Jag behöver ta bort en radiator i värmesystemet permanent. Radiatorn hör till ett enrörssystem som borde höra till hedemorapannan, hp eller hpc som jag sett någonstans, där endast ett rör med två kanaler går in i radiatorn mitten underfrån. Huset har bergvärme och radiatorn är liten och sitter tidigt på slingan skulle jag tro. I samma rum sitter även en större modell. En liten värmeförlust räknar jag med.

Jag skulle helst inte vilja tömma systemet och behöva fylla på nytt vatten och undrar därför om det är möjligt utan risk för stora läckage när jag börjar jobba.

Är det någon som vet om ventilen under stryper både varmvattnet och returen helt? Nu känns det som att jag kan skruva hur många varv som helst.

Min tanke nu är att stänga av värmepannan, sänka trycket till noll, stänga av vatten och retur vid pannan, dra åt ventilen under radiatorn och därefter jobba snabbt med att ta bort element och därefter sätta på en "plugg" med plats i för att tillåta att vattnet kan flöda mellan de båda kanalerna i röret.

En vit radiator med termostatventil i ett hörn med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Radiatorn
Närbild på en gammal och sliten radiatorventil kopplad till ett vitt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.