Byggahus.se

Hur upplever ni 2,4 i rumshöjd? Move Home.

1. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 958 inlägg

Appendix

Husägare
    Har ett hus med 2,7 i takhöjd. (5 i vardagsrummet med öppet till nock) När man varit med om den rymden känns "standard" faktiskt rätt gammalt och instängt.

Så jag skulle tänka på vad ni har nu. För det är det som kommer färga hur ni upplever 2,4

2. J
    Medlem · 58 inlägg

J00

Medlem
    Tycker också det beror mycket på vad det är för innertak och om det är kombinerat med olika höjder i olika delar av huset.
    Har tidigare bott i nybyggda hus med genomsnittlig takhöjd på 2,5-2,7 med typiska släta vita tak. Nu bor jag i ett äldre renoverat och tillbyggt hus med massor av olika takhöjd 2,2-4,5 där nästan alla rum har olika tak (gamla trätak, med/utan träbjälkar, upp till nock, slätt vitt mm) och jag trivs fantastiskt mycket bättre i det huset även i rummen med låg takhöjd :D

3. joalju
    Medlem · 22 inlägg

joalju

Medlem
    Skön tråd om takhöjd . Bor själv i ett fd torp som är byggt 1890, men fick en våning till på 30-talet med brutet tak. Samt tillbyggnad i vinkel. Nedre plan genomgående 2,11 i höjd och övre plan 2,04. Men där uppe finns ju möjlighet att höja då vinden är tom. Då med synliga takreglar. Kan ångra ihjäl mig att vi inte la innertaket i badrummet ovanför takbjälkarna då vi gjorde badrummet för nåt år sedan. Golvet blev högre än beräknat så det blev 1,98 i badrummet . Så 2,40 ? Ja tack!

• Laddar…
  4. S
    Medlem · 316 inlägg

Skumpe

Medlem
    Takhöjd gör allt skulle jag säga. Det är alldeles för lite med 2,4 m. Även 2,6 känns för lågt men det går väl.

5. L
    Medlem · Jönköping · 60 inlägg

laxen86

Medlem
    Är 190cm lång och har 2,2m takhöjd i gamla delen av huset, öppnade upp i nock när jag renoverade i nyare delen så upp till 4m där...
    Kan säga så här, allt blir normalt när man bott in sig.
    Viktigast är att inreda så man får känslan man vill ha i dom olika rummen. Går att skapa känslan av rymnd på så många sätt.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Jämtlands Län · 42 inlägg

mulle77

Medlem
    240 mkt bra. Håller värmen bättre dessutom. Högt i tak är bara kallt och onödigt med utrymme.

• Laddar…
  7. 1
    Medlem · Stockholm · 599 inlägg

16386

Medlem
    Håller verkligen med! Är uppvuxen i 70-talshus och 240 cm var standard och inget jag tänkte på. Efter att ha bott i äldre lägenheter flyttade jag till en med 240 i takhöjd och det kändes inte alls bra. Nu skulle jag säga att minsta takhöjd jag skulle trivas med är 260, och gärna högre. Den gamla regeln om att anpassa takhöjden efter storleken på rummet är också bra att komma ihåg - ju större rum desto viktigare är det att ha lite högre tak.

8. T
    Medlem · 99 inlägg
    Jag flyttade från en sekelskifteslägenhet med 320 i takhöjd till boende med 240 i takhöjd. Är 185 lång. Klart det är trevligt med högt i tak men inget som stör mig alls.

9. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 958 inlägg

Appendix

Husägare
    Precis så. När jag kommer hem till familjens renoverade och uppfräschade hus känns det ändå "instängt".

Som du säger så är det kanske inte så viktigt med 2,7 i ett sovrum. Men i sällskapsytor. Definitivt.

10. G
    Medlem · Stockholms län · 63 inlägg

Glad Amatör 76

Medlem
    Smaken är uppenbarligen som baken. Vi har ca 2,6 på det plan vi oftast befinner oss (vardagsrum, kök m.m.) och 2,36-2,37 i sovrummen. Jag skulle säga att känns som natt och dag i skillnad mellan dessa höjder. Om jag skulle bygga nytt skulle jag absolut ha 2,6-2,8, inget under. 2,4 känns trångt och instängt, oavsett rummets storlek i övrigt skulle jag säga.

Men det är jag det. Tänkvärt kanske är ändå att vi är ganska många som tycker 2,4 är för litet och många av oss (inklusive jag själv) skulle absolut dra oss för att ens överväga att köpa ett hus med 2,4 i takhöjd överallt. Det hade absolut varit en dealbreaker för mig då jag iaf innbillar mig att det skulle krävas ordentligt med jobb och/eller pengar för att lyfta taket i efterhand...

11. Asa_A
    Medlem · 2 inlägg

Asa_A

Medlem
    Vi bor i ett 80-talshus I två plan som byggdes med miljöfokus. Ca 2,4 m på bv och knappt 2,3 på ov. Har aldrig känt att det är för lågt.
    Jag upplever det snarare som att stora, öppna planlösningar med högt i tak blir väldigt stökigt och högljutt med barn. Men det är så klart för att jag är van som vi har det.
    När vi renoverade innertaket satte vi in spottar med smart belysning (plejd) i hela huset. Det är guld värt!

12. T
    Självbyggare · Skåne · 2 745 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    Själv uppskattar jag vår låga takhöjd, vi har liknande som du.
    Går åt mindre energi till att värma upp lägre rum och man behöver aldrig stege eller pall till något :)

13. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 833 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Det blir lätt högljutt när alla är i samma rum, speciellt om det är avskalat med hårda släta väggar.

14. E
    Medlem · 338 inlägg

Jag har 270 i min lägenhet. Hade gärna haft högre om jag fick välja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.