Hej,

Vi blev med fritidshus förra hösten och nu är det dags att för första gången själva tömma utomhuskranarna inför vintern. Bifogar ett flödesschema över hur vattnet fungerar på fastigheten.

Enligt förra ägaren ska man vid tömning av utomhuskranar endast stänga av vattnet via huvudkranen vid tomtgräns, varpå man spolar ur respektive utomhuskran. Sedan kan man slå på vattnet igen och använda inomhusvattnet precis som vanligt.

Brukar det inte finnas någon typ av backventil för att blåsa ut utomhusslangarna bakvägen för att säkerställa att de är helt tömda? Kan det inte "läcka" tillbaka vatten i utomhusslangarna när man slår på huvudvattnet igen och använder inomhuskranarna enligt föreslagen metod? Enligt tidigare ägare behövdes inte det - de hade gjort på det här sättet sedan 1976 - då kåken byggdes - utan problem. De kände inte till någon backventil.

Misstänker att det vid fördelningspunkten i husgrunden finns någon sådan lösning, men den är väldigt svåråtkomlig i en stängd och förseglad låda full med lösullsisolering. Dvs. inte det mest praktiska att gräva fram varje gång man behöver komma åt.

Vad är risken med att tömma kranarna så som tidigare ägare föreslår, om någon risk alls dvs?

Allt gott

Schema över vattenflöde: huvudkran, fördelningspunkt, varmvattenberedare, inom- och utomhuskranar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hi_Dog Hi_Dog skrev:
Enligt förra ägaren ska man vid tömning av utomhuskranar endast stänga av vattnet via huvudkranen vid tomtgräns, varpå man spolar ur respektive utomhuskran. Sedan kan man slå på vattnet igen och använda inomhusvattnet precis som vanligt.
Varför skulle detta ha någon effekt över huvud taget?
Eller tolkar jag dig fel: stänga av huvudventilen, öppna utekranarna, stänga utekranarna och öppna huvudventilen igen.

G Genomklok skrev:
Varför skulle detta ha någon effekt över huvud taget?
Eller tolkar jag dig fel: stänga av huvudventilen, öppna utekranarna, stänga utekranarna och öppna huvudventilen igen.
Ja, enligt tidigare ägare är det processen för att tömma utekranarna inför vintern. Deras tanke är väl att vattnet inte letar sig ut i utekransslangarna igen om de inte öppnas. Jag tycker att det låter lite ologiskt och det är därför jag frågar. Det enda jag skulle kunna se som en möjlighet är att vattnet inte leds ut i utekransslangarna igen från fördelaren om det inte finns en öppning på andra sidan som kan skapa ett flöde, men jag vet inte hur vatten i ledningar ter sig generellt.

Hur brukar processen gå till för att tömma utekranarna menar du?

Det skulle då vara att lufttrycket i rören håller emot så att de inte fylls med vatten igen. Det är osannolikt att det skulle ha särskilt stor effekt, men går förstås att räkna på. Dessutom får inte rören luta neråt mot tappkranen, för då rinner det vatten som ändå kommer in dit i alla fall...

Jag hade velat stänga av de två rören i fördelaren (ditt + i ritningen) och sedan sett till att tömma de rören. Förslagsvis genom att öppna kranen, men går att förstärka med en kompressor från plusset så man får ut allt vatten. Skruva av slangkopplingen från gängorna/tappkranen också, den kan förhindra att vatten töms.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.