Byggahus.se

Hur "underhållsfritt" blir det att lägga ut dekorsten istället för gräsmatta?

1. Y
    Medlem Nivå 5
    Vi har en framsida idag, där det idag ligger betongplattor (ca 18kvm) och grässmatta (8kvm). Tänkte riva upp allt och bygga ett stort tralldäck ovanför betongplattorna och lägga dekorsten istället för gräsmattan.
    Hur enkelt är det med att få bort löv osv från stenen?
    Vi har ett litet äppelträd mitt i gräsmattan idag som vi tänkte behålla, så det blir lite löv och fallfrukt som ramlar ner iaf.

Alla tips och bildexempel på snygga lösningar mottages gärna.

2. Benny_o_Lina
    Medlem Nivå 8
    Vi gjorde såhär:

Nu har vi inte fruktträd men väl träd i närheten som fäller löv och än har det inte varit problem med att få bort dessa. Räfsar med en vanlig lövräfsa när det behövs.. annars sköter vinden det själv på våren.
    Bilderna är 2007-2008 så allt är mycket mer uppvuxet nu.

Vad hade ni tänkt för dekorsten..? stora eller små?

Frukten är väl det enda som kan bli lite problem men plockar man den då o då när den börjar falla ner så är det mycket enklare att hålla snyggt.

Jag ska ordna ett par nya bilder..

• Laddar…
  3. Y
    Medlem Nivå 5
    Snyggt, vi hade tänkt lite större dekorsten, har fått för mig att de ska vara lite enklare att hålla rent.

Mvh Magnus

4. L
    Medlem Nivå 2
    Har precis i dagarna haft en trädgårdarkitekt här hemma. Hon berättade för oss ju större "dekorsten" man har desto mer underhåll. Hon förklarade att alla fröer som flyger runt i luften hittar större ställen att rota sig på om stenen är större.

5. Benny_o_Lina
    Medlem Nivå 8
    Våra är vanlig singel förutom den svarta som är några mm större.
    På alla dessa år har vi inte haft något ogräs i våran förutom ett eller annat strå (ytterst få med andra ord) som man enkelt plockar bort..
    Singel är ju också enklare att räfsa genom än det är med stora sten..

Så det ligger säkert en hel del i det "liiisa" säger..

6. Dalbotös
    Medlem · Nivå 12
    Benny o Lina - snygg mur! Har ni gjort den själva? d^_^b

7. Benny_o_Lina
    Medlem Nivå 8
    Hehe.. tack.
    Jadå, det var första gången både jag och Lina höll i en muslev så man får ju säga att det blev över förväntan.. och vi gjorde allt själva.
    Det jobbigaste var att åka o hämta sten hela tiden.. släp efter släp efter släp... som tur är så fick vi all sten gratis av en bonde som rensat sina åkrar.. all sten la han i stora högar så han hade en hel del efter många års samlande.. Antar att han bara blev glad att det försvann lite sten fast det syntes inte hur många släp vi än körde.
    Det är ett lager sten till man inte ser under markytan.

Här sitter Lina till vänster i bild med sleven:

Redigerat 21 apr 2011 22:15
  8. Dalbotös
    Medlem · Nivå 12
    Jättefint som sagt, känner ni för att öva lite till är det bara att komma hit och mura. ;)