Hej!
Bor sedan en tid i villa och laddar elbil i 3-fasuttag (ej fast laddbox) i garaget. Problemet är att elskåpet äter 1-2 proppar i månaden. Detta sker uteslutande när elbilen laddas så jag tänker att den är det huvudsakliga problemet. På medellång sikt vill jag ha en lösning där elbilen laddas via fast laddbox (separata faser) som är smart och synkar med elpris osv. Men just nu - vad kan jag göra för minsta möjliga peng som löser problemet?
Jag har hört talas om lastbalanserare och funderar på om det skulle kunna vara en lösning?
Till vår nya värmepump fick vi 3 st Noratel TR3025-S, går dessa att utnyttja på ngt vis?
Tacksam för tips!
Bor sedan en tid i villa och laddar elbil i 3-fasuttag (ej fast laddbox) i garaget. Problemet är att elskåpet äter 1-2 proppar i månaden. Detta sker uteslutande när elbilen laddas så jag tänker att den är det huvudsakliga problemet. På medellång sikt vill jag ha en lösning där elbilen laddas via fast laddbox (separata faser) som är smart och synkar med elpris osv. Men just nu - vad kan jag göra för minsta möjliga peng som löser problemet?
Jag har hört talas om lastbalanserare och funderar på om det skulle kunna vara en lösning?
Till vår nya värmepump fick vi 3 st Noratel TR3025-S, går dessa att utnyttja på ngt vis?
Tacksam för tips!
Medlem
· Blekinge
· 11 110 inlägg
Är det alltid samma fas som går? Enklast är ju att sänka övrig förbrukning när du laddar.
Kanske bilen går att programmera med en max laddeffekt.
Kanske bilen går att programmera med en max laddeffekt.
Hej!T Thomas_Blekinge skrev:
Oftast samma fas men har varit lite olika.
Ja, det gör den ju men jag är redan nere på rätt låg laddeffekt tycker jag. Övrig förbrukning är ju isf att låta bli att köra diskmaskin/tvättmaskin. Svårt att undvika tycker jag, hade hellre löst problemet så gott det går. Men tackar för tipsen ändå!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 395 inlägg
Att du bränner säkringen, mätarsäkringen förmodar jag? innebär att du har en kraftig överlast. Utan att ha några siffror att gå på så låter det som om din anläggning inte är dimensionerad för elbil öht. Det är ungefär allt som går att säga.
Vill du ha bättre svar så försök få en bild av vilka strömmar och effekter du har i din anläggning. Vilken storlek på mätarsäkringen har du? Vilken laddström använder du? Laddar elbilen trefasigt? När laddar du? Vilka andra höga förbrukare finns i huset under laddningen? Vilka faser belastar de? Hur många kWh behöver du ladda per dygn i snitt, eller hur många mil behöver du köra per dag i snitt? Etc.
Vill du ha bättre svar så försök få en bild av vilka strömmar och effekter du har i din anläggning. Vilken storlek på mätarsäkringen har du? Vilken laddström använder du? Laddar elbilen trefasigt? När laddar du? Vilka andra höga förbrukare finns i huset under laddningen? Vilka faser belastar de? Hur många kWh behöver du ladda per dygn i snitt, eller hur många mil behöver du köra per dag i snitt? Etc.
Vad för VP ,är det en TFX eller annan sort, då ska dom transformatorerna sättas in centralen och kopplas in i VP, då kopplar VP ner en elpatron tillägre effekt. I stort är alla VP i dag för att koppla belastningsvakt och en elektriker gör det.K kaustiksoda skrev:Hej!
Tacksam för tips!
Det är 20A säkeingar (porslinsproppar) som går. Jag laddar på 8A tror jag, får dubbelkolla imorgon. Bilen laddar jag med typ 2 kontakt via 3-fasuttag. Jag är lite osäker på vilka faser som belastas men höga förbrukare samtidigt i huset är FLVP (en Nibe S735-4), diskmaskin samt tvättmaskin. Idag var både disk och tvätt igång samtidigt.Bo.Siltberg skrev:
Att du bränner säkringen, mätarsäkringen förmodar jag? innebär att du har en kraftig överlast. Utan att ha några siffror att gå på så låter det som om din anläggning inte är dimensionerad för elbil öht. Det är ungefär allt som går att säga.
