Har klätt av en innervägg på bottenvåningen i vårt 1,5-plans hus från -64 och planen är att kunna plocka bort den (markerad med röd i ritning). Så småningom är tanken att också kunna plocka bort garderobsväggen och öppna mot vardagsrummet (blå markering).
Väggen är den ena av två längsgående i huset och därmed tänker jag att den stöttar/bär upp bjälklaget. Mitt under väggen finns en relativt tjock (20cm+) murad källarvägg och mitt ovanpå är det en köksinredning.
Har plockat bort en råspontbräda för att se konstruktionen invändigt.
Väggen i sig är original och byggd av prefabricerade ”block” ca 800mm breda bestående av 34x45mm regelvirke (dvs ca 77cm c/c på stående reglar) med 17 mm råspont på båda sidor = träväggen är ca 80mm tjock.
Kring dörröppningen är det salat på med 34x70mm samt växlat av ovanför/innanför råsponten med en 45x95mm.
Väggens längd är strax under 3,5 meter, den sträcker sig från yttervägg (gavel) till murstocken (där det satt Treetex-skiva i princip kloss mot!).

Om man skulle plocka bort väggen och ersätta med en balk med stolpe i respektive ände, hur beräknar man dimensioneringen i limträ resp stål?
Hur gör man mot murstocken?

• Ritning av bottenvåning i hus från 1964, markerad med rött och blått för planerade förändringar av innerväggar mot murstock och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en delvis avklädd innervägg i trä med träpanel och en dörröppning. Golvet är i trä och en dammsugare syns i rummet bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har hittat beräkningsverktyget på byggbeskrivningar.se och fått till förslag t.ex Limträ 115x315 GL30c är lämplig att använda.
Kan det vara rimligt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.