Byggahus.se

Hur tar man bort limrester från Marmorgolv

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej hej! Håller på att ta bort en linolium matta från ett marmorgolv. Kruxet är limmet, det sitter som berg. :-/Någon som har någon idé hur man kan få bort det. Om det finns något bra lösningsmedel som inte är allt för miljöfarligt :)

2. hajof70
    Medlem Nivå 7

Re: Hur tar man bort limrester från Marmorgolv

Och vi har samma fråga fast vårt lim sitter på betonggolv i källaren.

Golvet ska bilas upp på sina ställen för ny avloppsdragning o dyl stort jobb - fast inte just nu... Så vill bara hitta ett så lätt sätt som möjligt att bli av med klistret för att kunna lägga ett lager med färg tills vidare

3. yonna
    Medlem · Nivå 15

Om ingen annan vet - kolla med expertis. Marmorgolv tål inte vad som helst och är betydligt mer känsligt än ett betonggolv. Om du går på med alltför hårt lösningsmedel förstör du marmorgolvet vars yta är mer ömtåligt än vad man egentligen tror.

Jag vet ;) - bodde ett antal år i sydeuropa med endast marmorgolv och dessa skötte conciergen minitiöst ... (det var på den gamla goda tiden ;D)

4. K
    Medlem Nivå 1
  5. C
    Medlem Nivå 2

Be proffs komma och slipa golvet. Vill du ha tag på någon som är duktig kan du ringa HTC i Söderköping. Dom tillverkar maskiner och verktyg och vet vilka som kan göra jobbet där du bor. Hemsida: www.htc-sweden.com

Challe

6. F
    Medlem Nivå 1

Vet inte vad som är billigast eller ens om mitt förslag funkar, men jag arbetar själv med isblästring.
    Isen som används är kolsyreis och försvinner när den gjort jobbet, men det är ganska få företag som arbetar med metoden och det är ganska dyrt. Ett tips att kolla upp dock. Kolla tex www.tresab.se Vi finns i malmö.