Jag har efter tips från den lokala vedhandlaren införskaffat mig en fuktmätare, modell ELMA DT-128M, med det primära syftet är att mäta fukten i eldningsved.
Här om dagen fick jag för mig att mäta på dom murade källarväggarna (målade med silikatfärg).
Majoriteten av väggarna visar på ett värde mellan 25-35 beroende på var på väggen jag mäter. På långsidan av huset, långt från takavvattning och dylikt går mätaren helt plötsligt över 55 och på displayen visas nu "WET" på ett område om ca 2x2m.
Hur kan detta komma sig? kan det vara fel på dräneringen just här?
Jag kan inte se någon påverkan på väggen och jag kan inte heller känna någon lukt, därför är jag inte orolig för husets skull. Jag blir dock fundersam på vad som egentligen är ett OK värde att ha i källarväggen.
Nedan finns beskrivning från bruksanvisningen men jag blir inte klok på den. Någon som kan hjälpa mig att tolka detta? lägger även upp en bild på fuktmätaren.
Mätresultaten uppges i % materialefuktighet
Gips
<30 DRY (Torr)
30-60 RISK (Risk)
>60 WET (Våt)
Cement
<25 DRY (Torr)
25-50 RISK (Risk)
>50 WET (Våt)
Trä
<50 DRY (Torr)
50-80 RISK (Risk)
>80 WET (Våt)
Här om dagen fick jag för mig att mäta på dom murade källarväggarna (målade med silikatfärg).
Majoriteten av väggarna visar på ett värde mellan 25-35 beroende på var på väggen jag mäter. På långsidan av huset, långt från takavvattning och dylikt går mätaren helt plötsligt över 55 och på displayen visas nu "WET" på ett område om ca 2x2m.
Hur kan detta komma sig? kan det vara fel på dräneringen just här?
Jag kan inte se någon påverkan på väggen och jag kan inte heller känna någon lukt, därför är jag inte orolig för husets skull. Jag blir dock fundersam på vad som egentligen är ett OK värde att ha i källarväggen.
Nedan finns beskrivning från bruksanvisningen men jag blir inte klok på den. Någon som kan hjälpa mig att tolka detta? lägger även upp en bild på fuktmätaren.
Mätresultaten uppges i % materialefuktighet
Gips
<30 DRY (Torr)
30-60 RISK (Risk)
>60 WET (Våt)
Cement
<25 DRY (Torr)
25-50 RISK (Risk)
>50 WET (Våt)
Trä
<50 DRY (Torr)
50-80 RISK (Risk)
>80 WET (Våt)
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
och 45 vissar det i mitt hus också. visserligen 1-3år sen kalibera den... Men som dialto säger dom där sakerna är känsliga för metall spec om du mäter i golv hittar du en punkt som är hög så mäter du i en kvadrat runt den punkten ~10cm så ser man snabbt att det är t.ex armering man hittat.. samma kan man göra på väggen också.... MEN ett säkert test är alltid att borra med en SDSmaskin med borr större en kulan.. gissar 20-24mm 2-3hål jämntdelat och olika djup vissar det samma värden där som på ytan så är det något att forska näramre i
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden