Vi har tagit bort plastmattan som fanns i tvättstugan, och vi vill lägga klinker i stället.
Det finns kvar ett segt skikt som är brunsvart.
Vi hyrde en Festool handhållen maskin för att slipa/rugga upp ytan.
Det var som små kugghjul som skulle rotera mot ytan.
Problemet var att kugghjulen mest gled omkring utan att komma igenom skiktet.
Efter mycket slit blev det bara några små fläckar där betongen syns.
Nu har vi funderat på om vi ska hyra den större maskinen som man drar runt på golvet,
men jag är orolig för att även den kommer att glida omkring, utan att ta sig igenom skiktet.
Dessutom finns det fyra hörn och ganska många rör som kommer upp ut golvet.
Det kommer att finnas ytor som den stora maskinen inte kommer åt.

På hyrfirman, Ramirent, hade de ingen bra idé att komma med.

Kan man fixa detta med en oscillerande maskin typ Bosch PMF 180E ?
Det är ok att köpa in en maskin för ändamålet, men jag vill ju köpa rätt sak.

Man blir stressad när man hyr något, för man vill ju hyra så kort tid som möjligt.
Den lilla Festool-maskinen kostade 380:- att hyra en dag. Den funkade på betongväggen,
men inte på golvet.

/Hasse

Redigerat:
En flexslip med limskiva borde funka. Svårt att veta utan att testa, men detta har alltid löst det för mig när handsaneringsfräsen (som ni hyrde) gått bet.

Saneringsfräsen funkar ju på det mesta, men det "brunsvarta" är antagligen tjära vilket brukar vilja jävlas lite.
Just med tjära brukar det mesta sätta igen fort, en oscillerande slip med slippapper kan ju funka på hårda limmer (eventuellt) men sätter igen fort. Tjäran blir kladdig av värmen och sätter igen så fort att det blir helt utan resultat. Om du tänkte på en elskrapa så kan det funka, t ex festool har en för borttagning av limmer men med tjära är ju just problemet att det är så in i he--te kladdigt.

Men var det en slipskål du fick med saneringsfräsen eller? Det borde ju ha funkat.

Om det är för mycket jobb så går det ju att flyta golvet men det är ju en nödlösning. I så fall primer och sedan spacklar man bara på. Det går nästan fortare egentligen, men man vill ju gärna komma ner till betong.

Varmluftspistol alt brännare och en skrapa.....

jon_h skrev:
En flexslip med limskiva borde funka.
Jag är osäker på vad du menar. Är det en sådan större hyr-maskin som man drar runt på golvet?
Eller är det något som är rimligt att köpa?

/Hasse

Öhman ST skrev:
Men var det en slipskål du fick med saneringsfräsen eller? Det borde ju ha funkat.
Jag vet inte vad en "slipskål" är. Det fanns inget utbytbart med. Det vara bara en massa små
"kugghjul" som skulle rotera och rugga upp ytan. De bara gled på ytan, och snurrade inte.
Det kunde man se, eftersom det brunsvarta fastnade på ett ställe på varje "kugghjul".

/Hasse

b_hasse skrev:
Jag är osäker på vad du menar. Är det en sådan större hyr-maskin som man drar runt på golvet?
Eller är det något som är rimligt att köpa?

/Hasse
Det är en liten slip, ser ut ungefär som saneringsfräsen. Skivan du ska ha är en speciell skiva för lim. Är det asfalt (för tjära tror jag knappast, då skulle det lukta tjära väldigt tydligt) så fungerar det nog sämre.

Hyr maskinen, att köpa en bara för detta vore orimligt.

Man brukade limma lumpapp på golv med tjära förr samt ha det som barriär på betonggolv i allmänhet.
Asfalt är ju hårt, och smälter ju inte på samma sätt, bitumen-vad det nu är i det blir ju hårt har jag för mig.
Tjäran brukar ju inte lukta ngt särskilt förutom en viss sunkig lukt som uppstår vid bearbetning. Blä.

http://cramo.se
Men kolla även med CRAMO och se om dom har något råd. Finns det ett verktyg bättre lämpat för detta har dom det.

Men håller med jonh, hyr en vettig maskin, eller rätt maskin. Det blir ju bäst både för humöret och resultatet.

Lycka till!

En sådan här hyrde jag för att ta bort tjärlim som linoleummattan satt fast med. Limmet luktade tjärpastill och gick inte att ta bort med den större maskinen du funderar på att hyra. Det dammar något förjävligt så gasmask är prio 1.

http://hyrpoolen.se/uthyrning_info.php?categoryID=39&itemID=313

b_hasse skrev:
Vi har tagit bort plastmattan som fanns i tvättstugan, och vi vill lägga klinker i stället.
Det finns kvar ett segt skikt som är brunsvart.
Vi hyrde en Festool handhållen maskin för att slipa/rugga upp ytan.
Det var som små kugghjul som skulle rotera mot ytan.
Problemet var att kugghjulen mest gled omkring utan att komma igenom skiktet.
Efter mycket slit blev det bara några små fläckar där betongen syns.
Nu har vi funderat på om vi ska hyra den större maskinen som man drar runt på golvet,
men jag är orolig för att även den kommer att glida omkring, utan att ta sig igenom skiktet.
Dessutom finns det fyra hörn och ganska många rör som kommer upp ut golvet.
Det kommer att finnas ytor som den stora maskinen inte kommer åt.

På hyrfirman, Ramirent, hade de ingen bra idé att komma med.

Kan man fixa detta med en oscillerande maskin typ Bosch PMF 180E ?
Det är ok att köpa in en maskin för ändamålet, men jag vill ju köpa rätt sak.

Man blir stressad när man hyr något, för man vill ju hyra så kort tid som möjligt.
Den lilla Festool-maskinen kostade 380:- att hyra en dag. Den funkade på betongväggen,
men inte på golvet.

/Hasse

Jag hade samma problem förra vintern då jag slet bort min plastmatta i tvättstugan. Under satt kontaktlim. Det jag fick att fungera, vilket låter löjligt, var en vanlig glasskrapa. Det var ett väldigt slit, många rakblad gick åt, men limmet fick jag bort.

Hade exakt samm situation som jag löste lekande lättmed Fein MM och hårdmetallrasp. Men min bit var endast 0,5 m2, på ett helt golv hade det ju inte funkat.

Ett vasst stämjärn och en massa svett borde ju vara en billig lösning, alternativt motsvarande elektrisk eller luftdriven maskin.

Fasting65 skrev:
Kolla in följande maskin.
[länk]

eller så får ni blästra bort skiten.
Grym verkninggrad på dessa skivor!
Har kört ett flertal betong/sten väggar och golv med perfekt och mycket snabbt resultat.

Rekommenderas!

Jag hade samma problem i 45m2 källare. Först skrapade jag hela golvet med stämjärn. Sedan körde jag med biltemas vinkelslip (stora blå) och diamantslipskiva. Det dammar rätt så bra, så skyddsmask och glasögon rekommederas. Jag gick rakt in i en vägg oxå, såpass dammar det. Men det blir betongrent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.