Hej, vi håller på att sätta upp/bygga ett uterum mot en putsad fasad. Vi kommer ha ett tegeltak (kallar man det för pulpettak, då uterummet bara sticker ut från huset med ett platt tak?) Hur tätar man bäst uterumstaket mot putsfasader?
Tacksam för alla tips 😊

Hälsningar
Nilla

• Gilla
motorn
  • Laddar…
Detta undrar jag med..

Man skär in plåt i putsen..

U
I ordningen med första nederst/underst

1. Takpapp med uppvik
2. Underbeslag
3. Takbeklädnad
4. Ståndskiva/ståndplåt med putskant

Redigerat:
Kanske jag som är korkad men ditt svar är för mig helt intetsägande, @plåtrickard.

Om man kikar på t.ex. Willab Gardens uterum som förankras i en sida så skall man först sätts upp en bärlina, ofta i limträ, på fasaden. Ingenstans verkar det diskuteras hur detta görs på fasaden till ett putsat stenhus.

Svårt att svara på utan att se hur det ser ut..
Men vinkelslip med diamantklinga och en plåt med 90gradersknäck in i spåret

U
J Jodåsatteh skrev:
Kanske jag som är korkad men ditt svar är för mig helt intetsägande, @plåtrickard.

Om man kikar på t.ex. Willab Gardens uterum som förankras i en sida så skall man först sätts upp en bärlina, ofta i limträ, på fasaden. Ingenstans verkar det diskuteras hur detta görs på fasaden till ett putsat stenhus.
Fast detta är väll inte samma fråga som trådskaparen hade. Han undrade hur man får tätt mellan tak och vägg, inte hur man fäster stommen i väggen

• Gilla
OlaF och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast detta är väll inte samma fråga som trådskaparen hade. Han undrade hur man får tätt mellan tak och vägg, inte hur man fäster stommen i väggen
Du har helt rätt. Mitt misstag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.