Byggahus.se

Hur utträda ur samfällighet för radio/tv?

1. R
    Medlem · 35 inlägg
    Jag bor i en stockholmsförort, i ett radhusområde från mitten av 70-talet. Straxt efter områdets tillkomst bildades en samfällighet avseende *endast* radio/tv-antenn. Det var säkerligen en bra ide då. Samfälligheten och dess stadgar har utvecklats så att den nu i första hand handlar om en fiberanläggning med gruppavtal med Telenor för tv. Kan faktiskt inte svara på om det gamla koaxsystemet för radio/tv ens finns kvar. Fiberanslutningen var kostsam och finansierades genom att enskilda husägare antingen direkt betalade den till fullo, eller genom en avgiftshöjning till samfälligheten för dem som valde att inte betala på en gång. För mitt hus betalades fibern direkt.

Vad gäller själva infrastrukturen för fiber i mitt område har tydligen IP-only någon slags monopolsituation. De bestämde sig för några år sedan för att höja priserna mot bredbandsleverantörerna med 100/m, något som omedelbart speglade sig i deras priser till de enskilda husägarna. Det är väl dyrt att bygga ut fiber till avlägsna orter i Roslagen, kantänka... Husägarna får själva teckna avtal för bredband med valfri operatör men allt går över IP-only. Den för min del tidigare så kostnadseffektiva fiberanslutningen, som föregående ägare till mitt hus investerade 10000-tals kronor i, är numera inte alls särskilt lönsam. Gruppavtalet för Telenor är jag inte ett dugg intresserad av då jag strömmar tv från andra källor (har flera andra tv-abonnemang). I runda slängar får jag betala drygt 200/m till samfälligheten och för minsta möjliga bredbandsabonnemang runt 400/m, totalt 600/m. Jag funderar därför allvarligt på att ersätta fibern med mobilt bredband, som jag bedömer täcker de behov jag har.

Nu till problemet: Har lusläst stadgarna för samfälligheten och det finns inte en enda rad om hur man utträder. Kan man utträda? Hur gör man? Till saken hör att jag inte vill ta upp frågan med samfälligheten innan jag har bättre koll på vad som gäller. Jag tror inte att frågan har varit uppe förr men med IP-onlys utpressningslika prisstrategi lär den väl ändå komma upp så småningom.

Övrigt: Jobbar med IT så vi kan nog lämna tekniken utanför, är intresserad av det juridiska avseende utträde ur samfällighet.

2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 981 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Det första du måste lista ut är om den är en riktigt samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning (GA, alltså fiberanläggningen) som din fastighet är delägare i. Det kan också vara någon annan typ av förening, t ex en ekonomisk förening.

Generellt är det svårare för din fastighet att utträda ut en riktig GA/samfällighetsförening än en annan förening som bygger på frivilligt medlemskap. Det beror på att delägarskap i en GA är beslutat av myndigheten Lantmäteriet.

Så hur kolla detta?

1. Logga in på Min fastighet på Lantmäteriet med Mobilt bank-ID. Leta på din fastighet efter rätt GA. Den heter något i stil med TRAKTNAMN G:X. Där ska du se din fastighets andelstal i web-interfacet. Klicka också på anläggningsbeslutet och andra handlingar. Där finns sjäölva myndighetsbesluten som definerar GA:n och din fastighets medlemskap och andelstal.

2. Kolla i samfällighetsföreningsregistret om föreningen är reggad. Du kan begära ut handlingarna på måndag här:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2021-06-05 kl. 10.27.46.png

Om det är en riktig GA med samfällighetsförening så kan du komma överens med styrelsen om utträde. Den möjligheten finns i anläggningslagen. Här kan du läsa om lagrummet och hur det går till i praktiken:

https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...amhetsanlaggning-enligt-43--anlaggningslagen/

3. R
    Medlem · 35 inlägg
    Tack för informationen, verkligen bra!

1. Ja, det verkar vara en äkta GA, med "Ändamål: Centralantenn". Bildad på 70-talet, ombildad (vet ej varför) på 80-talet. Kollade nyss enligt dina eminenta instruktioner :)

2. Jag ska givetvis kolla upp detta på måndag, men jag kan inte tro annat än att föreningen är reggad.

Läste din bifogade länk om utträde: Ersättningsreglerna i anläggningslagen är indispositiva, och Lantmäteriet gör en skälighetsbedömning samt ger ett formellt godkännande mot en fast avgift på 3600 kr, som jag gissar att jag får stå för. Bara att hoppas då på att ersättningen från samfällighetsföreningen är minst 3600, och att fallet inte är omvänt dvs att de ska ha ersättning av mig. Har en känsla av att förfarandet kan leda till en hel del kontroverser avseende värdering, hantering, mm. Hmm. Jag misstänkte att detta tyvärr inte skulle vara så alldeles enkelt.

• Laddar…
  4. M
    Medlem · Stockholms län · 2 272 inlägg

myrstack

Medlem
    Förstår det skaver givet att du undersöker men beakta värdeminskningen på fastigheten om det finns minsta chans att du säljer. Var även beredd på en ordentlig uppförsbacke att komma ur givet att debiteringslängder påverkar som normalt beslutas om på årsstämmor. Stor risk att bli opopulär i grannskapet

• Laddar…
  5. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 981 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Som reglerna är satta så finns det alla incitament för styrelsen att vara negativ till ett utträde. Dels minskar föreningens debiteringsunderlag, dels så måste de betala ut pengar ur föreningens kassa och ovanpå detta så är det ett jäkla administrativt jobb att skäligen uppskatta föreningens tillgångar (främst att värdera anläggningen, balansräkning brukar ju finnas för de monetära tillgångarna). Så det kan nog vara en uppförsbacke att gå den här vägen.

Det andra alternativet är att ansöka om en förrättning hos Lantmäteriet och begära en omprövning av GA:n. Där yrkar du att din fastighet ska utträda ur GA:n. Men räkna med en mångårig process som sker på löpande räkning med en mycket dyr lantmätare. Ska ni komma överens under lantmätares aktiva ledning så blir det mycket dyrt. Kanske bättre då att bara verka för att hålla avgifterna nere och anläggningen simpel.

6. R
    Medlem · 35 inlägg
    Tack för bra synpunkter (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.