Byggahus.se

Hur tidigt bör man prata med grannar?

1. Z
    Medlem · Stockholm · 106 inlägg

Zusgazah

Medlem
    Vi är i ett tidigt skisstadium av att bygga till en våning på vårt hus. Vi tänker hålla oss inom detaljplanen och har förstått att det ska väldigt mycket till om grannarna ska kunna stoppa bygglovet. Dock så vill man ju ha en fortsatt god relation till grannarna så därför undrar jag om någon har en erfarenhet av hur man bäst informerar dem?

Grannarna bakom oss har sitt hus på en lägre höjd än vårat hus och en extra våning kommer nog ta lite kvällssol för dem så det finns en risk att de inte kommer tycka om bygget. Tycker ni vi ska ta upp bygget med grannarna redan nu under skisstadiet eller ska man vänta tills kommunen skickar ut information? Om det inte klagar känns det bäst om man pratar med dem tidigt men det känns som det är mycket lättare för dem att säga emot i en tidig diskussion. Ifall de tidigt säger att de är emot bygget och man ändå söker bygglov så känns det definitivt som att de kommer bli griniga...

Detta är inga grannar vi umgås med men har ändå en ok relation och hejar när vi ses. Till saken hör att deras uteplats ligger väldigt nära vår tomt och vi har en väldigt stor insyn till dem och vi stöter på dem mer eller mindre varje dag under sommarhalvåret...

2. B
    Medlem · Stockholm · 3 087 inlägg

Byggis1976

Medlem
    Jag tycker ni skall prata med dem. Gå gärna över med skisser. Vet ni att det är ok enligt detaljplanen för området så borde ni ju få bygglov och då behöver grannarna ett skaskäl för att hindra. Jag tror inte mindre sol är sakskäl. Men gå int ein på dessa saker utan se på deras reaktion. om de börjar diskutera att de kommer hindra detta så skulle jag bara lämna saken och säga att det bara var för kännedom, de kommer kunna överklaga när komunen sagt sitt, typ. Lägg inte mer ansvar på dig själv, utan luska lite......

• Laddar…
  3. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 879 inlägg

pelpet

Medlem
    Jag hade nämnt bygget vid något tillfälle då man stöter på grannarna. Det finns inget skäl att särskilt informera grannarna om de inte ska få chansen att påverka på något sätt.

Möjligen kan det vara vettigt att fråga grannarna om de har några mindre synpunkter på utformningen. Viktigt är dock att grannarna inte upplever att de blir tillfrågade om ni ska bygga till eller inte.

Är det vettiga grannar så vet de att det ni som avgör om ni vill bygga till inom detaljplanen eller inte.

• Laddar…
  4. Z

Zusgazah

Medlem
    Tack för svar. Är också inne på Pelpets spår att nämna det någon gång man ändå står och pratar och undvika att ställa en direkt fråga där de kan säga nej.

5. B

Byggis1976

Medlem
    Hej,

Självfallet skall du inte fråga dem "om lov" på något sätt utan bara informera att ni ska bygga ut/ kommer söka bygglov för detta. De har inget veto. Men om jag vore din granne skulle jag tycka det var intressant att se. De kan ju gärna få tycka vad de vill, sen spelar det ju ingen formell roll. Men om du ger dem skisser och info, kan du ju till och med få bra förbättringsförslag.....det vet du ju inte. Om de är någolunda pålästa förstår de att de inte har veto....

6. H
    Moderator · Stockholm · 43 524 inlägg

hempularen

Moderator
    En sådan diskussion kan vara väldigt känslig, om grannen inte har processen klar för sig. OM grannen tror att han har rätt att stoppa bygget, så kan ju sättet att bara meddela "vi tänker bygga ut" vara väldigt provocerande. och i vissa fall trigga ett onödigt överklagande, "de skall minsann inte få köra över hur som helst".

7. Mikael_L
    Medlem · 40 549 inlägg
    Om det är så att ni har lite alternativ att välja på vad det gäller utbyggnaden, som nästan kan kvitta vilket det blir så kan det vara en ingång. Något att inleda samtalet med där man meddelar planerna.

T.ex. ungefär så här.

"Ja det är så att vi tänker bygga ut en övervåning på huset.
    Och nu väljer vi mellan plåt och pannor som takbeklädnad och tänkte att om ni föredrar det ena så kan vi välja det."
    (Eller förslag på lite olika takvinklar, höjd på vägglivet eller något annat.)

Men ge inget sken av att själva bygget i sig är förhandlingsbart, utan bara någon detalj som ni "kan undvara".
    Finns det några träd som grannarna gärna skulle se kom bort är det ju också en sak man kan ta upp.

Men ev erbjuda först efter ett okrångligt bygglovsförfarande som "bonus" för god ton.

Ja det är inte lätt sånt här.

Men "byter man plats" med den andra parten och tänker sig in i deras sits och hur man skulle ta emot det hela så brukar det underlätta.

8. harry73
    bra på allt · Skåne · 12 911 inlägg

harry73

bra på allt
    Ni kan berätta att ni tänker flytta eller bygga ut och fråga om de någon gång har funderat över att bygga ut och hur de skulle göra det.
    Då handlar det inte om dit hus längre men om vad grannen skulle tycka är en bra ide med sitt hus.
    Sen kan ni säga att ni inte har bestämt er och att det också beror på vad kommunen tycker, men att ni säkert kommer att visa planerna ner de är mer utarbetad (om grannen vill ha inflytande). När ni sen har fått bygglov kan ni visa planerna för grannarna och berätta att ni kommer att börja snart och att ni hoppas att arbetet inte stör för mycket.

