Jag har köpt ett 6 kvm växthus från Skånska byggvaror. Nu funderar jag på bästa sätt att få till grunden. Växthuset kommer att stå på en sockel i marknivå. I växthuset kommer jag att odla direkt mot marken. Utanför växthuset kommer jag ha grus. I den föreslagna grundläggningen skall man gjuta i rör på 6 punkter där ett järn från sockeln gjuts fast. Problemet med detta är att separera gruset utanför och jorden innanför, det riskera att rasa in när jag gräver ur jord inne i växthuset. Jag tycker det är för mycket jobb att gjuta platta. För mycket jobb att mura upp med lecablock upp till marknivå, då jag behöver börja mura från frostfritt. Några egna ideér är att gjuta plintar och sätta en ram av tryckimpregnerad regel. Problemet är att då hamnar plintarnas metallfästen under mark. En annan ide var att sätta ner plintar och låta en lecamur vila på plintarna och en syllbräda på lecablocken som jag kan skruva sockeln i. Problemet är att jag vet inte om det är fackmannamässigt, hittar ingenstans där de gjort så. Nån som kan hjälpa mig med mitt dilemma? Mvh Tobias

Välj då plintar med varmgalvade fästen och tryckt virke som tål kontakt med jorden

• Gilla
TobiasR
  • Laddar…
Sätt växthuset i gjutna rör som föreskrivet och hantera separering av jord och grus som ett separat problem? Då behöver du ju i princip en rabattkant som om man har en rabatt bredvid en grusgång. Cortenstål? Gamla trottoarkanter av granit? Gamla markplattor av betong ställda på högkant?

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.