Hur väljer ni vad ni ska göra för middag på vardagarna?

4k läst  66 svar

?

Hur väljer ni vad ni ska göra för middag på vardagarna?

1. Jag trollar ihop något

76 röster
    42,7%
  2. Veckoplanerar

73 röster
    41,0%
  3. Storkok / egna matlådor

23 röster
    12,9%
  4. Får inspiration i butiken

25 röster
    14,0%
  5. Från FB grupp

0 röster
    0,0%
  6. Snabba och enkla halvfabrikat

17 röster
    9,6%
  7. Matkasse

16 röster
    9,0%
  8. Annat

16 röster
    9,0%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. KSoderman
    Medlem Nivå 1
    Nyfiken på hur folk får ihop matlagningen på vardagarna.
    Bor man inte väldigt nära en butik så får man ju klara sig på det man har hemma.

Hörde att marknadschefen på Coop sa att en vanlig svensk barnfamilj äter bara 10 olika rätter över ett år. Låter ju inte så varierat och hälsosamt.

Jag har själv stått framför kylskåpet många gånger och hoppats på att få lite inspiration vad jag kan laga som inte är det gamla vanliga. Hur gör ni för att få till den magiska kombon:
    • Snabblagat
    • Nyttigt
    • Något som alla gillar
    • Varierat
    • Något som man kan laga med de ingredienser man redan har hemma
    Själv har jag gjort en app för att lösa detta (men ska inte säga vad den heter eller länka till den så detta inte klassas som reklam)

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    10 låter mycket, jag har kanske 2-3 vanliga vardagar.:geek:

3. S
    Medlem · Nivå 8
    Vi (2 vuxna) är lite periodare. Just nu inne i en hälsosam period (otippat att det sker i januari?) där vi kör efter ett tränings- och kostprogram framtaget av en PT och som vi kört ett par svängar tidigare.
    Där har vi fått 8-10 recept som vi roterar på. Lagar mat typ bara 1-2 gånger i veckan, typ söndag och onsdag och förbereder då alla middagar och luncher och förpackar i matlådor i vägda mängder.
    Ofta är vi "lata" och lagar större mängder av 2-3 rätter som vi sedan nöter på hela veckan.

Har träningar/aktiviteter 3-4 kvällar i veckan så då är det jätteskönt och tidseffektivit att bara kunna ta en färdig matlåda ur kylen och slänga in i micron när man kommer hem istället för att börja dra igång spisen.

4. engs
    Medlem Nivå 6
    Beror på vem som är föräldraledig, den som är det får också planera vardagsmaten sålänge vi har det så. Frugan har betydligt kortare framförhållning men är också duktig på att "svänga ihop" nått utan recept medan jag är oduglig på det.

När jag varit den föräldralediga har jag haft matsedlar för ibland flera veckor... planerar då samtidigt t.ex. en rätt med kokt potatis dag 1 och kokar dubbel mängd för att göra potatissallad på dagen efter. Ris -> Stekt ris osv.

Vi kör ofta storkok också, fryser in och tar fram så man bara behöver fixa med tillbehören när tid eller ork inte finns. (Eller man har frysen full av för många storkok...).

• Laddar…
  5. O
    Medlem Nivå 1
    Vi är två vuxna, skulle gissa på att vi alternerar på omkring 15-20 rätter. I samband med söndagsfrukosten brukar vi göra en matsedel för söndag-torsdag. Därefter blir det storhandling och vid hemkomst lagar vi vissa av rätterna som lämpar sig för en matlåda så att vi har några saker redan klara för de dagar som kräver en snabb middag. 1 rätt räcker oftast till middag för två och sedan lunch åt oss båda dagen efter. Är det nån gryta eller ugnsrätt blir det oftast minst 4 lådor efter att middagen är inmundigad.

På väg hem från jobbet på fredagen brukar middagen och övrigt gott som behövs för fredag och lördag handlas. Oftast är den handlingen minst lika dyr om inte lite dyrare än vad resten av veckans mat är :)

6. kenneth5828
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Matkasse, många rätter man inte fixat till annars eller änns provat.

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Har en enkel lösning på problemet: när frågan kommer (vad ska vi äta) så svarar jag alltid ”falukorv med mos”. Därefter löser sig problemet av sig självt. Ibland får jag laga mos å korv, oftast blir det något annat.

8. Pytt
    Medlem Nivå 4
    • Laddar…
  9. Pytt
    Medlem Nivå 4
    On a more serious note... I min lokala ICA-butik så har de utskrivna recept precis innanför entren som byts ut med jämna mellanrum. Så om jag saknar inspiration så kollar jag bland dem och brukar alltid hitta något som låter lockande. :) Extra bra då jag föredrar att kolla på ett papper framför att kladda med mobilen medan jag lagar mat.(y)

• Laddar…
  10. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag har ett lager med favoritrecept som jag plockar ifrån. Då och då plockar jag in nya recept på repertoaren, kanske något från en kokbok, youtube, nätet, tv-program, något man ätit på restautang eller blivit bjuden på. Ena sonen är också matintresserad och vill prova alla möjliga recept han hittar, främst på youtube. Storhandlar en gång i veckan mat från Ica på nätet och plockar ihop matvarorna själv, kombinerat med inköp från lokala fiskaffären, slakteriet, grönsaksaffären, bageri, osthandlare mm.

• Laddar…
  11. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Kollar oftast i reklambladen allt eftersom de kommer, använder bra reavaror. denna vecka har ICA torskrygg för 59 kr.

• Laddar…
  12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Jag lagar extremt sällan efter recept men kollar ibland så jag har med alla ingredienser. Kör typ bara recept på tårtor och bröd, och brukar alltid modda dom lite.

Till vardags blir jag ofta panikhungrig och då blir det något enkelt. Gillar att planera för längre perioder med det blir allt för sällan :/

13. Z
    Husspekulant · Nivå 9
    Kommer följa denna tråd med stort intresse. Då hushållet utökats från 1 till 3 personer har kraven på middagsmat ökat betydligt. Dessutom är numera kyl, frys och skafferi för små.

• Laddar…
  14. Schwen92
    Renoverare Nivå 1
    Känner igen det där med ett tiotal rätter. Kör matkassen vi är 2 vuxna och en 2 åring, nu får vi väldigt varierad mat och 2 fulla matlådor var, mycket grönsaker man inte använder annars som kålrot, kålrabbi,svartrot, palsternacka, mm. Gör stor skillnad för magen och är i 9/10 fall riktigt riktigt gott. Till och med den yngsta(läs kräsnaste) äter det mesta. :)

15. S
    Medlem · Nivå 11
    vi är 8pers, två vuxna och sex barn och jag ska snabbt ro ihop nåt efter jobb. (lagar bilar hemmavid) Sambon jobbar i sundsvall så hon kommer hem när vi ska äta typ. Och nej det är inget roligt alls, fantasin tryter å det grövsta varje dag. Blir mest samma lika hela tiden. Inte blir det enklare av att sambon är fiskallergiker heller.........Nog för att vi har ganska okej bassortiment och både det ena och det andra i frysen så orkar man liksom inte planera, det blir vad det blir och vad man hinner med typ.
    Man skulle ha en kock som fixade allt.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: