Hej, kan inget om hur man tilläggsisolerar tak, men undrar hur man ska tänka om man vill tilläggsisolera följande takkonstruktion i ett 60-talshus.

Träbjälkar och beige tak i snedtak, möjligt vis en del av ett rum under takvåning eller loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



så här är det uppbyggt - ovanpå spånskivan ligger en ångspärr, och undertill är den tapetserad med en väldigt tät tapet.
Schematisk illustration av en takkonstruktion med benämnda delar: råspont, takstol, spånskiva och innertaksreglar.
Ovanpå spånskivan ligger det isolering, 20 cm + luftspalt 5 cm.

Det är ju lockande att trycka upp isolering i regelfacken, och sen sätta nytt innertak på dessa reglar. Men är väl inte riskfritt. Har dragit av tapeten på ett annat ställe, som lossar i ett stycke (ytan under är också väldigt fet).

Man skulle ju då bygga in organisk mtrl i isoleringen. Som jag förstod det var det ok om detta låg max 1/3 från isoleringens insida (minns ej var jag sett detta).

Det andra alternativet hade ju krävt att man rev ner spånskivan (hade vart väldigt skönt, men är stora ytor), och började om på nytt.

Går det begripa? Ska jag förtydliga något?

Vad är enklast? Vad rekommenderar ni som har pysslat med detta?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Inga förslag? Jag antar det bara är korkat att tänka att man ev skulle bygga in något, då det sannolikt skulle leda till problem. Jag hade en tanke om att prova ett mindre rum/en hall tex och samtidigt bygga in fuktmätare som loggar kontinuerligt för att utvärdera.

Det naturliga/"riktiga" sättet är väl att riva ner och sätta upp allt på nytt.

Vi har dessutom inte en traditionell luftspalt, utan istället 20cm isolering, och mer av en luftficka ovanpå på ett par cm.

Några bra förslag eller trådar på hur man går tillväga för att göra en fullskalig innertaksrenovering av lite större yta? Vi har 100m2 i detta plan, där själva kök/vrum-delen kanske utgör 50-60m2. Vi är lite halvtrötta på renoveringar nu, så skulle gärna kunna göra det i lite mindre etapper om vi skulle sätta igång med något nytt nu.
 
Är luftspalten ovanför isoleringen ventilerad med några öppningar?

Vad är det för dimension på reglarna i innertak?

Det går ju att räkna fram var daggpunkten hamnar men sedan gäller det att man inte får problem ovan luftsspalten när det blir kallare där.
 
Har du kollat möjligheten att isolera från utsidan? Kanske fel årstid för det nu?
 
H Hutton skrev:
Har du kollat möjligheten att isolera från utsidan? Kanske fel årstid för det nu?
Dessa funderingar är för längre fram, försöker bara förstå hur jag ”borde” göra/vilka alternativ jag har, så visst är det en möjlighet isolera från utsidan, känna dock som ett hästjobb plocka av takpannor och ta upp råspont smör lagd av tidigare ägare för mindre än 10 år sen.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Är luftspalten ovanför isoleringen ventilerad med några öppningar?

Vad är det för dimension på reglarna i innertak?

Det går ju att räkna fram var daggpunkten hamnar men sedan gäller det att man inte får problem ovan luftsspalten när det blir kallare där.
öppningar i takfot längs med båda hela långsidorna. Det är 60-tal, så gott om ”ventilation”.
reglarna som syns i bilden är 45x120.
 
KJD KJD skrev:
öppningar i takfot längs med båda hela långsidorna. Det är 60-tal, så gott om ”ventilation”.
reglarna som syns i bilden är 45x120.

Då minskar ju den risken. Har ni någon mekanisk ventilation i huset?

Jag hade nog som du är inne på gjort ett test i några sektioner men istället för en fuktgivare så är en tempgivare bättre mellan befintligt tak och ny isolering. Man kunde också tänka sig för testet att använda frigolitskivor i olika tjocklek. Kan förmodligen limma dit med spraylim. 120 mm kanske är för mycket men 100 eller 70 mm?

Sedan upp med ett snyggt trätak på reglarna (om det fungerat)

I luftspalten ovan befintlig isolering kunde det dock vara intressant med en fuktgivare.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Då minskar ju den risken. Har ni någon mekanisk ventilation i huset?

Jag hade nog som du är inne på gjort ett test i några sektioner men istället för en fuktgivare så är en tempgivare bättre mellan befintligt tak och ny isolering. Man kunde också tänka sig för testet att använda frigolitskivor i olika tjocklek. Kan förmodligen limma dit med spraylim. 120 mm kanske är för mycket men 100 eller 70 mm?

Sedan upp med ett snyggt trätak på reglarna (om det fungerat)

I luftspalten ovan befintlig isolering kunde det dock vara intressant med en fuktgivare.
Bra, temp måste ju också mätas - fast fuktgivare vill man ju knappast missa i detta läget.

