8 642 läst · 24 svar
9k läst
24 svar
Hur underlättar jag övergången mellan Viasat och Canal Digital?
Sida 1 av 2
Jag antar att frågan redan är besvarad på forumet, men jag fann inte riktigt svaret jag sökte.
I huset finns idag en inspelningsbar HD-box i vardagsrummet och en extrabox i sovrummet.
Från parabolen år två antennkablar. Den ena grenas upp strax före den inspelningsbara boxen. Vill minnas att systemet kallas Sat CR?
Om jag förstått saken rätt är inte CDs pryttlar designade på samma sätt. Någon källa gör dock gällande att deras moderna mottagare stödjer sat-CR men det tror jag inte att LNBn gör.
Jag är på det klara med att det vore bäst att låta tre koaxialkablar lämna LNBn varav två skulle ansluta till den inspelningsbara boxen. Tyvärr går antennkabeln idag en lång sträcka i en snirklig 16mm slang, varför jag ogärna drar om den.
Så, kan någon bekräfta att boxarna stödjer Sat-CR?
Bör jag byta LNB, om, till vad?
Eller finns det någon annan smidig alternativt prisvärd lösning?
God jul!
David
I huset finns idag en inspelningsbar HD-box i vardagsrummet och en extrabox i sovrummet.
Från parabolen år två antennkablar. Den ena grenas upp strax före den inspelningsbara boxen. Vill minnas att systemet kallas Sat CR?
Om jag förstått saken rätt är inte CDs pryttlar designade på samma sätt. Någon källa gör dock gällande att deras moderna mottagare stödjer sat-CR men det tror jag inte att LNBn gör.
Jag är på det klara med att det vore bäst att låta tre koaxialkablar lämna LNBn varav två skulle ansluta till den inspelningsbara boxen. Tyvärr går antennkabeln idag en lång sträcka i en snirklig 16mm slang, varför jag ogärna drar om den.
Så, kan någon bekräfta att boxarna stödjer Sat-CR?
Bör jag byta LNB, om, till vad?
Eller finns det någon annan smidig alternativt prisvärd lösning?
God jul!
David
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 614 inlägg
CD:s nya boxar stöder sat-cr och som det låter på din beskrivning så bör det sitta ett sat-cr lnb vid skålen idag.
Jag bara älskar tekniska förkortningar 
Kör du med en 1 viasatbox och sat-cr + 1 viasatbox utan sat-cr idag är det inga problem att använda Canal Digitals nya HD-Pvr 500GB med viasatlnbt du har idag på sat-cr utgången, canal digitals andrabox omdemandboxen kopplar du tillden universala utgången på lnbt. Alltså du kan använda exakt samma uppkoppling som du har idag det enda du behöver göra är att vrida parabolskålen 6 grader västerut, samtidigt behöver du inte bekymra dig om det då installationen ingår når du tecknar abonnemanget
Jag har en inspelningsbar HD-box från CD, http://www.canaldigital.se/boxar/boxen/?productid=1 , och har ett SatCR (eller unicable som det ibland kallas). Fungerar bra och är en lösning som Canal Digital stödjer i sin dokumentation och installation av boxen.dadid skrev:
Det låter som att du redan har ett SatCR huvud och det är ingen skillnad mellan de som fungerar för Viasat och CD så du bör kunna köra vidare.
God Jul,
Tobbe
Den inspelningsbara boxen kopplades in på SCR-anslutningen på Viasathuvudet. Det gick finemang, med reservation för att det är lite bättre signal kvalitet på ena mottagaren än den andra av någon outgrundlig anledning. Med samma kablage fanns inga sådana tendenser på Viasatboxen.
Ett problem kvarstår.
Den andra HD-boxen har kopplats till den andra anslutningen på Viasathuvudet märkt Legacy.
Här blir det något knas. Ingen komunikation över huvud taget märks av.
Är huvudet trots allt inte helt kompatibelt med Canal digital eller har jag gjort bort mig på något annat vis?
Ett problem kvarstår.
Den andra HD-boxen har kopplats till den andra anslutningen på Viasathuvudet märkt Legacy.
