Byggahus.se

Hur väljer ni vad ni ska göra för middag på vardagarna?

• Jag trollar ihop något

78 Röster 43,1%
  • Veckoplanerar

74 Röster 40,9%
  • Storkok / egna matlådor

24 Röster 13,3%
  • Får inspiration i butiken

26 Röster 14,4%
  • Från FB grupp

0 Röster 0,0%
  • Snabba och enkla halvfabrikat

18 Röster 9,9%
  • Matkasse

16 Röster 8,8%
  • Annat

16 Röster 8,8%
  • Antal röster
    181
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Paganini repete.
Är de små guldklimparna bara småsugna, börjar de gnälla! Är de hungriga, börjar de äta. Hur svårt kan det vara?
Mina barn åt inte om de blev för hungriga. Om det drog ut på tiden med maten fick man se till att ge dem lite mariekex eller annat att hålla uppe blodsockret med. För var blodsockret för lågt orkade de inte alls äta om det inte var riktigt gott. Rätt vanligt faktiskt.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Om blodsockret var lågt, så är det bättre med en smörgås än mariekex. Visste inte ens att det fanns sådana kvar på marknaden.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
”Beer has food-value, food has no beer-value” ;) Nu funkar det tyvärr inte med barn så vi försöker köra hyfsad rotation med fisk, kyckling, kött och grönsaker över veckan. Sen finns det alltid ett paket ”Dennis-korv” i kylen om något av barnen totalt matstrejkar...

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M
MathiasS MathiasS skrev:
Har en enkel lösning på problemet: när frågan kommer (vad ska vi äta) så svarar jag alltid ”falukorv med mos”. Därefter löser sig problemet av sig självt. Ibland får jag laga mos å korv, oftast blir det något annat.
Klassiskt trick! :D

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
”Beer has food-value, food has no beer-value” ;) Nu funkar det tyvärr inte med barn så vi försöker köra hyfsad rotation med fisk, kyckling, kött och grönsaker över veckan. Sen finns det alltid ett paket ”Dennis-korv” i kylen om något av barnen totalt matstrejkar...
Alkoholfri öl?

• Gilla
possum77
  • Laddar…
VI veckohandlar en gång i veckan. Så lördag eller söndag sätter vi oss ner och planerar maten för Söndag - Lördag.
Där skriver vi även in då hur många lådor vi behöver och vilka dagar, mest för att min fru jobbar skift.

Och sedan efter det planerar vi tex storkok söndag, blir 4 matlådor, då behöver vi inte göra matlåda på Måndag kväll, men tisdag måste vi kanske göra 3 matlådor.

Inspiration kommer i mångt och mycket vad som är billigt den veckan på mataffären, eller vad man är sugen på.
Läser tex Buffe från Ica, eller andra bloggar/utskick där man ser mat som verkar gott och man vill laga.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Om blodsockret var lågt, så är det bättre med en smörgås än mariekex. Visste inte ens att det fanns sådana kvar på marknaden.
Jag har haft problem med att jag har blivit illamående när maten har dröjt för länge och för att motverka det är det viktigt med något som innehåller socker så att blodsockret går upp snabbt, inte smörgås som tar för lång tid på sig för att komma ut i blodet.

S
Kör enligt kostschema nu. Vi är ett par tusen deltagare som har ett gemensamt diskussionsforum gällande träning/mat under ett antal veckor.

Finns massvis med recept i gruppen, med betyg osv. gång på gång slås jag av att folk ger full pott till diverse mat som i stort sett inte smakar någonting alls eller t.o.m är riktigt äckligt.

Igår t.ex la vi 2.5 timmar på matlagning, en thaikycklinggryta och en kyckling i tomatsås. Båda två var i gränslandet mellan äckligt och smaklöst, ändå full pott av flertalet användare....

