Jag är grön på detta och det är svårt att hitta konkret information om vad för aggregat som är bäst, som är nysläppta och har senaste tekniken men självklart är priset också viktigt. Vad är viktiga parametrar att jämföra/kolla på?

Lokalt företag pushar för Flexit men har även Östberg.
Idag har jag 80-tals enplanshus med mekaniskt frånluft / allianssystem utan återvinning.
Någon som har djupare kunskap inom området?

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
MrJay
De svenska FTX producenterna brukar ha ganska snarlik teknik i sina produkter, det handlar nog främst om att hitta en som passar storlek på ditt hus mest samt att det är lätt att få tag på reservdelar och service. De stora i Sverige är Östberg, Swegon och Systemair, beroende på vart i landet du bor så är ena tillverkaren mer populär än den andra.

Personligen har vi aggregat från Swegon och jag är nöjd med både funktionen och styrningen. En polare har Östberg, de är billigare att införskaffa men jag tål inte deras fjärr och de verkar ha haft strul med fläkt motorer, det kanske är åtgärdat i nya produkterna - jag har ingen aning 🙂

Det finns otaliga trådar om FTX aggregat här på forumet, det är bara att söka. Här är en gällande flexit: https://www.byggahus.se/forum/threads/val-av-ftx-aggregat-flexit-flaektgroup.425187/

• Gilla
Leafbranch
  • Laddar…
Har ett tre år gammalt Östberg Heru 100 S EC.
Tycker att den trådlösa displayen är kanon att göra alla inställningar på.
Aggregatet har låg elförbrukning och ingen eftervärmare har behövts någonsin.

• Gilla
Antemoo
  • Laddar…
För att göra ditt val svårare så kastar jag in en finsk outsider Enervent som jag har haft nu i 15 år och är mycket nöjd med!
Supporten är bra, priset för FTX aggregatet var betydligt lägre än de svenska motsvarigheterna.
En stor orsak att jag valde Enervent var aggregatets kompakta utformning som passade precis på den lilla volym som fanns tillgänglig bredvid värmepumpen!

• FTX-kompaktaggregat från Enervent installerat bredvid en värmepump i ett hem med turkosa väggar, synliga ventilationsrör och växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gbak gbak skrev:
För att göra ditt val svårare så kastar jag in en finsk outsider Enervent som jag har haft nu i 15 år och är mycket nöjd med!
Supporten är bra, priset för FTX aggregatet var betydligt lägre än de svenska motsvarigheterna.
En stor orsak att jag valde Enervent var aggregatets kompakta utformning som passade precis på den lilla volym som fanns tillgänglig bredvid värmepumpen!
Hej, bara för info så ser vår Swegon Casa ut som bilderna efter 4,5år (Swegon hävdar 2 års garanti). Att tillägga så bryter aggregatet all ström på slingan i elskåpet vilket i vårt fall stänger av pannan sporadiskt. Rekommenderar andra tillverkare stark.

/O

• Swegon Casa Smart ventilationsaggregat efter 4,5 års användning i ett elskåp. Aggregatet har vita paneler med en röd etikett och inbyggd display.
    Skapa konto
  • Närbild på Swegon Casa ventilationsaggregat med rost och missfärgning efter 4,5 års användning. Varningsetiketter och kontrollpanel synliga.
    Skapa konto
  • Wow
  • Ledsen
Myckling och 2 till
  • Laddar…
Ola Torslanda Ola Torslanda skrev:
Hej, bara för info så ser vår Swegon Casa ut som bilderna efter 4,5år (Swegon hävdar 2 års garanti). Att tillägga så bryter aggregatet all ström på slingan i elskåpet vilket i vårt fall stänger av pannan sporadiskt. Rekommenderar andra tillverkare stark.

/O
Bläää det är typ redan skrot!!!! Swegon borde ersätta med ett nytt aggregat.
Mitt Östberg Heru är som nytt efter 3år.
Ventilationsaggregat med innerdelar, inklusive filter och fläktar, delvis isärplockat och visat på närbild.
Skapa konto

• Gilla
Antemoo
  • Laddar…
Har Östberg Heru 100 s ec sedan två år, fortfarande nöjd. Som tidigare sagt, den trådlösa touch displayen är lätt att använda. Annan fördel är att de har lokala apier som inte kräver Cloud anslutning för den som vill koppla upp aggregatet till hemautomation/övervakning. Stort plus i min bok.
Finns även kompatibla filter för betydligt lägre pris än original (800kr vs 300kr).

• Gilla
Antemoo
  • Laddar…
Heru 100 SEC, drygt 8 år. Aldrig krånglat.
Byter samtliga lager förebyggande i fläktar, rotor och rotormotor till våren.

Frånkopplat internt element.
Täljstensugn som enda värmekällan i bodelen med ca 120 m2. Lägger i en kubbe extra om det behövs.

Har gjort installation och intrimning av luftflödena själv.
Använder Micromanometer och Prandtlrör, som jag fick av en vän som jobbade med bl a miljö. Båda finns att köpa på nätet numer till mindre än 1000 kr/st.

Konstant ca 2 Pa undertryck i huset.

Jag mäter faktiska luftflödena in och ut strax intill FTX.
Ett vanligare alternativ är att mäta
luftflöde in och ut genom samtliga luftstoser i bostaden. Och sen summera in- resp utflöde.
Alltså ett något större utflöde.

Upplever inomhusmiljön som bra.
Inget drag och tvätten torkar över natten.
Har ett antal ljuddämpare i systemet sen tonåringarna bodde hemma.

Kör med samma inställning året runt.

Har lagt på ytterligare isolering på lufttuberna.

Redigerat:
Jag kör med en Flexit Nordic CL4.

Valde den för att dels den gick igenom takluckan upp till kallvinden utan att behöva modifiera takluckan samt att det går styra FTX:n från app i mobilen utan att ha FTX:n ansluten till internet.

Hade jag haft större taklucka så hade det nog blitt ett Heru men så blev det inte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.