Jag behöver ladda bilen med cirka 15kWh per dygn, mindre på helgen. Har en 11kW-laddare (16A) som jag kör på cirka hälften dvs 5,5kWh på en timme, så fulladdat på 3h ish.
Som Siltberg skriver tyder det på kraftig överlast. Men det kan också vara nåt tjall med ombordladdaren i bilen.K kaustiksoda skrev:Det är 20A säkeingar (porslinsproppar) som går. Jag laddar på 8A tror jag, får dubbelkolla imorgon. Bilen laddar jag med typ 2 kontakt via 3-fasuttag. Jag är lite osäker på vilka faser som belastas men höga förbrukare samtidigt i huset är FLVP (en Nibe S735-4), diskmaskin samt tvättmaskin. Idag var både disk och tvätt igång samtidigt.
Jag behöver ladda bilen med cirka 15kWh per dygn, mindre på helgen. Har en 11kW-laddare (16A) som jag kör på cirka hälften dvs 5,5kWh på en timme, så fulladdat på 3h ish.
Nästa gång det händer, känn om den trasiga säkringen känns varm. (Förutsätter att du är rätt snabb att byta den)
Är den det tyder det på överlast, är den sval är det mer troligt att det är en peak.
Och då skulle jag misstänka ombordladdaren.

Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 408 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 408 inlägg
Går det att ställa ned den lite till så är det ju inga problem om du t.ex. laddar över natten 6 A 3fas blir ca 4158 W och du bör då klara dig att ladda under 4 timmar. Ännu lägre ger ju längre laddtid men fortfarande inget man inte klarar på en natt. Värre om du har tidsbrist vid laddning och måste ladda under 3 timmar, alternativt ställa in tillslagsfördröjningen på tvätt och disk tills den tiden man uppskattar att bilen är färdig laddad och därmed anpassar sin användning efter förutsättningarna. Är iallafall bättre än skjutna huvudsäkringar tills man kan få till en balansering utav faserna, effektvakt eller en uppsäkring för att lösa problemet om man måste ladda snabbare än 3 timmar.K kaustiksoda skrev:
Ja, brukar vara snabb. Den är sval skulle jag säga, men osäker på hur snabbt proppen svalnar. Dröjde säkert några minuter innan jag fick bytt den igår.S Snikholt skrev:Som Siltberg skriver tyder det på kraftig överlast. Men det kan också vara nåt tjall med ombordladdaren i bilen.
Nästa gång det händer, känn om den trasiga säkringen känns varm. (Förutsätter att du är rätt snabb att byta den)
Är den det tyder det på överlast, är den sval är det mer troligt att det är en peak.
Och då skulle jag misstänka ombordladdaren.
En fråga till; funderar på om en riktig laddbox kan lösa problemet? Säkrar man upp den separat på ngt sätt, eller hur funkar det?
Ja, det löser problemet tillsammans med lastbalanserare och kostar inte en så stor slant. Om din mätare har stöd för HAN/P1 så brukar lastbalanserare vara billig och enkel att fixa till.K kaustiksoda skrev:
15 kWh per natt är inte så mycket som behövs trots allt. Om disk och tvätt kör hela kvällen och den börjar ladda vid midnatt så behöver du ju ändå bara 2 timmar att fylla på.
Som du säger så är 8 A på laddaren ganska lågt (och tillräckligt). 6 A är det minsta som (de allra flesta) laddare kan hantera utan att slå ifrån helt. Så, det är säkert något annat i anläggningen som peakar. Då du laddar har du alltså 12 A över till övriga huset
En laddbox ger dig en säkrare anslutning primärt. Kontaktytorna är bättre.K kaustiksoda skrev:
Sen har de oftast andra funktioner som att du kan ansluta lastbalansering, ställa in vilken matande säkring laddaren har osv.
De flesta skyddar dock inte mot transienta störningar, som tex. kan uppstå i omordladdaren. Iaf inte de billiga för hemmabruk.
Eftersom du säger att säkringen är sval skulle jag misstänka transienta orsaker. Och då är laddaren i bilen starkt misstänkt.
Hur är 3-fas uttaget du laddar ifrån avsäkrat?
Redigerat: