Jag har en redigt knivig fråga som jag behöver hjälp att brottas med.
Jag vill köpa tomt av ett skogsbolag. De är positiva till att sälja. Så långt är allt väl.
Här kommer det kniviga. Tomten är strandskyddad. Det är helt omöjligt att få bygglov här. MEN det står en gammal gård på ofri grund som jag fått lov att köpa. Gården är gammal, så det innebär att om man äger gården är marken automatiskt ianspråkstagen. Dvs, strandskyddet gäller inte.
Marken för skogsbolaget är inte värt något alls nästan. Men för mig är den plötsligt värdefull om jag äger gården. Men blir marken plötsligt mer värdefull om jag äger gården och kan vara tvungen att betala ett ännu högre pris för dem?
Hur ska man tänka här och vilka argument kan man använda i förhandlingarna med Skogsbolaget?
Om gården är obebodd och ser obebodd ut kan det vara så att ianspråktagandet är borta och allemansrätten gäller, dvs. strandskydd. Det var uppe i en annan tråd rätt nyligen.
Värdet på mark+gård är väl just vad någon är villig att betala för den och om det inte är strandskydd där så lär det väl vara fler som är intresserade, dvs. priset går upp. De som är bäst på att värdera är mäklare.