Här blir det något knas. Ingen komunikation över huvud taget märks av.
Är huvudet trots allt inte helt kompatibelt med Canal digital eller har jag gjort bort mig på något annat vis?
Nu har jag fabriksåterställt och valt en enkel installation.
Den misslyckades, så jag testade även att byta mellan universal och single. Signalstyrkan anges som perfekt (med eller utan ansluten antennkabel). Signalkvaliteten är alltjämt helt borta.
Mvh
David
Den misslyckades, så jag testade även att byta mellan universal och single. Signalstyrkan anges som perfekt (med eller utan ansluten antennkabel). Signalkvaliteten är alltjämt helt borta.
Mvh
David
Det du säger att signalstyrkan visar perfekt fastän du inte har någon kabel inkopplad tycker jag tyder på att boxen inte är riktigt ok, hade varit intressant att testa en annan box på den platsen eller prova denna boxen på en annan plats. Nu blir det ju lite omständigt för dig då du kör satcr på ditt andra ställe men känner du dig hemma med inställningarna i boxarna kan du ju skifta dom för att kolla vad som funkar var.
Förfarandet var som så här:
Från början hade jag viasatparabolen med Sat-CR anslutning till dess HD-box i vardagsrummet och en "vanlig" anslutning till ickeHDbox i sovrummet.
När jag fick CD-paketet monterade jag dess parabol med tillhörande LNB bredvid den andra parabolen.
Viasat fortsatte att förse Vardagsrummet med signaler och den nya kopplades till den CD-mini HD-box jag nu har problem med i sovrummet. Funktionen var oklanderlig.
När det bekräftats att Jag skulle kunna använda Viasathuvudet till CD-utrustningen flyttades huvudet från Viasatparabolen till CD-parabolen. Boxen i vardagsrummet byttes från Viasat till CD (Sat-CR) Vilket fungerar
CD-boxen i sovrummet kopplades från CD LNB till Legacyuttaget på Viasat LNB. Där står jag nu.
Alltså:
- Legacyanslutningen på Viasathuvudet har fungerat för ett par dagar sedan, med Viasatenheten.
- CD mini HD-boxen har fungerat med CD-huvudet
- Kablarna är inte omdragna och kan inte förväxlas.
- Idag har jag terminerat om den drabbade kabeln ute vid parabolen för att undvika kontaktfel. Även andra änden har kollats.
- Vid omkopplingar har kablarna inte varit anslutna till boxarna, för att risken för strömspikar, kortslutning etc skulle undvikas.
Sökandet går vidare. Stort tack för ert engagemang.
/David
Från början hade jag viasatparabolen med Sat-CR anslutning till dess HD-box i vardagsrummet och en "vanlig" anslutning till ickeHDbox i sovrummet.
När jag fick CD-paketet monterade jag dess parabol med tillhörande LNB bredvid den andra parabolen.
Viasat fortsatte att förse Vardagsrummet med signaler och den nya kopplades till den CD-mini HD-box jag nu har problem med i sovrummet. Funktionen var oklanderlig.
När det bekräftats att Jag skulle kunna använda Viasathuvudet till CD-utrustningen flyttades huvudet från Viasatparabolen till CD-parabolen. Boxen i vardagsrummet byttes från Viasat till CD (Sat-CR) Vilket fungerar
CD-boxen i sovrummet kopplades från CD LNB till Legacyuttaget på Viasat LNB. Där står jag nu.
Alltså:
- Legacyanslutningen på Viasathuvudet har fungerat för ett par dagar sedan, med Viasatenheten.
- CD mini HD-boxen har fungerat med CD-huvudet
- Kablarna är inte omdragna och kan inte förväxlas.
- Idag har jag terminerat om den drabbade kabeln ute vid parabolen för att undvika kontaktfel. Även andra änden har kollats.
- Vid omkopplingar har kablarna inte varit anslutna till boxarna, för att risken för strömspikar, kortslutning etc skulle undvikas.
Sökandet går vidare. Stort tack för ert engagemang.
/David