2 859 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Hur tjockt kan man lägga Makadam 8-16 för gjutning (uteplats)
Hej!
Som rubriken lyder så undrar vi hur högt kan man lägga 8/16 för gjutning för uteplats?
Om man gräver bort all matjord och lägger markduk och sedan fyller upp med 30cm makadam 8/16 kommer det vara en bra grund för att gjuten platta för uteplats eller måste man lägga något större makadam för att få det bra?
Därför jag frågar om 8/16 är att vi har redan massa makadam 8/16 på gården och tänkte använda det om det blir bra resultat.
Som rubriken lyder så undrar vi hur högt kan man lägga 8/16 för gjutning för uteplats?
Om man gräver bort all matjord och lägger markduk och sedan fyller upp med 30cm makadam 8/16 kommer det vara en bra grund för att gjuten platta för uteplats eller måste man lägga något större makadam för att få det bra?
Därför jag frågar om 8/16 är att vi har redan massa makadam 8/16 på gården och tänkte använda det om det blir bra resultat.
30 cm är inga problem, man lägger minst 20 cm under husgrunder som kapillärbrytande material.G grinneby94 skrev:Hej!
Se bara till att schaktbotten har tillräcklig bärighet och dränerad.
I teorin ofta inte, men i praktiken är det bra. Det beror på vad man tänkt lägga ovanpå. Om jag har cellplast ovanpå och sedan gjuter på cellplasten, då paddar jag inte. Om jag skall lägga något som i sig inte är bärande direkt på makadammet så paddar jag för att få en yta som inte rör sig. Jag har exempelvis makadam-duk-sättflis för dräneringen av min stenläggning, den kombinationen kräver paddning för att man inte leda till problem.S Svammlet skrev:
Här har du i stort sett rätt, ska man ha något som är bärande, typ punktlast under en bärande del vid plattläggning ska man komplettera med ett material som är fastare än makadam.pacman42 skrev:
I teorin ofta inte, men i praktiken är det bra. Det beror på vad man tänkt lägga ovanpå. Om jag har cellplast ovanpå och sedan gjuter på cellplasten, då paddar jag inte. Om jag skall lägga något som i sig inte är bärande direkt på makadammet så paddar jag för att få en yta som inte rör sig. Jag har exempelvis makadam-duk-sättflis för dräneringen av min stenläggning, den kombinationen kräver paddning för att man inte leda till problem.
Att ha makadam under en stenläggning är ju inte enligt "regelboken".
Nej, men men jag ville ha ett bra dränerande lager som snabbt leder undan vattnet från huset och då valde jag denna lösningen som har fungerat fantastiskt bra. En annan fördel är att det inte finns någon fukt i stenläggningen heller, vilket gör att den är nästintill ogräsfri.S Svammlet skrev:
Klicka här för att svara