7 311 läst · 19 svar
7k läst
19 svar
Hur tjock isolering behöver jag till ett förråd?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 304 inlägg
Ska det vara permanent uppvärmt så kör diffusionsbroms/spärr på insidan. Vindduk på utsidan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 304 inlägg
Vindduken är inte fuktkänslig alls. Ofta gjord av Polypropen. En del släpper igenom vattenånga men inte vatten
Hoppas jag inte ställer för dum fråga igen fick en knäpp på fingrarna för det förut men borde inte den helt täta plasten diffusionsspärren vara utåt där det kan komma in väta och vindskyddet som andas vara inåt? Eller kan man ha vindpappen på båda sidor?Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 304 inlägg
Fukten vandrar från varmt till kallt genom väggen och det är dessutom oftast fuktigare inomhus än utomhus på grund av mänsklig närvaro. Därför sätter man plasten på insidan.
På utsidan skyddar panelen väggen från regn och man har normalt en ventilerad spalt mellan panel och vägg där eventuellt inträngande fukt kan ventileras ut.
Vindduk och vindpapp har samma funktion, vindduk är bara lite modernare och på rulle så du kan svepa in hela huset.
Normal vägg utifrån:
Panel - luftspalt - vindduk - reglar med isolering - fuktspärr - installationsskikt - osb + gips
På utsidan skyddar panelen väggen från regn och man har normalt en ventilerad spalt mellan panel och vägg där eventuellt inträngande fukt kan ventileras ut.
Vindduk och vindpapp har samma funktion, vindduk är bara lite modernare och på rulle så du kan svepa in hela huset.
Normal vägg utifrån:
Panel - luftspalt - vindduk - reglar med isolering - fuktspärr - installationsskikt - osb + gips
Liknande trådar
-
Min tjocklek platta och isolering?
Golv -
Hur tjockt med skumglas för att få ett fullgott isoleringsvärde? Har fått lite olika bud allt mellan 0,3 till 0,6. Tacksam för hjälp :)
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolering i golv, badrum i källare. Hur tjockt lager av allt?
Badrum -
Hur tjock isolering under elektriskt värmegolv i badrum
Badrum -
Hur tjock behöver isoleringen vara?
Isolering