Har haft hjälp av rörmokare för ett par projekt och fick nu en samlad faktura. Kostnaden är rimligt, jobbet är bra, så jag har inget klagomål. Men jag förstår inte hur ROT-specifikationen här fungerar:
De skriver att de ansökt för 2160kr, men de drar bara av 1728kr på fakturan.
Antar att skillnaden är en momsgrej (1728*1.25 = 2160) men... är det rätt?
Jag ringde dem och frågade men fick inte mer än att "ja, det är rätt".
Kan någon förklara som om jag vore fem?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De skriver att de ansökt för 2160kr, men de drar bara av 1728kr på fakturan.
Antar att skillnaden är en momsgrej (1728*1.25 = 2160) men... är det rätt?
Jag ringde dem och frågade men fick inte mer än att "ja, det är rätt".
Kan någon förklara som om jag vore fem?
Moderator
· Stockholm
· 53 528 inlägg
Det ser ut som fakturan exklusive moms, och innan man räknar av ROT är på 10 118 kr. Om vi antar att det stämmer, vi ser ju inte de icke avdragsgilla posterna.
Då skulle fakturan inkl. moms blivit 10 118 x 1,25 = 12 647. Från det drar du ROT avdraget som var uträknat till 2160 på en arbetskostnad inkl. moms. Och då stämmer fakturan.
Det som förvirrar här är att man blandar belopp inkl. och exkl. moms friskt . Det brukar dock se ut något i den stilen. Misstänker att det kan finnas någon regel som föreskriver att ROT avdraget skall redovosas ink moms på fakturan. Men eftersom alla fakturor alltid redovisas exkl. moms, och momsen läggs på sist, så blir det förvirrande.
Då skulle fakturan inkl. moms blivit 10 118 x 1,25 = 12 647. Från det drar du ROT avdraget som var uträknat till 2160 på en arbetskostnad inkl. moms. Och då stämmer fakturan.
Det som förvirrar här är att man blandar belopp inkl. och exkl. moms friskt . Det brukar dock se ut något i den stilen. Misstänker att det kan finnas någon regel som föreskriver att ROT avdraget skall redovosas ink moms på fakturan. Men eftersom alla fakturor alltid redovisas exkl. moms, och momsen läggs på sist, så blir det förvirrande.
Ja just det, jag kunde ju klargort att arbetskostnaden var 8h x 720kr = 5 760,00kr. Resten är material och servicebil (ergo; inget ROT?).
That makes sense! 👍H hempularen skrev:
Klicka här för att svara