Hur torkar man ved av småbjörkar?

4k läst  47 svar

1. C
    Medlem Nivå 7
    Min vän och närmaste granne har haft hit en firma som har gallrat en massa av hans skog. Jag har tidigare fått hugga ved gratis på hans mark (men jag har köpt färdigkluven för att slippa allt jobb).

Firman har givetvis lämnat alla små björkar i skogen och min vän sa att jag fick ta hur mycket jag ville. Dom flesta är ca 10 - 15 centimeter i diameter och skulle vara perfekta att bara dela upp i 50 centimeters längder för pannan. Men det blir ju väldigt smala bitar om jag måste klyva dom för att dom ska torka ur ordentligt.

Vad är bäst av nedanstående?

1. Kapa upp och lägga på tork
    2. Kapa upp, ta bort bark på ena sidan och torka
    3. Kapa upp, klyva och torka

Torkning är tänkt att ske ute under tak men inga väggar, soligt läge och ganska vindutsatt.

Edit: för att förtydliga så är alla träden redan fällda och är enkla för mig att dra ut ur skogen med fyrhjulingen. Det behövs förhoppningsvis inte så stor insats för att få mycket ved billigt.

Redigerat 14 apr 18:39
  2. A
    Medlem · Nivå 8
    Allt som är över 10 cm i diameter klyvs med fördel en gång. Sådant som är mindre låter du bara kapa upp i rätt vedlängder. All ved torkar bäst utan tak, trots regn, till midsommar. Därefter läggs den med fördel under tak, resten av sommaren.

cpalm och Carl-Jo-han gillar
  3. C
    Medlem Nivå 7
    Perfekt, då blir det väldigt lättjobbat den här gången då :) och tack för tipsen. Ska hålla taket borta tills midsommar!

4. D
    Medlem · Nivå 11
    Jag håller inte med. Okluven ved torkar extremt långsamt. Det går nog långsammare med tunn ved eftersom snittytorna blir små. Jag ser till att klyva allt som går att klyva. Är det fällt med skördare är barken ofta så pass skadad att det kan funka ändå. Men med hel bark torkar det knappt alls.

Redigerat 14 apr 20:10
  5. M
    Medlem Nivå 10
    Vill man prova att torka utan att klyva de bitar som är små så snabbar man på processen genom att barka av så mycket man orkar. Bandkniv eller yxa gör väl jobbet någorlunda enkelt.
    Jag brukar torka sånt som är under 6-7cm utan att barka av. Inga problem med det.
    Men klyva ger givetvis bäst resultat om det skall eldas till vintern.

Sista tipset får väl bli att inte elda de hela bitarna i höst utan spara på dem till efter årsskiftet, så får den lite extra tid att torka.

Redigerat 14 apr 21:07
  6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Lite tunnare stammar tycker jag man kan skava av bark lite snabbt genom att dra med motorsågens kedja i ca 45° vinkel längs stammen. Då har det blivit en skada i barken på ett par cm bredd hela vägen som hjälper till att släppa ut fukten.

Ska alltså göras innan uppkapningen i klabbar.

7. P
    Medlem · Nivå 16
    Litet tillägg gällande ved, den bör alltid delas, oavsett om det är grövre grenar på fem centimeter.
    Delad ved torkar bättre, mindre risk för angrepp av svamp i veden samt att när man väl förbränner ved skall det brinna inte pyra, delad ved ger jämnare förbränning även på glödbädd.
    Mitt råd är att kapa och klyva en gång.
    Det tar längre tid att barka av näver än att slå biten en gång med yxa.
    Mvh P-A

8. P
    Medlem · Nivå 16
    Ja eller som föregående skrev repa med sågen, fungerar bra på klenare ved....

9. A
    Medlem · Nivå 8
    Ved torkar inte enbart genom öppna ytor, utan även delvis genom barken. Tunnare träd har tunnare vilket gör att fukten lättare kan ta sig ut den vägen.
    Men om träden är fällda sent på våren, så saven gått i, så är det som du säger mycket svårt att torka okluven ved. Men att ved som är fälld sent, är svårtorkad.

10. C
    Medlem Nivå 7
    Många medlemmar, många svar :)

Alla träd är kapade i den gångna veckan med skördare. På dom flesta är barken ganska intakt. Har inte koll på om saven har stigit ännu (bor lite norr om Stockholm). Tycker dock inte att dom bitarna jag har huggit i lite idag har varit blöta.

Men jag får väl göra ett test kanske för forumets skull. Klyva hälften och lämna andra okluven och sedan kolla resultatet i höst.

Om det inte är torrt i höst så får jag väl göra som vanligt och köpa ved. Tack för alla inputs i alla fall, mycket uppskattat!

11. P
    Medlem · Nivå 16
    Du måste vara ganska ny.... Vi kan länka över ditt inlägg till juridikforumet, först då vet du skillnaden på få och många inlägg.
    Splatt, slängde precis i betet, nu väntar vi.....:rolleyes:, vänta lite, snart så....

Glad påsk på er....
    Mvh P-A

ricebridge och Carl-Jo-han gillar
  12. kulle
    Medlem Nivå 9
    Om det är huggt med skördare så brukar det va lagom avskalat på barken så det torkar bra, men bitar över 10 cm bör man klyva en gång iallafall

13. prototypen
    Medlem Nivå 19
    Om det inte är kvistat skulle jag vänta tills lövet slagit ut och vissnat, sk syrfällning. Sedan alltid klyva ner till 5-6 cm.

Protte

Carl-Jo-han gillar
  14. C
    Medlem Nivå 7
    IMG_20170415_122654.jpg

Så här kan det se ut. Alla bitar kommer ifrån samma träd. Detta är ett av dom mindre. Biten i mitten är i stort sett avbarkad, den klyver jag inte. Den till höger har intakt bark, den bör jag alltså klyva trots sin ringa tjocklek enligt vissa, enligt andra inte. Den till vänster då, delvis avbarkad?

Hårt att vara skogshuggare, både för kroppen och för hjärnan :) Glad påsk!

15. prototypen
    Medlem Nivå 19
    Enligt vissa så värmer ved flera gånger.
    Din analys är nog ganska bra det är nog bara den till höger som behöver klyvas.

Protte

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: