Byggahus.se

Hur tjock golvgips krävs för klinker?

1. M
    Medlem · 6 inlägg

mattias78

Medlem
    Jag ska riva upp ett gammalt parkettgolv och ersätta detta med klinker. Golvet är uppreglat från betongplattan och klätt med spånskiva. Jag har fått rekomendationer på 15mm golvgips ovanpå spånskivan. Jag skulle dock vilja lägga betydligt tunnare gips för att få en jämn övergång mellan klinkern och det nya parkettgolvet som angränsar.
    Lägger jag 15mm gips blir höjden: 15mm+12mm klinker=27mm
    Parkettgolvet däremot blir bara ca 16 mm högt. Lite för stor skillnad för att jag ska vara helt nöjd.
    Frågan är alltså om man kan använda 6mm gips istället??
    Tacksam för svar

• Laddar…
  2. O
    Medlem · 127 inlägg

Re: Hur tjock golvgips krävs för klinker?

Jag stod inför samma problem i hallen. Jag vill lägga klinkers och tangera höjden på parkettgolvet innanför hallen. Jag hade U-betongelement med reglar på och sedan 22mm golvspån. Jag tog bort golvspån och golvreglar. Kvar blev alltså dessa U-element. CC-måttet mellan betongreglarna (de stående sidorna på U-et) är 60cm. För att få det riktigt stumt ställde jag träreglar mellan varje betongregel och fick därmed cc30. Nu har jag limmat och skruvat fast 22mm golvspån på detta. Det blir jäkligt stumt och jag har sparat 55mm på höjden (det var höjden på de tidigare reglarna som låg på betongreglarna). Nu har jag alltså 55mm på mig att lägga golvgips, golvvärme och golvspån.

Det känns faktiskt när jag går från kringliggande golv till denna "nya golvyta" att den är mycket stummare. Som att gå på betong.

3. jeppeknaster
    Medlem · 2 183 inlägg

Inte ett svar på din fråga men ändå:
    Du har inte tänkt lägga in golvvärme? Jag rekommenderar INTE ett klinkergolv utan golvvärme. Hade det så i en hyreslägenhet och det var inte kul. Lägg in golvvärme under klinkern eller parkett där istället så kommer golvet att kännas betydligt skönare.
    Bara ett tips
    /jeppe

4. M
    Medlem · 6 inlägg

mattias78

Medlem

jag ska lägga golvvärme har jag kommit fram till. Jag vet dock inte riktigt hur det ser ut under det liggande parketgolvet. Har inte flyttat in ännu. Dock vet jag att golvet är uppreglat. Om man tar bort allting ner till betongsulan, hur går man då vidare?
    Lägger man mindre reglar+spånskiva+gips+golvvärme+flytspackel och sedan klinker, eller gör man på ett helt annat sätt?
    Har faktiskt ingen riktig aning så jag är tacksam för alla svar.

5. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

För att besvara din ursprungliga fråga rekommenderar jag dig att kika på Byggkeramikrådets hemsida. www.bkr.se

Det du ska leta efter där är branchreglerna.

6. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

Reglerna säger som så här. Man ska uppnå en styvhet som motsvarar: reglar cc 30, golvspån 22 mm, golvgips 13 mm. sen vad man gör över det det beror ju på vad man ska ha för ytskikt...

• Laddar…
  7. J
    Medlem · Stockholm · 27 inlägg

jbass

Medlem

PER's branchregler gäller främst våtrum: Verkar lite "over-kill" i en hall, eller ?

8. J
    Medlem · Stockholm · 27 inlägg

jbass

Medlem

Tänkte hall eftersom jag själv håller på med det just nu :) Men, som sagt, branchreglerna gäller våta rum och hur man bygger upp ett tillräckligt styvt golv där man har ett tätskikt. Anlitade nyligen en byggkonstruktör för ett annat ingrepp i huset och passade på att fråga om hur jag ska göra i hallen ifråga. 5 kvm av golvet, 22mm golvspån på 600 c/c reglar, ska få golvvärme och klinkeryta. Jag fick rådet att limma tunn renoveringsgips och lägga resten ovanpå detta. Passar mig utmärkt eftersom jag då inte får så stor höjdskillnad till Kährs 15mm-parketten i resterande hall.

Har fortsatt forska och hittat alternativa metoder som ser intessant ut - kanske återkommer i frågan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.