Byggahus.se

Hur tunna lättbetongväggar kan man ha i ett garage?

1. D
    Medlem · Västra götaland · 768 inlägg

Dsl

Medlem
    Planerar en garagetillbyggnad. Garaget är idag murat i 25cm bred betonghålsten så jag vill fortsätta att mura. Tänkte satsa på lättbetong för att få bättre isolering (jämfört med leca) men högsta prio är att maximera innerutrymmet eftersom jag antagligen bara får göra en attefallstillbyggnad (15m2).

Det kommer bli 2 raka väggar (6m emellan) och sitta en port längst ut. Det sluttar och vid porten kommer nog höjden vara minst 3m (till takfot). Taket kommer vara ett sadeltak med 14graders lutning och betongpannor.

Hur tunna väggar kan jag göra? 20cm antar jag inte är några problem, men kan jag gå ner till 15cm?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Stenarna ska ju bära något , ta 20 cm så är du säker , det är stor skillnad på bärkraft och styvhet mellan dom

3. D
    Husägare · 638 inlägg

drx

Husägare
    Standard vid nybyggnation av garage med lättbetong är 20 cm och jag tycker inte att du skall understiga den rekommendationen.
    Byggde själv med 30 block vilket kanske är lite overkill men mina förutsättningar tillåt detta och dessutom fyndade jag blocken till 1/3 av nypriset.

4. D

Dsl

Medlem
    OK, får väl svälja att jag får lite mindre yta då. 20cm blir det.

Tack för svar

5. nimhed
    Medlem · Skåne · 2 963 inlägg

nimhed

Medlem
    Stämmer detta verkligen?

6. D

Dsl

Medlem
    Efter lite googling har jag kommit fram till att ett typiskt lättbetongblock ligger på runt 0,1 och ett lekablock på runt 0,2.

Hade Leca och lättbetong isolerat lika bra hade väl ingen byggt med lättbetong? Dyrare och mer fuktkänsligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.