Byggahus.se

Hur upplyser man på ett vänligt sätt?

1. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 548 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Nej, han är bara sån. Gillar att påtala fel i andras resonemang utan att säga varför de är fel.

• Laddar…
  2. M
    Medlem · frankrike · 880 inlägg

maria01

Medlem
    Det skrev han inte för det skulle ses som avundsjuka ett växthus kostar ju en del

3. D
    Besserwisser · E · 15 718 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Jag har väldigt många gånger sagt vad som är fel.
    Att det inte går fram beror inte på att jag inte förklarat.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · 97 inlägg

Tbr53

Medlem
    Normalt är all mark inom 4,5 m från tomtgräns inom detaljplan prickmark, undantag är mark mot granne där man kan bygga garage närmare varandra än 4,5m.

5. Krille-72
    Medlem · 2 579 inlägg
    Jasså! Hur många detaljplaner har du sett med prickmark mellan grannarna menar du? :rofl:

6. M
    Medlem · 1 856 inlägg
    Normalt skulle jag inte säga att det är, snarare onormalt.

• Laddar…
  7. Krille-72
    Medlem · 2 579 inlägg
    Du kanske skulle vara tydligare och skriva ”bygglovsbefriat attefallshus eftersom det finns undantag där attefallshus kräver bygglov. (Men som inte sedan kallas för attefallshus).

Regelsystemet är snårigt. Det är konstruerat med bygglovsplikt som huvudregel. Sedan räknas en rad undantag upp från bygglovsplikten, till exempel för så kallade friggebodar och attefallshus. Därutöver finns undantag från undantagen. Då krävs alltid bygglov.

Så inga regler utan undantag som man brukar säga.

8. T
    Medlem · 1 810 inlägg
    Den här tråden kryllar av felaktiga uppfattningar som framförs som om de vore kristallklara sanningar, kryddat med en hel del märkligt dragna slutsatser.

Fascinerande hur komplicerat det kan bli när man skapar regler som är avsedda att förenkla.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · 97 inlägg

Tbr53

Medlem
    I detaljplanen märker
    Detaljplanen reglerar mark som inte får bebyggas och även om man inte markerat på detaljplan pga av tydlighet i plankartan så finner du detta på din tomtkarta när du begär ut en nybyggnadskarta tex. Nästan alla plankartor har byggnadsbegränsningar inritade beroende på vilken sida mot granne du menar. När tomtgräns har gräns vid gata finns ofta ingen punktbegränsning därför att man ska kunna bygga garage bredvid varandra. Punktmarkering kan också införas i plan för att begränsa byggytan.
    Ska illustrera med bild för dig hur hur punktmarkereing ser ut på detaljplanskarta.

10. Cancerman_777
    Renoverare · Skåne · 1 932 inlägg

Cancerman_777

Renoverare
    Samtalet med grannen är genomfört. De hade ingen koll och hade tänkt lägga det 2 meter från fastighetsgräns. När jag påtalade att det är 4,5 meter, så blev det lite tystare, lite fundersamt, lite tryckt. Inga hårda ord eller annat, så jag hoppas att allt gått bra. Nu vet de om måttet i alla fall och att jag inte är ok med närmare än så. Jag hoppas att de läser lite på egen hand nu så att de informerar sig. För mig är ärendet avslutat och jag vill tacka alla (även meningsmotståndare) för diskussion, tips, liknande historier, utvecklande och lärorika problematiseringar. Tusen tack :)

11. T
    Medlem · 97 inlägg

Tbr53

Medlem
    Tyvärr är PBL mycket svårtolkad idag då den förmodligen innehåller fler undantag från undantagen. Inte ens byggförvaltningarna vet ibland vilka regler som gäller ett sånt exempel är solpaneler som ska vara sk bygglovsfritt. Ta alltid och fråga hur det ser ut med ditt ärende eftersom bötesbeloppen är väldigt höga + att man riskerar att återställa.
    https://www.skovde.se/globalassets/...olovligt-byggande/dyrt-att-bygga-utan-lov.pdf

12. T
    Medlem · Stockholm · 32 inlägg

tompa_62

Medlem
    Jag har prickmark på hela min uppfart, längs gränsen mot grannen...

13. H
    Medlem · 119 inlägg

hhenning

Medlem
    Jag vet att det är för sent för tips men det bästa hade varit att ge grannarna länken till detta foruminlägg. Då hade de fått veta exakt hur du tänker och fungerar.

14. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 772 inlägg

Anna_H

Husägare
    Men tänk om de ändrar sig och bara bygger ett trädäck med pergola istället?
    Det är helt bygglovsfritt och får anläggas i tomtgräns.
    Det har vi gjort och grannen är skitförbannad på att vi kan sitta där och stirra på dem när de sitter på sin altan.
    Det är dock deras problem.

15. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 772 inlägg

Anna_H

Husägare
    Normalt sett har en tomt ingen prickmark.

• Laddar…
  16. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 239 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Ilskna grannar är inget att ta lätt på. Man vet aldrig var det slutar. :cry:

https://www.byggahus.se/bitter-grannfejd-ledde-till-mord

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.