Har en utbyggnad som är tunt isolerad på yttervägg och vill tilläggsisolera yttervägg innåt i sambandet av fönsterbyte. Väggen består idag av plastfolie och spånskiva från insidan som skiljer från befintlig isolering och min fundering är hur man gör tilläggsisolering på det? Bör man riva spånskiva och plast och isolera på det eller kan man regla direkt på skivan och isolera på det?

Tilläggsisoleringen kan vara max 45mm.

Tack på förhand

Hur mycket isolering är det i befintlig vägg?

Plasten skall sitta så att kondenspunkten hamnar "utanför" plastfolien, vilket avgörs av förhållandet mellan din tänkta tilläggsisolering och befintlig isolering utanför plastfolien.

Har du bara tillräckligt med isolering utanför så är det normalt förfarande att regla/isolera 45mm på insidan av plastfolien.

B bilarebob skrev:
Hur mycket isolering är det i befintlig vägg?

Plasten skall sitta så att kondenspunkten hamnar "utanför" plastfolien, vilket avgörs av förhållandet mellan din tänkta tilläggsisolering och befintlig isolering utanför plastfolien.

Har du bara tillräckligt med isolering utanför så är det normalt förfarande att regla/isolera 45mm på insidan av plastfolien.
Isoleringstjockleken är 150mm. Så det jag funderar på är om jag måste riva ner spånskivan och eventuellt plasten om den ska flyttas? som sitter innanför skivan - innan jag lägger på 45mm, eller om man kan regla och isolera direkt mot spånskivan och helt enkelt bygga "ny" vägg utanpå den gamla. Vad vore klokt i sammanhanget?

Redigerat:
Det borde nog vara mer isolering på utsidan för att vara säker på att daggpunkten hamnar utanför plasten. Ex. om du har -20°C ute och +20°C (kanske inte så ofta??) inne så kan plastskicktet hamna på 10°C (1/4 av total isolering) vilket riskerar skapa kondens i isoleringen.

Ytterligare osäkerhet finns i hur bra täckning plasten har (finns det många genomföringar för el?). Och hur genomförandet har varit (är alla skarvar tejpade etc.). Även om det är "riktig" åldersbeständig plast som sitter där idag (i mitt hus som byggdes på 70-talet så sitter det ofta en tunnare plast som inte är lika tät som dagens).

Mitt råd är nog att riva skivan och plasten och lägga ny plast (närmast innerväggen) så att du vet att det blir bra.

Rickard.
Riva spånskiva är ju inte särskilt svårt eller tidskrävande och det finns många fördelar med att göra det.

Jag skulle riva spån och plastfolie för att sen montera ny tät folie, montera 45x45 horisontellt (s k installationsskikt) och sen gips eller gips+osv/plyfa/spånskiva.

När väggen är öppen har du alla möjligheter att gå igenom och justera till gamla isoleringen och vindskyddet som är minst lika viktigt för att få en välisolerade vägg.

Rickard. Rickard. skrev:
Riva spånskiva är ju inte särskilt svårt eller tidskrävande och det finns många fördelar med att göra det.

Jag skulle riva spån och plastfolie för att sen montera ny tät folie, montera 45x45 horisontellt (s k installationsskikt) och sen gips eller gips+osv/plyfa/spånskiva.

När väggen är öppen har du möjlighet att gå igenom och justera till gamla isoleringen och vindskyddet som är viktiga att få en välisolerade vägg.
Ja, jag tänker så jag också. Det blir den lösningen. Men ska folien ligga utanpå den nya 45 regeln eller ska den vara innanför?

Rickard.
V Vinterland skrev:
Ja, jag tänker så jag också. Det blir den lösningen. Men ska folien ligga utanpå den nya 45 regeln eller ska den vara innanför?
Generella riktlinjen för ångspärren är så varmt som möjligt men max 1/3 av isoleringen innanför ångspärren. Din är inte ens i närheten av den gränsen och jag tycker fördelarna med att ha ångspärren skyddad överväger nackdelarna(vet egentligen inte om det finns några).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.