Eller så tar ni första kontakten när ni har bygglov och börjar bygga

9. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 879 inlägg

pelpet

Medlem
    Finns det några tänkbara samordningsfördelar med grannen? Om ni ska dit med grävare eller mobilkran så kanske grannen har något som behöver fixas också. Att fråga om det kan vara en vettig ingång.

10. Z

Zusgazah

Medlem
    Tror inte det finns några samordningsfördelar men det är ett bra tips. Jag är nog mest inne på att nämna tillbyggnaden någon gång man ändå står och pratar och sen säga att om de är intresserade får de gärna kolla på skisserna hur vi har tänkt oss. Kan absolut tänka mig att överväga viss input från dem, t.ex. fönsterplacering åt deras håll för att ev. minska insynen.

11. H
    Moderator · Stockholm · 43 524 inlägg

hempularen

Moderator
    Vi byggde på en våning på en del av huset, resten var redan två plan. Vi berättade för den granne som hade gräns närmast påbyggnaden, och även för vår diagonalgranne åt det hållet.

Sedan upptäckte jag av en slump att stadsbyggnadskontoret skulle gå ut med grannehörande, såg att de hade postat till grannarna. Tydligen ansåg de att vårt hus var ca 4kvm större än det. planen tillåter. Detta trots att vår påbyggnad inte påverkade byggnadsytan för huset. De hade kommit fram till "överytan" genom att räkna in en balkong, som sitter på 4,5 m höjd, och som alltså inte borde inräknas i ytan.

Då fick jag ta en snabbrunda bland grannarna och förklara läget, ville ju inte att de skulle få höra det från stadsbyggnadskontoret först.

Det lustiga var att vår diagonalgranne som faktiskt har sitt hus närmast vår påbyggnad blev inte tillfrågade. Vi har inte riktigt gemensam gräns i hörnet, våra tomter ligger separerade med ca 30cm i hörnet.

12. Mikael_L
    Medlem · 40 549 inlägg
    Jag tror att det kan finnas en finess med att ha något erbjudande om viss påverkan i bakfickan.
    Men det kräver ju att att du/ni redan är på det klara med vad som är orubbligt och vad som går att ändra på. Inte låta ett sådant samtal glida iväg och ge grannen känslan av större möjligheter att påverka än denne har.
    Ty även om det kan ge en mer positiv känsla att få kunna påverka lite så lär den bytas ut mot en genuint negativ känsla om grannen fått för sig ha kunnat ändra på något som sen inte blir så. Då känner man sig bara lurad och blir förbannad.
    Så övertydlighet är bra.

Och sen tycker jag att hur ni än tar en an att ta upp detta med grannarna så gäller det att er grundinställning ska vara att detta inte är något problem.
    Intala er det så mycket så det verkligen känns så innerst inne.
    För det är ju inget problem, ni tänker bygga enligt regler och detaljplan och använda er av den tomträtt ni har.
    Och grannarna kan också nyttja sin tomträtt fullt ut.

Så egentligen tycker jag inte ens att man behöver ta upp möjligheten till viss påverkan i början, och känns samtalet bra (eller riktigt dåligt) så är det kanske ingen ide att ens ta upp det någon gång.
    Fingertoppskänsla helt enkelt.

Det byggs just nu på granntomten här. Jag skulle blivit glad om dom kom och frågade om vi ska använda grävmaskin osv gemensamt om det är något vi vill ha gjort på vår tomt längs deras.
    För det skulle jag gärna nappa på. Att tomterna snyggas till och höjdanpassas lite mot varandra nu när det börjar bli klart hur det kommer se ut. Om det kunde ske från "deras sida", dvs att jag slipper köra med maskin tvärsöver gräsmattorna på vår tomt, och få det lite billigare då vi delar på etableringskostnaden.
    Men det lutar åt att jag tar tag i detta och frågar själv istället. :)

• Laddar…
  13. B

Byggis1976

Medlem
    Fast, spelar det någon roll? Om grannen blir sur och vill stoppa det så kommer denne väl ändå bråka när det för infon från kommunen.

• Laddar…
  14. D
    Medlem · Östergötland · 553 inlägg

dsub

Medlem
    Om ni håller er till detaljplan så blir det ju ingen grannförfrågan, och då får grannen inte reda på era planer. Det kan ju vara att föredra om grannen kan vara tjurig av sig. Vet iofs inte om man överhuvudtaget kan överklaga ett bygglov som håller sig till detaljplanen. Det borde ju inte gå.

15. R
    Bannad · Västra Götaland · 2 169 inlägg

Roland112

Bannad
    Jag står i samma sits för min mammas sommarställe som även jag nyttjar till stor del. Vi ska bygga ut huset med ca 39kvm vilket kommer göra att vi kommer avsevärt närmare en av grannarna men inte inom 4,5m.

Vi har ingen relation till grannen och jag funderar också på hur vi ska gå vidare. Samtidigt vill jag ju inte utforma utbyggnaden utefter vad grannen säger. Jag menar vi har ju ingen relation och en dag kanske de eller vi flyttar osv. Därför tänker jag att jag måste se till hur vi vill utforma huset och inte grannen. Däremot tänker jag att det kan ju vara sjysst att informera om läget men risken är ju att grannen reagerar mycket negativt och aktivt överklagar det bygglov jag inom kort ska skicka in. Då är risken att bygglovet försenas.
    Som ett exempel, år 2007 begärde min pappa bygglov på samma hus men åt ett annat håll och mot en annan granne. Trots att vi var inom detaljplan så överklagade grannen det bygglov vi begärde, vi fick tillslut bygglov men ett år försenat ! Därför är jag osäker hur jag ska förhålla mig även denna gång...

Redigerat 4 aug 2015 09:53
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.