Så här ser det ut på min gästtoalett. Jag vill ta bort rören från väggen men det går inte. Hur får jag bort den stora skruven? Det rullar runt men kommer inte längre ut. Vägg med vita rör och en stor, lös skruv som inte kan lossas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en skruv på en vägg bredvid ett rör som någon pekar på. Skruven verkar svår att ta bort.
Skapa konto
Närbild av en skruv på en vägg bredvid ett rör som någon pekar på. Skruven verkar svår att ta bort.
Skapa konto
Skapa konto

Menar du skruven som går in i väggen? Om ja, så testa med att köra in en skruvmejsel mellan vägg och fäste, vrid skruvmejseln så att fästet pressas ut samtidigt som du vrider på skruven.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
E etompau skrev:
Menar du skruven som går in i väggen? Om ja, så testa med att köra in en skruvmejsel mellan vägg och fäste, vrid skruvmejseln så att fästet pressas ut samtidigt som du vrider på skruven.
Tack för svar! Ja precis, den tjocka skruven som går in i väggen. Det ska jag prova!

Hej

Det kan vara en expanderbult, som slås in i hålet och fäster när muttern dras åt och bulten åker tillbaka utåt.
https://www.biltema.se/bygg/fastele...Zj3XZpCIYejNfe5A3tBW7F0k71V746vBoCMmIQAvD_BwE

Prova att lossa på de 2 klämmor som sitter med spårskruvarna. Kan sitta åt ordentligt med tanke på all färg.
Annars får du såga av klämmorna och sedan dra åt muttern så att bulten åker ut eller dra ut allting ur hålet.

Ja! Det känns väldigt rimligt att
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Det kan vara en expanderbult, som slås in i hålet och fäster när muttern dras åt och bulten åker tillbaka utåt.
[länk]

Prova att lossa på de 2 klämmor som sitter med spårskruvarna. Kan sitta åt ordentligt med tanke på all färg.
Annars får du såga av klämmorna och sedan dra åt muttern så att bulten åker ut eller dra ut allting ur hålet.
Ja, det känns rimligt att det är en sån grej! Vad jobbigt:) ska försöka göra som du beskriver. Har försökt få ut spårskruvarna, satt som berget.

Düsseldorff
Om det inte ska återmonteras kan du ju kapa fästena och ta bort röret så blir det lite lättare att manövrera. Om inte spårskruvarna vill samarbeta menar jag.

• Gilla
Mandapeter
  • Laddar…
Ska rören sättas tillbaka igen eller ska de tas bort?

Själva fästet finns det nya att köpa så om du har en vinkelslip eller bågfil kan du såga av klämmorna runt röten för att lättare komma åt muttern.

• Gilla
Mandapeter
  • Laddar…
Nu verkar ni så kunniga. Så då passar jag på att fråga. Hur gör jag med lysknappen om jag sätter kakel här? Ska jag försöka få ut den och göra ett hål i kaklet? Någon som har en bild på hur man gör? En person håller i en delvis bortmonterad strömbrytare på en vägg med vit tejp runt om.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.