Byggahus.se

Hur upplyser man på ett vänligt sätt?

1. X
    Medlem · Skåne · 2 476 inlägg

xLnT

Medlem
    Ok, så du vet inte vart de tänkt placera det, det hade jag missat.
    Men du är alltså ok med att de sätter växthuset 4,5m till höger om tomtgränsen där du ritat cirkeln?
    Utan att du planterar bambu?

• Laddar…
  2. Cancerman_777
    Renoverare · Skåne · 2 080 inlägg

Cancerman_777

Renoverare
    Det är ju ett val man gör när man köper fastigheten. Jag vill bo relativt enskilt utan grannar överallt.

Inte alls. Jag har det så nu.

3. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Nej, eftersom mitt insynsskydd kommer att skugga deras eftersökta kvällssol. Så någon meter är inte tillräckligt.
    Ja, OM det blir insyn. Vem vet, de kanske placerar växthuset HELT annorlunda efter samtal med dem. Vad vet jag.

4. B
    Medlem · västerbotten · 144 inlägg

b50gud

Medlem
    Du kan förklara att om han bygger vid tomtgräns hindras du att bygga på din tomt då det krävs vissa avstånd mellan fastigheter vilket skulle innebära att din eller framtida ägare hindras att bygga på din tomt med eventuellt lägre värde på din fastighet som följd. inget som någon bör ta illa upp kring vilket jag tycker är ett helt legitimt skäl till att neka. så kräv att han bygger enligt reglerna. han har då möjlighet att söka bygglov kan även eventuellt få det beviljat men då krävs det att han har goda skäl till placeringen.

5. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Nej, de nämnde det ytterst hastigt i förbifarten.
    Ja, det är klart! Det är deras tomt och utanför området jag som granne har vetorätt i. Och som sagt, de får sin kvällssol och jag kan få mitt insynsskydd om det behövs (vilket jag tror det gör).

6. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    WOW! Jäkligt bra tänkt! Tack :)

7. S
    Medlem · Skåne · 72 inlägg

Stroker

Medlem
    Såvitt jag vet så är 4.5 meters regeln till för brandskydd. 9 meter mellan byggnader är en gammal bestämmelse och oftast så ställs det brandkrav om man vill vara närmare. Kan inte se att någon tagit upp detta här.

Sen kan jag personligen tycka att det helt beror på hur bebyggelsen och tomten ser ut för att kunna uttala sig om lämpligheten och speciellt för just ett växthus med glas överallt. Det borde vara ganska speciellt läge om man skulle vilja ha just ett växthus i gränsen!

8. B
    Medlem · 47 inlägg

Bernt Ö97

Medlem
    Din granne ska göra en bygganmälan till kommunen för att få startbesked, gäller även Friggebod.
    Kommunen ger då dig möjlighet till ett yttrande innan startbesked lämnas. Sedan sköter kommunen resten av handläggningen.
    Eventuellt ger de startbesked trots dina invändningar, men du har agerat formellt rätt och har möjlighet att överklaga om kommunens besked känns fel från ditt perspektiv.
    Lycka till.

9. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Nej. Fel. Detta är inte detaljplaner at område. Läs ett av mina tidigare inlägg så får du hur hanteringen är.

10. B
    Medlem · 47 inlägg

Bernt Ö97

Medlem
    Bygganmälan krävs även utanför detaljplan om det är närmare än 4,5 m från tomtgräns

11. S
    Medlem · 7 inlägg

Simpan123

Medlem
    -Halloj på er! Hoppas det är bra med er! Jo, jag tänkte apropå ert nya växthus...jag vill ju så klart att ni ska trivas och få chans att vara ostörda och så ...får jag fråga närmare om var ni tänkt placera växthuset?
    Det är nog så att även om vi är goda grannar och ska fortsätta att vara så, så skulle det nog se lustigt ut om vi satt i knäet på varandra på kvällarna...
    Dialogen är igång och de får en chans att förklara, kanske fler alternativ dyker upp som känns ok för dig. Om inte, så säg bara så lugnt du kan att du gärna vill känna dig hyfsat privat på din tomt och kunna röra dig utan att känna att du kliver in i deras fikabord - och tvärtom...
    Visst kan du om det behövs ta upp 4,5 meters regeln men då lite mer i förbifarten. "Ja, det är väl därför som 4,5-meters regeln kommit till"...

Redigerat 7 jun 21:39
  12. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Inte enligt bygglovshandlaggaren jag pratade med.

13. J
    Medlem · 23 inlägg

jack23

Medlem
    Helt fel, ingen kan få bygglov närmre än 4,5 meter utan ett grannmedgivande.

Har grannen kvällssolen via din tomt?
    Då lär du få insyn när de sitter i kvällssolen vända mot din tomt.

• Laddar…
  14. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Jo, på en friggebod.

Japp. Precis. Just därför kommer jag att plantera insynsskydd.

15. T
    Medlem · 2 125 inlägg
    Det är du som har helt fel. Söker man bygglov skickas det (ibland) ut ett grannehörande, det är bara en insamling av åsikter. Ingen vetorätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.