Vi brukar sätta upp några ledslingor i träden runt omkring huset nu när det blir mörkt och vinter. Inga stora strömförbrukare, men hur tänker ni kring detta denna vinter när elbrist hotar? Tänker alltså inte mest på höga elräkningar utan mer på att man bör spara pga det rådande läget. Har ännu inte bestämt oss hur vi ska göra. Kör eventuellt som vanligt men har de inte tända lika länge som tidigare.
Tidigare år har ljusstegarna varit på dygnet runt från december till mitten av januari. De kommer minst vara stängda nattetid.
Ljusslingorna i trädgården kommer i vilket fall få mindre brinntid, kanske blir de färre.
Belysningen drar väldigt lite el jämfört med uppvärmning och matlagning. Sänkningen av inomhustemperaturen syns inte utåt, så den minskade julbelysningen är mer en markering att vi försöker bidraga till en lägre elkonsumtion.
Ljusslingorna i trädgården kommer i vilket fall få mindre brinntid, kanske blir de färre.
Belysningen drar väldigt lite el jämfört med uppvärmning och matlagning. Sänkningen av inomhustemperaturen syns inte utåt, så den minskade julbelysningen är mer en markering att vi försöker bidraga till en lägre elkonsumtion.
Då det är andra hösten i huset och jag ogillade det totala mörkret förra hösten i trädgården har jag installerat en del belysning. Jag har KNX och en väderstation inställt på att tända all utebelysning när ljuset går under 200lx och släcks på timer vid 23:00, ibland släcker jag det manuellt tidigare.
Det är möjligt att jag väljer att inte köra den hela vintern men vi får se.
Det är möjligt att jag väljer att inte köra den hela vintern men vi får se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara