Byggahus.se

Hur tror ni elektrikern drar kabeln här?

1. B
    Bannad · skåne · 213 inlägg

Bob-TheBuilder

Bannad
    Lampknappen ska flyttas från sin nuvarande plats till rakt ovanför eluttaget. Vad tror ni om installationen? Spontant känns det lättast att dra om eluttags-kabeln och samtidigt plocka med kablar till strömbrytaren och skarva dit en dosa på befintligt plaströr. Är ni med på hur jag menar? Förutsatt då att både uttaget och strömbrytaren finns i samma grupp.

För er som sett mitt tidigare inlägg om elen i huset så kommer detta göras omgående för att regla upp ny vägg och göra ett nytt rum.

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 926 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Lättast ja, rättast nej :)

Om bägge rören går till samma dosa kan du göra så men annars är det en väldigt ful lösning som jag tvivlar på att en elektriker skulle använda. Man ska inte bygga loopar, oavsett om det är samma grupp. Strikt trädstruktur gäller.

En variant är att skarva röret till strömbrytaren och sätta en dosa nästan rakt över uttaget (eller rakt över om röret går att böja undan lite). Det kommer dock ge upphov till rynkad panna nästa gång någon gör något med anläggningen och förväntar sig att matningen till uttaget går via brytardosan.

En optimal lösning går inte att ge utan att veta mer om förutsättningarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.