Underförstått är väl att det ska vara nyttig mat, så jag fattar ju att det är i stort sett omöjligt att få det gott... Men då kan man väl ge recepten betyg typ 4 av 10 och sen skriva "Skitgott för att vara dietmat" .... :D

• Haha
KSoderman
  • Laddar…
KSoderman KSoderman skrev:
Liknar lite konceptet som Foodie Dice och Recipe Dice
Köpte sådana, men har inte använt dom för att det alltid är några ingredienser jag inte har hemma...
Problemet du gör är att köpa samma basvaror varje gång och tvinga din fantasi att variera därifrån. Se på matlagning som en erfarenhet, ett hantverk. Man måste gilla det och prova massor för att tala flytande och utan recept kunna hitta på fungerande rätter.

Ett råd är därför att ni slår era tärningar innan ni handlar. Oavsett om det är veckohandling eller oftare.

Själv har jag aldrig ätit så varierat som när tasteline i början publicerade alla recepten i sin veckokasse.

S SueCia skrev:
Kör enligt kostschema nu. Vi är ett par tusen deltagare som har ett gemensamt diskussionsforum gällande träning/mat under ett antal veckor.

Finns massvis med recept i gruppen, med betyg osv. gång på gång slås jag av att folk ger full pott till diverse mat som i stort sett inte smakar någonting alls eller t.o.m är riktigt äckligt.

Igår t.ex la vi 2.5 timmar på matlagning, en thaikycklinggryta och en kyckling i tomatsås. Båda två var i gränslandet mellan äckligt och smaklöst, ändå full pott av flertalet användare....

Underförstått är väl att det ska vara nyttig mat, så jag fattar ju att det är i stort sett omöjligt att få det gott... Men då kan man väl ge recepten betyg typ 4 av 10 och sen skriva "Skitgott för att vara dietmat" .... :D
All mat är nyttig, det man missar helt om man ska gå på nån diet är att tänka på varför man tex väger mycket.......i 99% av fallen beror det på att man äter för mycket. En diet behöver alltså inte innebära smaklösa lättprodukter och rätter som är äckliga. Det räcker oftast att äta som vanligt och halvera portionerna och äta mer grönt än tidigare så är man i land sen om man fortsätter den livsstilen.
Personer som bantar och förespråkar alla möjliga smaldieter och raderar sockret gör mig bara irriterade för de fokuserar på helt fel saker och de tror att det är matens fel att de mår som de mår och ev väger som de väger. Inte dem själva......

• Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
harry73
S Stefan1972 skrev:
och raderar sockret gör mig bara irriterade
Att radera (eller minska på) sockret är nog en av de bättre saker man kan göra.
- Sluta med socker i kaffet
- Dricka vatten istället för läsk eller saft
- Sluta med sötsaker (obs sluta och inte byta ut dom mot sockerfria varianter)

Gör man det, kommer man känna sig mycket piggare och man går ner i vikt med.

Jag äter godis medan jag skriver detta :oops:

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Att radera (eller minska på) sockret är nog en av de bättre saker man kan göra.
- Sluta med socker i kaffet
- Dricka vatten istället för läsk eller saft
- Sluta med sötsaker (obs sluta och inte byta ut dom mot sockerfria varianter)

Gör man det, kommer man känna sig mycket piggare och man går ner i vikt med.

Jag äter godis medan jag skriver detta :oops:
Ja naturligtvis men problemet är ju fortfarande inte sockret i sig, det är den som stoppar det i munnen..........
Gör du det du skriver så blir det ju bättre för att du slutar att stoppa det i munnen. Inte för att sockret är skadligt eller farligt och bör utrotas. (som en del är inne på)

harry73
Problemet är så mycket större än bara den som stoppar det i munnen. Det finns ett jättestort producentansvar, för vad ska man göra som konsument när producenten skriver att de halverade mängden socker i produkten och det visar sig att de bara bytte ut hälften av sockret mot koncentrerat druvsaft eller äppelsaft, eller så blir de ersatt av olika sötningsmedel som gör att man fortfarande äter söt och inte vänjer sig vid de andra smaker.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.