Byggahus.se

hur vattna ny gräsmatta?

1. T
    Medlem · 158 inlägg

therese82

Medlem
    idag har vi sått våran gräsmatta. hur och när ska man vattna? han som sådde sa att vi inte behöver vattna på några dagar, stämmer det? ska man vattna varje dag om det är torrt och soligt ute? just nu är det soligt och väldigt torrt och har varit så i över en vecka. tacksam för svar

2. C
    Medlem · Skåne · 155 inlägg

Chinaski

Medlem
    De 3-4 första veckorna så bör det vara fuktigt kring fröna hela tiden så att de börjar gro, så det är bara till att börja vattna.
    Fast det är absolut inga jättemängder som behövs för detta, hålla jorden fuktig ett par centimeter ner, så blir det bra.

3. yonna
    Medlem · Österlen · 7 130 inlägg

yonna

Medlem
    Framför allt bör du duscha mattan soliga dagar dvs inte använda spridare utan handduscha lätt så att du bara fuktar jordytan. Detta gör du dessutom mitt på dagen ... alltså tvärtom hur man annars vattnar en gräsmatta.

4. T
    Medlem · 158 inlägg

therese82

Medlem
    tack för svaren. vill ju gärna göra allt rätt och det är första gräsmattan någonsin så... ska börja vattna idag.

5. F
    Medlem · 88 inlägg

Fidde_jkpg

Medlem
    Hoppar in i den här tråden också.. Vår gräsmatta ska sås imorgon. Hur flyttar man runt vattenspridaren ? Kommer man att kunna gå runt på gräsmattan när den är nysådd ?

6. J
    Medlem · Jönköping · 660 inlägg

JOS81

Medlem
    Som ovanstående skriver så ska jorden hållas lätt fuktig i början. När gräset väl börjar rota sig ska man vattna rejält med visst mellanrum. På det viset får man ett djupt rotsystem som sedan bättre står i mot torka. Står själv just nu med nysådd och detta är vad jag lyckats läsa mig till. Håller tummarna för att det blir bra så :)

7. yonna

yonna

Medlem
    Precis som jag skrev - ingen spridare förrän gräsmattan är grön. Handduscha den första månaden. Helst dagligen mitt på dagen - ingen rotblöta. Om du inte kan mitt på dagen pga jobb får du göra detta så fort du kommer hem på eftermiddagen. Såvida det inte regnat under dagen.

8. A
    Medlem · 269 inlägg

anno2069

Medlem
    Nysått ska alltid vara fuktigt eller så fuktigt det går
    Vi tillbringade första månaden efter sådd med att vattna några timmar per kväll, använde till slut dubbla vattenspridare för att det skulle gå snabbare. Att handduscha hade aldrig funkat för oss. Vi gick på den blivande gräsmattan när vi ändrade läge på spridaren men vi sådde i omgångar så allt var inte nysått

• Laddar…
  9. Benny_o_Lina
    Medlem · Skåne · 1 004 inlägg

Benny_o_Lina

Medlem
    När vi såde våran så duscha vi bara så det blev fuktigt.. detta gjordes endast på kvällen.. inget på dagarna när solen står på.. någon sa att det var risk att solen brände gräset när det fuktigt på grasstråna..
    Tog 3 veckor så började hela mattan bli grön.. När gräset blivit några cm användes vattenspridare (också bara på kvällen)
    När dte nått ca 7 cm klipptes det första gången.. Fin fin gräsmatta idag.

10. M
    Medlem · 32 inlägg

mikkola

Medlem
  11. yonna

yonna

Medlem
    Därför att det blir alltför blött.

12. M
    Medlem · 32 inlägg

mikkola

Medlem
    Om man kör den ofta i kortare intervaller då? Någon som pratade om en regnmätare i spridaren så man ser hur mycket man vattnat, hur mycket ska man vattna då?

13. A
    Medlem · 269 inlägg

anno2069

Medlem
    Vi har precis sått om den första gräsmattan vi gjorde förra året, den hamnade 10 cm för lågt som tur är den bara 15 m2. Vi har vattnat varje kväll i 20 min med vattenspridare och nu efter 2,5 vecka är den grön och 2-3 cm lång så vi räknar med att klippa om 2 veckor

14. J
    Medlem · Västerbotten · 1 124 inlägg

jenfor

Medlem
    Vet inte vilka vattenspridare ni har, men mitt problem brukar inte vara att det blir för blött utan snarare tvärtom... Har aldrig hört någon som lyckats övervattna med en vattenspridare. Körde spridare när vi sådde och det funkade utmärkt. Tror de flesta använder den metoden.

15. H
    Medlem · 94 inlägg

Henrik_N

Medlem
    Saken är den att fröna skall endast hållas fuktiga de första veckorna för att gro bra. Därav handdushar man mattan ofta, men lite. När gräset sedan väl rotat sig kan man gå över till traditionell vattning, dvs spridare med mycket vatten kvällstid för att gräset skall få långa rötter och klara torka bättre. Hursomhelst, det är gräs vi talar om, man kan nog egentligen göra hur man vill, det växer ändå.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.