Hej!

Vi bor i ett sutteränghus från 1969 med mexitegel. Vi har idag en balkong som är ca 3x7 meter som husets tak fortsätter ut över. Vi har därför en tanke om att bygga bort/in halva balkongen och utöka husets vardagsrum med ett par kvadratmeter.
Men nu funderar jag på det här med köldbrygga. Huset har träbjälklag men balkongen är av rejäl betong, ca 200mm tjock och proppfull med armering. Hur blir det om jag reser upp en vägg och delar av halva balkongen och sedan lägger golv osv? Jag tänker framförallt på köldbryggan då halva balkongen lever vidare och det kommer bli kallt och kyligt betonggolv som leder in kylan under det nylagda golvet och nybyggda väggen med risker för kondens osv när det varma möter det kalla...

Någon bra idé på hur jag kan försöka bryta köldbryggan på balkongen? Bifogar ett par bilder på hur det är tänkt när vi byggt ut så ser ni förhoppningsvis vad jag menar med allting.

Det finns gott om utrymme att exempelvis isolera upp balkongen underifrån, nog inga problem att isolera så mycket som 300mm, om det kan avhjälpa något extra? Men det går inte isolera ovanpå i någon större utsträckning för då blir det stora nivåskillnader i golvet på den del som vi bygger ut mot övriga vardagsrummet.

Kommer ta hjälp av hantverkare för byggnationen och kommer prata med flera innan vi bestämmer oss

Men alltid intressant och värdefullt att få tips och idéer innan jag pratar med hantverkare.

Tusen tack på förhand!

Balkong på ett sutteränghus med mexitegel, delvis inglasad, med träräcke och stora fönster mot vardagsrum, planerad utbyggnad synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över sutteränghusets balkong och vardagsrum, med planer att bygga ut och inreda halva balkongen. Text markerar utbyggnadsområde.
Skapa konto
Byggplanritning av ett sutteränghus från 1969 med beskrivning av betongbalkongen och förslag på hur halva balkongen kan byggas om till vardagsrum.
Skapa konto
.

A
Nej. Köldbryggan finns även i framkant. Inritat panel hela vägen ner. Går det Isolera bakom den vettigt?

Behövs det en vädringsbalkong? Kommer det nyttjas.

Hus, trädgård, altaner, sittgrupper, plats för gäster, vad finns redan nu. Så går mina tankar

P.Öberg skrev:
Nej. Köldbryggan finns även i framkant. Inritat panel hela vägen ner. Går det Isolera bakom den vettigt?

Behövs det en vädringsbalkong? Kommer det nyttjas.

Hus, trädgård, altaner, sittgrupper, plats för gäster, vad finns redan nu. Så går mina tankar
Just det. Bra. Glömde skriva med det.
Det kommer gå att isolera bra bakom panelen så det ska vi klara helt ok hoppas jag.

Bra reflektioner. Vi har vänt och vridit detta snart 100ggr tror jag 🤣

Först tänkte vi bygga in hela balkongen. Men sen så var vi hemma hos grannen som sparat en del av sin balkong och då blev vi väldigt förtjusta i det. Vi bor med trevlig utsikt och möter morgonsolen på balkongen. Tror vi har suttit där i stort sett varje dag sedan våren och då köpte vi huset för ungefär ett år sedan så vår första vår/sommar i huset.

Vi tror att vi vill behålla en mindre del av balkongen. Just nu går tankarna så i alla fall, haha!

A
Tack
Kul! Då blir det säkert lyckat om den används så redan nu.
Den där grannen, har redan löst problemet? Eller frånsett det och ej fått följd bekymmer och indirekt löst det
Uppfinn inte hjulet igen.

• Gilla
Lijotege
  • Laddar…
Smart! Har inte ens tänkt på att kika hur grannen gjort med detta. Bara spanat på en installerad balk då de öppnat en bärande vägg (som även vi kommer göra).
Du ser, bra att bolla på forumet här. Lite annan konstruktion då hon har betongbjälklag mot vårat träbjälklag och de gjorde om sitt hus för säkert 20 år sedan.
Men alltid värt att kolla upp om damen i huset intill minns hur de gjorde en gång i tiden.

A
Ja alltid bra med flera tankar. Bara så jag förstår rätt nu med ny information.
Du har ett träbjälklag inomhus så att säga.
Då är ju ett alternativ att riva betongen på balkongen och göra lika. Det är ju ett 100% säkert sätt mot köldbryggaor.
Säkert behövs ju en avväxlande funktion i skarven men det ska väl gå att räkna på.
Rivningen är okomplicerat med en någon som arbetar med att såga betong.
Nåja kolla grannen!

Intressanta tankar. Du förstår helt rätt.

Vi har träbjälklag inomhus och ett gjutet betonggolv för balkongen. Betonggolvet står/är infäst, om jag förstår våra ritningar rätt, dels på ytterväggen utanför gillestugan (som är rakt under vardagsrummet och dels är den fäst i gavlarna vid mexiteglet. Fasaden går hela vägen ut eller hur jag ska beskriva det. På ena sidan är det ju ett sovrum men ändå mexitegel mot balkongen så det är en korrekt yttervägg mot sovrummet och på andra sidan är det 1,5 stens bredd på väggen så jag antar det är någon form av luftspalt mellan mexitegelraderna.

Planritning visar balkong och vardagsrum, markerad i grönt, med anslutande sovrum. Visar infästningar i ytterväggar mot mexitegel.
Skapa konto

A
Ja låter vettigt. Stolpen har också funktion så är det där det ska delas av bör det kunna lösas enkelt. Måste ju bli någon typ av balk därifrån till sovrumsvägg för att hålla nya bjälklaget(om man gör i trä)

Klart vore smidigt behålla betongkonstruktion som finns men ser ingen vettig lösning.

Ska vara att isolera under hela balkongen och glasa in den nya delen , hoppas det räcker för att ta kölden från ovan till balkongen. Fast blir kanske ingen balkongkänsla.... lika gärna ha stort parti franska dörrar där och inomhusyta.

Du får klura på! Hoppas det ger sig , kanske någon kunnig här inne har fler idéer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.