Medlem
· Västernorrland
· 130 inlägg
Hej!
Har ärvt en tvättstugerenovering i och med husköp och står inför att förbereda inför flytspackling som en plattsättare sedan ska utföra. Det finns flera utmaningar med rörgenomförningar för inkommande vatten, golvvärmerör till intilliggande rum, avloppsrör, elementrör, allmänt gamla och dåliga väggar med stora glipor mm. Se bilder. Hur skulle ni gå tillväga i dessa olika situationer för att undvika att flytspacklet rinner ner i krypgrunden?
Jag lutar åt att för rörgenomförningar täta med byggfogmassa eller silikonfog och längs väggarna fästa någon typ av kantlist där det är stora glipor och dra en silikonfog mellan denna och befintligt spångolv. Är jag ute och cyklar eller kan det låta rimligt? Tacksam för input!
Har ärvt en tvättstugerenovering i och med husköp och står inför att förbereda inför flytspackling som en plattsättare sedan ska utföra. Det finns flera utmaningar med rörgenomförningar för inkommande vatten, golvvärmerör till intilliggande rum, avloppsrör, elementrör, allmänt gamla och dåliga väggar med stora glipor mm. Se bilder. Hur skulle ni gå tillväga i dessa olika situationer för att undvika att flytspacklet rinner ner i krypgrunden?
Jag lutar åt att för rörgenomförningar täta med byggfogmassa eller silikonfog och längs väggarna fästa någon typ av kantlist där det är stora glipor och dra en silikonfog mellan denna och befintligt spångolv. Är jag ute och cyklar eller kan det låta rimligt? Tacksam för input!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
Du vet väl om att du inte kan få tätskiktet godkänd med alla rör som kommer upp ur golvet? Du skulle behöva regla ut väggen lite och när du då sätter väggskivor innan flytspackling så blir det ju tätare.
Dock så har du ju en del skarvar på rören som väl då blir dolda.
Dock så har du ju en del skarvar på rören som väl då blir dolda.
Medlem
· Västernorrland
· 130 inlägg
Ja, jag vet att det tyvärr inte är godkänt med alla genomföringar. Vad som dock inte hör till ämnet som gör att det oavsett inte byggs enligt GVK eller Säker Vatten, men som jag gärna diskuterar vidare i en separat tråd är att vi inte kommer att använda oss av tätskikt i tvättstugan som ligger på markplan. Detta pga att markomständigheter som gör att det är en del fukt i krypgrunden trots god dränering och detta har ändå gått bra då man har då alltid arbetat med diffusionsöppna lösningar förutom badrum på övre plan så att fukten kan vandra. Vår farhåga är att man annars kan stänga in träbjälklag och golvspånskiva mellan fuktspärr och markfukt då mögelrisken blir påtaglig. Lätt fukt på golvet dunstar bort av golvvärme och fukten i rummet ventileras med fuktstyrd frånluftventilation. Fall mot golvbrunn vid större vattenmängd och för ev läckage från rör monteras sensorer för Waterfuse som när de känner av vatten stänger av inkommande vatten.S sinuslinus skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 130 inlägg
Ja för de två dörrarna som finns tänker jag att dessa kommer väl till hands. Men i dessa fall kan man ju placera listerna i "linje med väggen" om du förstår vad jag menar. Det blir ju svårare att få det snyggt om glipan är sådär 1 cm så att en list inte riktigt passar och det är för stort för enbart fog?Renhorn skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 130 inlägg
Det låter som en klok lösning. Särskilt längs väggar där det är större glipor och där avstängningslister inte riktigt passar.davvelito skrev:
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Är de slipad betong eller vilket underlag är de, varför inte sätta väggarna innan spackling ?
Medlem
· Västernorrland
· 130 inlägg
Det är golvspånskivor på träreglar. Väggarna är redan satta. Vad som inte framgår på bilderna är att det är befintlig pärlspontvägg högre upp som nedtill kommer att täckas med höga golvsocklar i sekelskiftesstil.R Rickard.lj skrev:
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
H Joakimwiljelöf skrev:
Okej ,, bara å köra fogskum sili latex , funkar även med rockwol , sätt armerings nät å, så är du på säkra sidan för ett bra golv ,
Medlem
· Västernorrland
· 130 inlägg
Med ”fogskum sili latex”, menar du alltså först fogskum som man skär till och sedan täta längst ned mot spånskivan med latexfog? Eller menar du våtrumssilikon?R Rickard.lj skrev:
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Vad du har hemma eller får tag i , alla 4 sakerna tätsr så du kan spackla
Klicka här för att svara