Vi har köpt vårt första hus och försöker lära oss hur allt fungerar. I tvättstugan står en varmvattenberedare, Parca M 300 VS, som såvitt vi kan avgöra stått där sedan huset byggdes 1980.

Som jag fattat det ska säkerhetsventilen luftas åtminstone en gång i kvartalet, genom att vrida på den så att vatten kommer ut och trycket går ned. Manualen är dock något bristfällig och jag är lite förvirrad, av två anledningar:

1. När jag vrider på ventilen kommer inget vatten, däremot är det ett tydligt lufttryck.

2. Jag vet inte hur länge jag ska vrida. Drifttrycket är 0,9 MPa. Mätaren på anläggningen verkar bara snurra när jag luftar, jag antar att varje varv är en liter. Men jag hittar ingen barmätare?

Har bifogat bilder på det hela. Går det på något sätt att avgöra om jag gör något rätt eller tokfel? Tacksam för all hjälp. :)

• Vattenmätare med röda och vita visare och siffror, monterad på en rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varmvattenberedarens anslutningar med säkerhetsventil och avstängningsrör, tecken på användning och ålder synliga.
    Skapa konto
  • Typskylt på en Parca M 300 VS varmvattenberedare med tekniska specifikationer.
    Skapa konto
J
Det kan stå lite luft i säkerhetsventilen , snurra till på den tills vatten kommer , sen ska du inte hålla på att snurra på den för ofta ,står så i manualen , det kan komma lite skit i tätningen och sen står den och pinkar med byte som följd ,
Luft i själva beredaren åker ut när du spolar VV , så där finns det ingen luft , vid all vattenuttag snurrar mätaren , även när du snurrar på säk-vntilen , på en VVB finns ingen tryckmanometer ,i övrigt inget att oroa sig för

Krilleman
Är du säker på att det är luft som kommer när du vrider på det blåa vredet för att motionera säkerhetsventilen? Det kan låta som luft.

Kommer det inget vatten i skvallerröret vart det nu mynnar ut? Kanske i en golvbrunn?

Här finner du lite kvällsläsning från tillverkaren/importören av säkerhetsventilen:

https://somatherm.se/vvs-armatur/vatten/sakerhetsventil-2115-2117-2/
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/prod_27_5008883.pdf
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_27_5008883.pdf

Säkerhetsventil i mässing med blått vred och produktinformation, modell SYR 2117.31.
Skapa konto

Stort tack för svaren!

Känner mig korkad men fattar mycket mer nu om hur det funkar än jag gjorde i går. Länkarna hjälpte mycket, liksom att få veta att det inte finns någon tryckmätare.

I dag kommer det vatten från den efter att jag pillat lite mer på den bruna delen, och det går säkert som du säger ut i avloppet också (går dock inte att följa rören). Så då är det nog korrekt trots allt. :)

det ska väl poängteras att det inte handlar om nån luftning. Säkerhetsventiler ska motioneras och spolas för att inte börja gegga igen och småläcka. Vilket ingen gör ändå utan de byter när den läcker.
Du behöver inte titta på nån manometer, det är ändå tappvattnet du öppnar precis som om du öppnar en kran på toan. Det viktiga är som sagt att spola ventilen.

Det makes sense, jag insåg i går att jag hade missförstått funktionen. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.