Magnus E K Magnus E K skrev:
Räcker nog med 50 grader för att kunna stå och mysa framför den vertikalt monterade radiatorn!

Att värmepumpens effektivitet sjunker när det är riktigt kallt ute är ingen katastrof. Man kan acceptera lite svalare inne tillfälligt och/eller stödvärma på något sätt.
Hehe, ja den är lite special.
Finns möjlighet att elda ved i kamin också.

Börjar kännas bättre detta.. Tack hittills!

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Det är några parametrar att hålla ordning på när man dimensionerar värmepumpen men inget som avråder från ett köp av huset.

• Gilla
MarcusAn
  • Laddar…
Magnus E K
Kan också sätta in en luft/luft-pump för att sänka uppvärmningskostnaden medan man funderar på hur man vill ha det långsiktigt. Troligen vill man ändå ha en sån för kyla på sommaren. Jag gjorde så och har haft det så i åtta år nu trots vattenburet system i huset. Kör normalt gamla elpannan bara vinternätter. Nu när jag lärt mig koppla rör blir det nog en luft/vatten-pump inom något år.

• Gilla
MarcusAn
  • Laddar…
Ja det är en bra poäng. Det sitter redan en luft/luft, men den sitter i ett ”glasrum” och sköter nog bara det rummet i princip.
Kollade igår och det skulle gå att sätta luft/luft ovanför ytterdörren t.ex., kan vara ett bra alternativ som sagt innan man har helt koll på läget 🙂

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Tänk bara på att om du sätter en luft luft så räknar du aldrig hem en bergvärme efter det 😉

• Gilla
MarcusAn
  • Laddar…
Känns ju lite dumt å köpa en luft luft. Då är väl det bättre å lägga dessa pengar på att uppgradera det vattenburna. Å är man ute efter att kyla kåken så kan man ju titta på bergvärme å ev sätta ett fläktkonvekor å ta kylan från berget

• Gilla
MarcusAn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.