Byggahus.se

Hur upplyser man på ett vänligt sätt?

1. Cancerman_777
    Renoverare · Skåne · 1 922 inlägg

Cancerman_777

Renoverare
    Hej!

Hur upplyser man en granne som tänkt bygga tex en friggebod närmare tomtgränsen än 4,5 meter att det inte är ok? Grannen har inte ett ont ben i sig och relationen är bra (så vitt jag vet), så utgå från att man vill ha det fortsatt så. Hur skall man på ett vänligt sätt tala om att dens plan inte kommer att accepteras?

2. K
    Självbyggare · Skåne · 2 491 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Varför får han inte bygga så nära? Det bästa är väl att berätta vari ditt problem ligger och helst komma med en konstruktiv lösning på var det hade varit ännu bättre att lägga friggeboden.

• Laddar…
  3. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Jag vill inte ha mer insyn på min fastighet. I mina ögon är den konstruktiva lösningen att alla följer föreskrifter och lagar, och vill man gå emot dem så får man fråga berörda. Nu är detta förstahusägare som inte har jättemycket koll, så ja... Jag vill helt enkelt inte ha ett bygge på tomtgränsen.

4. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    För att ge ytterligare argument till att inte tillåta byggnader närmare än det lagstadgade avståndet, så är det absolut inte konstigt om presumtiva framtida köpare kan haka upp sig på just sådana saker. Enkom för att du/jag skulle vara ok med det så innebär inte det att alla är det. Dessutom finns reglerna och lagarna av en anledning. Den/de anledningarna är sällan ogenomtänkta eller dåliga.

5. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 443 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Då skulle det väl vara utmärkt att få fem meter solid vägg mot gränsen?

Skämt åsido, bara för att man har rätt att säga nej behöver man inte göra det. Och vill du behålla grannsämjan med en god granne är det kanske bra att ha tänkt lite längre än att lagstiftaren har gett dig rätt att hindra grannens bygge så då är det nog bäst att göra det.

Fundera på var boden på riktigt skulle störa dig och meddela att du vill att han inte ställer den just där, samtidigt som du upplyser om din rätt att hindra placeringen.

Och om det inte räcker för dig så säg bara det du vill rakt ut, får då är ju uppenbarligen den trevlige grannen så viktig trots allt.

6. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Jag har hellre ett boende som JAG trivs i och med, än att jag är en "skön granne". Som jag skrev i inledningen, så vill jag helst bevara läget, men att slippa insyn, bevaka min fastighets värde, vår trivsel, osv, väger jääääävligt mycket tyngre.
    Jag vet att jag inte fungerar som andra, så om någon bara hintat mig om att det inte är ok, så hade jag självmant hittat en annan lösning utan sura miner. Dock har jag förstått att de flesta inte fungerar så. Därav frågar jag hur jag skall uttrycka det. Gärna med precist ordval.

7. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 067 inlägg

Tomtom79

Medlem
    Du inser väl att en exempelvis 5x3 meters friggebod vid tomtgräns med all sannolikhet kommer innebära totalt insynsskydd på den sträckan? Så om det är mindre insyn du vill ha så kanske det är ett väldigt bra sätt som du dessutom slipper vara med och betala för, eller ödsla dina egna kvadratmeter på. Så länge de bygger det minst nån halvmeter in så de kan underhålla från sin egen sida vill säga.

Regeln är att för att få göra det bygglovsfritt ska man fråga grannen. Orsaken är inte att det är olämpligt på något vis utan att ett sätt att lagstadga åtminstone lite synt förnuft.

Har du inte bättre motivering än att "jag vill inte" eller "kanske möjligtvis någon i framtiden inte tycker det är bra så jag får lite mindre betalt" så är risken att de istället ansöker om bygglov och ÄNDÅ får bygga. Så länge det är inom detaljplanen så kommer grannars tyckande betyda väldigt lite. Då lär dessutom din granne inte bry sig ett skit om att bygga det så trevligt som möjligt för din skull utan ansöka om exakt vad de vill. Har sett det i kvarteret, den granne som godkände fick med ett antal förändringar som panel i samma färg/stil som deras hus, lite större avstånd, den lägre delen av byggnaden medans grannen som sade nej och försökte överklaga fick en stor, hög, ful vägg i en färg helt skild från deras egen, utan minsta utsmyckning 30cm från tomtgräns. Dessutom blev bygget drygt 25 kvadrat som från början skulle bli under 15.

8. T
    Medlem · 48 inlägg
    I din sits hade jag varit trevlig och bara sagt som det var: ”Jag vill ha så lite insyn som möjligt och vill därför inte att ni bygger närmare än 4,5m enligt reglerna för friggebod”.

Förhoppningsvis förstår de och tänker om vad gäller placeringen.

9. J
    Husägare · 2 402 inlägg

Johan456

Husägare
    Jag är helt på din linje. Finns det lagar och regler så följer man dem. Vill man göra något annat som i detta fall så frågar man grannen (dig) om det är ok. Får man ett nej då fattar man varför och blir inte sur.

10. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Detta handlar om en friggebod modell växthus som definitivt ger 100 % insyn, så nej.

Jag "hör vad du säger" men det är inte kopplat till ämnet alls.

• Laddar…
  11. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Tack :) Jag känner mig ofta utanför och ensam i mina uppfattningar här på bh då det skall bjudas på fika, åkas slalom mellan bestämmelser och en massa annat inofficiellt. Av många trådar här att döma så slutar det ofta i konflikt, som ENKELT hade kunnat undvikas om man bara följt reglerna.

12. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Tack :) Det låter inte så otrevligt när jag läser det, faktiskt.

• Laddar…
  13. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 359 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Får man inte bygga närmare tomtgräns än 4,5m så kommer väl inte grannen att få göra det med bygglov heller?

Om du vänligt bara berättar för grannen att regeln är 4,5m från tomtgräns, så tror jag nog att han anpassar sig efter det. Det hade i alla fall jag gjort. Tycker inte att du behöver oroa dig för att förklara det för honom.

14. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Ja, så har jag uppfattat det. Jag har läst en del juridik och faktiskt även en del till bygglovshandläggare, men jag kan absolut inte så mycket så att jag kan säga emot vad som skrevs här ovan. Jag tror dock att det är svårt att få igenom ett bygglov precis som du säger.

Tack :)

• Laddar…
  15. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 443 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Fast just det finns det ju ingen garanti för, att grannen förstår och inte blir sur alltså. Dock kan förstås TS neka bygget ändå.

Jag skulle inte heller vara särskilt orolig för att det söks bygglov istället, de flesta tomter har trots allt byggbegränsningar som gör att det inte finns möjlighet att bygga ett extra komplementhus.

Vad man ska säga är som sagt inte så lätt att veta, men gör det så tidigt som möjligt så att grannen inte hinner planera en massa som sen måste ändras. Så ett kort: ”Ni vet att ni måste ha grannens tillstånd för att bygga inom 4,5 meter från gränsen va? Jag vill tyvärr inte att ni gör det mot min tomt, så ni behöver hitta en annan plats för boden.”

Som sagt, det blir säkert dålig stämning om du inte ens upplevs kunna svara på varför, men du är fortfarande i din fulla rätt att neka.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.