Hej!
Jag vet att varmvattenberedare är förslitningsvaror och vi har nu haft vår VV beredare i sommarstugan i 15år nu. Vi stänger av och tömmer vattnet på vintern. Det är lite rostigt vatten när man fyller den på våren men annars funkar den bra.
Så när vet man att det är dags att byta?
Finns det några tecken man ska hålla utkik efter, eller ska man bara byta "per automatik" nu för att undvika vattenskada?

Tacksam för tankar och tips!

Där är inte mycket som slits i en vvb. Kanske termostaten lämnar in efter 30-40 år. Elementet kan korrodera.

Byt beredaren när den börjar läcka, skulle jag säga. Övriga fel går att reparera till en rimlig kostnad.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Min mors är från 1967, hon har ojjat sig om att byta den de senaste 20 åren... Vi andra i familjen väntar fortfarande =)

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Låter tryggt!
Då fyller jag den ett år till och tänker på annat istället!

Bästa svaret

Man byter VVB när den slutar att ge varmvatten, om det inte är en garantifråga eller en lätt lagning på en relativt ny VVB. Men de blir oftast väldigt gamla om de inte hanterar korroderande vatten.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kom bara ihåg att byta offeranod om det finns en sån.
Som det står någonstans: "Om du har en varmvattenberedare med offeranod, bör du kontrollera offeranoden ca en gång om året. Vanligtvis behöver anoden bytas runt vart tredje år, men om vattnet är surt eller hårt kan offeranoden förbrukas snabbare."

• Gilla
Semesterfixaren
  • Laddar…
Ah bra input. Ska kolla modellen o se om det finns nån offeranod! Hoppas inte, för då har jag missat det i många år 😅

H
Har du en budgetberedare från någon av dom kännda varuhusen är beredaren bara att kasta.

Är det en kvalitetsberedare från en kännd tillverkare så håller den många år till.
Är det en emaljberedare så måste offeranoden bytas doc.

S Semesterfixaren skrev:
Hej!
Jag vet att varmvattenberedare är förslitningsvaror och vi har nu haft vår VV beredare i sommarstugan i 15år nu. Vi stänger av och tömmer vattnet på vintern. Det är lite rostigt vatten när man fyller den på våren men annars funkar den bra.
Så när vet man att det är dags att byta?
Finns det några tecken man ska hålla utkik efter, eller ska man bara byta "per automatik" nu för att undvika vattenskada?

Tacksam för tankar och tips!
Byt när den börjar läcka. Våran är 35 år

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.