Byggahus.se

Hur valde ni hus/hustillverkare?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vad var det som fick er att bestämma er för just den hustillverkare ni till slut valde? Fastnade ni för ett särskilt hus som bara den hustillverkaren hade, eller jämförde ni olika tillverkare som hade ungefär lika husmodeller? Hur resonerade ni innan ni bestämde er?

2. L
    Medlem Nivå 1

Re: Hur valde ni hus/hustillverkare?

:) Hej!
    Ja du, det är ingen lätt uppgift att bestämma sig. För oss var det pris, planlösning, möjligheten att köpa nyckelfärdigt som gjorde att vi valde ett Älvsbyhus. Vi blev också väldigt positivt bemötta av säljaren och deras visningshus är väldigt fint. Ni kan gå in på min hemsida och titta lite om ni vill. http://medlem.spray.se/tyr/
    ;)Mvh Lars

3. A
    Medlem Nivå 3

Jag hittade "rätt" tomt först, sen gick jag igenom nästan 1500 planlösningar (ja, jag vet, helt otroligt). Sen, när jag nästan hittat "rätt" hus för den tomten så kontaktade jag olika husföretag och visade de ritningen för det huset.. Det företag som var trevligast och kunde tillgodose mina krav och som svarade i tid gick jag sen vidare med...

4. M
    Medlem Nivå 5

Vi valde LB-Hus.
    Inte billigast, men mest flexibla och hade bäst "track record" i vårat område.
    So far, so jätte-good

5. A
    Medlem Nivå 3

Hej!
    Vi gick igenom en uppsjö av huskataloger inann vi bestämde oss. Vi kikade på många olika hustillverkare och husmodeller innan vi bestämde oss. Det som vi tycket var viktigt var först och främst att det var gjuten platta  (med golvärme). Vi fastande för Trivselhus men...det skulle bli för dyrt. Nu har vi byggt och flyttat in i ett LB-hus och känner oss nöjda.
    Men som sagt, det är svårt att välja hus och leverantör. Jag tror att man kan hitta olyckliga byggen oavsett vilken husleverantör man än väljer så att lyssna på allt negativt som skrivs om olika husleverantörer på detta forum kan man inte göra. Ta andras dåliga erfarenheter som en lärdom. Det som är viktigast är ändå att man är väldigt delaktig oavsett om man köper stommonterat eller nyckelfärdigt.
    Vi har som många andra här på forumet stött på problem (för oss stora problem), men vår husleverantör har på bästa sätt åtgärdat dessa vilket de skall ha credit för.
    Det ända jag kan säga att jag är besviken på är parkettgolvet som ingick i huset, Tarkett, vi har fått ett parkettgolv som ej går att slipa om (vilket jag var medveten om), men golvet ser ut som ett andrasorterings laminatgolv som redan från början innan det lades var kantstött och fult....men som sagt jag trodde att Trakett skulle hålla betydligt högre kvalitet. Den dag vi byter golv (vilket inte kommer att dröja) så kommer jag akdrig att välja Tarkett.

6. S
    Medlem Nivå 5

Vi kikade i olika kataloger och skummade runt över olika hussorter och fabrikat. I detta skede visste vi inte när vi skulle bygga eftersom vi inte hade en tomt. Vi hade dock klart för oss var vi ville bo. Så en dag fick jag nys om att en markägare skulle börja stycka av mark och sälja tomter i det området. Jag kontaktade ägaren och hamnade först i kön. Sedan blev det affär. Efter det tog vi kontakt med flera olika leverantörer och stämde möten med dem. Innan mötena hade vi bildat oss en uppfattning om vad vi ville ha för slags hus och vilken budget vi skulle ha. Redan då hade vi dock Eksjöhus modell Brevik som favorit. Det som avgjorde det hela var säljarens bemötande, det faktum att det huset var vårt förstahandsval samt att denna säljare var den ända det gick att förhandla med. De andra företagen insåg inte kundens favör när de sitter på en egen tomt.

7. D
    Medlem Nivå 1

Vi har inte beställt vårat hus än utan håller fortfarande på med prod.kalkylen.

Men vi visst hur vi ville att vårat hus skulle se ut på utsidan och en ungefärlig planlösning. Så vi började med att titta igenom alla hustillverkares hemsidor. Till slut hade vi fått fram 6 st oilka hustillverkare. Ringde el. mailade dessa om pris på stomrest, nästan nyckelfärdigt och nyckelfärdigt + tillhörande leveransbeskrivning. Satt och jämförde dessa och fastnade till slut för Fiskarheden som har en trevlig säljare och bra pris, speciellt eftersom vi bara vill köpa matrialsats + stommontering.

8. G
    Medlem Nivå 1

Vi gick igenom många husförsäljares hemsidor och betällde katalog. Vi åkte också till Stockholm och gick runt på husexpot. Där fick vi ett hum om vad vi ville ha.
    Vi bestämde oss dock tidigt för ett enplanshus, då vi är hjärtligt trötta på att springa i trappor. Vi valde sen ut 6 husleverantörer och arbeta vidare med. Vi tog in offerter från 3 leverantörer. Grundpriserna på husen skilde inte mycket. Vi ville ha ett enplanshus i storleken 120-140 kmv. Vi valde sen ett standarhus från Ekefors, Ekonomen 131, där vi valde till ett stort burspråk i köket. Säljaren är väldigkt kunnig och har gett oss en realistisk kalkyl och inte en glädjekalkyl som många verkar göra.
    Jag fick namn och tel till dom som köpt hus ett år tidigare och därmed hade flyttat in i sina hus. Efter att ha ringt till 5 st av vår säljares tidigare kunder och bara fått positiva referenser slog vi till.
    Denna vecka har dom börjat med grundjobbet och vårt hus kommer vecka 24.
    Just nu känns allt bara jättepirrigt.....

9. lier
    Medlem Nivå 8

Vi bygger åxo som ni... Håller helt enkelt med dig om allt du säger. Finns mycket pengar att spara eller som man kan lägga på annat.

10. fubar
    Husägare Nivå 8

Till viss del är den första telefonkontakten viktig, säljaren har nog bara några minuter att göra ett gott intryck.

Vi sorterade bort flera som inte var tillräckligt "trevliga", eller hur man ska uttrycka det.

11. V
    Medlem Nivå 4

Tycker jag har varit i kontakt med flera säljare som inte verkar haft lust att sälja något hus. Säljare som knappt orkar svara på frågor eller mail ... och säljare som aldrig kommer tillbaks med offerter osv osv.
    Vissa försäljare verkar bra märkliga ....

12. fubar
    Husägare Nivå 8

Håller med! Fick en katalog från A-hus eftersänd till nya huset. :)

13. W
    Medlem Nivå 7

Vi gjorde ritningar och skickade ut anbudsförfrågan till ca 10 hustillverkare.

Den billigaste visade sig också göra bra och rejäla hus så vi valde dem.

14. H
    Medlem Nivå 1

Vi beställde kataloger i massor, tror att brevbäraren blev ganska trött på oss. Sedan letade vi efter "vår" planlösning. Tillslut föll vi för ett Myresjöhus och ett Eksjöhus.

Myresjöhuset blev lite för dyrt, så vi bokade tid med Eksjöhusförsäljaren. Vi tyckte att han var rak och ärlig så efter några veckors betänketid slog vi till.... Än har vi inte ångrat oss. Huset ska stå klart i augusti.

15. M
    Medlem Nivå 1

Hellblad - vilket Eksjöhus bygger ni? Här lutar det nämligen åt Eksjöhus Mellangården.