Byggahus.se

Hur undersöka tryckfall/läckage i värmesystem?

1. B
    Medlem Nivå 4
    Hej,

Vår värmeanläggning (Enbart golvvärme i två plan - inga radiatorer. Värms av Fighter 310P och Optima 700) tappar kontinuerligt lite tryck. Under en tid har vi gjort en del renoveringar och i samband med detta tömt systemet i ett par vändor. Men nu så är allt "stabilt" och jag ser ändå att jag med jämna mellanrum måste fylla på vatten för att hålla trycket uppe. Jag uppskattar det till c:a en liter vatten varannan vecka, eller så. (Höjer från ~0,3 bar till ~0,8 bar). 3ml/h skulle det motsvara, så det är inga ofantliga mängder direkt..

- Det kan fortfarande vara luft i systemet, vill jag hoppas. Men då tycker jag att problemet gradvis borde minska.
    - Det kommer inte ut något vatten vid pannans säkerhetsventil. Jag har kopplad bort dränaget och satt en hink i stället - inte en droppe.
    - Det kommer inte ut något synligt vatten vid någon av Wirsbos två fördelningscentraler.
    - Nästan alla värmerör av koppar är synliga i källaren och där syns inga tecken på golven

Hur undersöker man sådana här fenomen effektivt? I vintertid är det ju inte så trevligt att börja stänga slingor i en vecka bara för att se om problemet försvinner. Det blir liksom kallt :) Dessutom är det trots allt ganska osannolikt att problemet är i just slingorna, tycker jag.

Finns det utrustning för att provtrycka och se om det läcker på typ bara någon minut?
    Några andra tips om hur man undersöker det bäst?

2. B
    Medlem Nivå 4
    Teorin om luft i systemet blir allt mindre sannolik nu.
    Vatten läcker med största sannolikhet - ingen aning om var.
    Trycket stabiliseras ofta runt 0.4bar, vilket får mig att tro att skadan är på andra våningen.
    Hur går man vidare??? Vvs eller vem kan undersöka sånt här?

3. R
    Medlem · Nivå 10
    Stäng av alla slingorna en tid för att se om det slutar. Slutar det?
    Öppna en våning i taget för att se förändringar som kan leda till att man kan lokalisera eventuell läcka.

Det är nog det smartaste sättet.
    Försök stänga och öppna på de ställen du kan för att smart kunna lokalisera och felsöka.
    Det är ju inte så kallt nu?

4. R
    Medlem Nivå 1
    Kolla säkerhetsventilen så att inte den står och droppar.

5. R
    Medlem Nivå 1