Har undersökt möjligheten att använda frigolit i isolering tidigare, men har för mig att det avråds från allt u7toj
Ulltand Ulltand skrev:
Då minskar ju den risken. Har ni någon mekanisk ventilation i huset?

Jag hade nog som du är inne på gjort ett test i några sektioner men istället för en fuktgivare så är en tempgivare bättre mellan befintligt tak och ny isolering. Man kunde också tänka sig för testet att använda frigolitskivor i olika tjocklek. Kan förmodligen limma dit med spraylim. 120 mm kanske är för mycket men 100 eller 70 mm?

Sedan upp med ett snyggt trätak på reglarna (om det fungerat)

I luftspalten ovan befintlig isolering kunde det dock vara intressant med en fuktgivare.
bra, kan nog va klokt ha tempgivare också, fuktgivare vill jag inte vara utan. Vi har Pax-fläkt frånluftsfläkt i badrummet, fuktstyrd i nuläget, men ska gå över till konstantdrift.

exakt, att sätta nytt trätak är det som hägrar.
 
Om man mäter fukt (RH) så måste man även mäta temperaturen för att kunna dra några slutsatser av nätvärdet.
 
KJD KJD skrev:
Bra, temp måste ju också mätas - fast fuktgivare vill man ju knappast missa i detta läget.

Har undersökt möjligheten att använda frigolit i isolering tidigare, men har för mig att det avråds från allt u7toj


bra, kan nog va klokt ha tempgivare också, fuktgivare vill jag inte vara utan. Vi har Pax-fläkt frånluftsfläkt i badrummet, fuktstyrd i nuläget, men ska gå över till konstantdrift.

exakt, att sätta nytt trätak är det som hägrar.
Billiga fuktgtivare är väldigt oexakta. Tänkte mer frigolit under ett begränsat test för att det kanske är lättare att hantera.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Billiga fuktgtivare är väldigt oexakta. Tänkte mer frigolit under ett begränsat test för att det kanske är lättare att hantera.
ok, jag fattar.
 
Uppskattar kommentarerna ovan (y) (y) (y).

tänker samtidigt om man hade tänkt om från början istället: Vad vore enklaste sättet att göra om man skulle vilja ta ner spånskivan ovanför reglarna? 60-isolering ligger rakt ovanför i motsvarande 60cm-fack som bildas mellan dom "riktiga" takstolsreglarna. Skulle man bara såga ner spånskivan, skulle dom ju falla rakt ner. Skulle man kunna tänka sig att man tillfälligt satte tex satte packband som man häftade mot reglarn för att hålla uppe iosleringen? Kan man såga utan att spånet sprider sig på ovansidan om man ställer in sågen bara någon mm tunnare än skivan? Är väl formaldehyd och skit i dessa spånskivor, man borde kanske skita i att röra dom överhuvudtaget? Anlita någon firma som har proffsutrustning osv.
 
väcker liv i denna tråd igen, fick lite tips från en kompis som diskuterade problemet: ställ cirkelsågen på 21mm djup (för 22mm spånskiva) enligt mönstret nedan, och "skär" sen loss bitarna så att luften kan cirkulera där ångbromsen sitter i nuläget (ovanpå den gamla spånskivan). Nu stannar isoleringen kvar och man kan plasta mot reglarna + stoppa i ny isolering upp dom synliga reglarnas underkant. Sätt upp ny spånskiva mot den nya plasten. Avsluta med nytt undertak.

Prova på en begränsad yta, och bygg in fuktmätare + termometer och mät under några veckors tid.

Vad tror ni? Är detta en tillräckligt säker metod, fuktmässigt sett?

Träbjälklag med bruna bjälkar och vit isoleringsskiva syns underifrån, samt en del av en trähylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KJD KJD skrev:
väcker liv i denna tråd igen, fick lite tips från en kompis som diskuterade problemet: ställ cirkelsågen på 21mm djup (för 22mm spånskiva) enligt mönstret nedan, och "skär" sen loss bitarna så att luften kan cirkulera där ångbromsen sitter i nuläget (ovanpå den gamla spånskivan). Nu stannar isoleringen kvar och man kan plasta mot reglarna + stoppa i ny isolering upp dom synliga reglarnas underkant. Sätt upp ny spånskiva mot den nya plasten. Avsluta med nytt undertak.

Prova på en begränsad yta, och bygg in fuktmätare + termometer och mät under några veckors tid.

Vad tror ni? Är detta en tillräckligt säker metod, fuktmässigt sett?

[bild]

Kanske det men det låter rätt jobbigt. Kan inte bedöma riskerna med två fuktspärrar.....

Ett alternativ kunde då vara att gå loss med en hålsåg för liknande resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.