hejsan!

Det är så att jag nyligen har köpt ett kedjehus med en inredd källare. i huset är det fjärrvärme! min fråga är hur varmt ska det vara i källaren på vinter och vad ska luftfuktighet ligga på!?

A) så varmt du tycker är behagligt och har råd med. 18-20 grader kanske?

B) Jag såg en gång en tumregel att människor vill ha minst 50% luftfuktighet för att må bra, och ett hus vill ha max 50% luftfuktighet för att må bra. Så jag säger 50%.

B b8q skrev:
A) så varmt du tycker är behagligt och har råd med. 18-20 grader kanske?

B) Jag såg en gång en tumregel att människor vill ha minst 50% luftfuktighet för att må bra, och ett hus vill ha max 50% luftfuktighet för att må bra. Så jag säger 50%.
När du säger 50 i luftfuktighet menar du då på sommaren eller vinter?

I källaren så är 22 i luftfuktighet och 25 där uppe är det bra då eller?

M Mahhee skrev:
När du säger 50 i luftfuktighet menar du då på sommaren eller vinter?

I källaren så är 22 i luftfuktighet och 25 där uppe är det bra då eller?
Det blir ju naturligt torr luft inne när det är kallt ute om huset ventileras bra. Det du har låter helt normalt även om många mår bra av mer fukt i luften (hud, slemhinnor etc). Hos oss är det på sommaren som fukten i källaren blir (för) hög.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Det blir ju naturligt torr luft inne när det är kallt ute om huset ventileras bra. Det du har låter helt normalt även om många mår bra av mer fukt i luften (hud, slemhinnor etc). Hos oss är det på sommaren som fukten i källaren blir (för) hög.
Tack så mycket för hjälpen! Inte lätt och äga hus när man inte kan sånt men jag håller på och lära mig😉👌

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.