Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hur täta veck i takpappen?

1. FemTummar
    Medlem · 625 inlägg
    Precis vid kanten av plåten som leder till stupröret har det bildats en liten grotta i takpappen på vårt platta garagetak. Givetvis tar det nyfikna regnvattnet den vägen istället för den gamla vanliga tråkiga nedför stupröret och hittar därmed in i garageväggen till stort förtret för isolering och gips.

Jag har försökt täta detta med Trebolit Asfaltkitt, men den är för lättrinnande, det går inte att bygga upp en "vägg" mot grottan. Jag har en tanke om att grunda genom att spruta grottan full av akrylfog och sedan försöka måla "väggen" med asfaltkitt. Det jag inte vet är hur den mixen kommer stå emot framtida värme och kyla.

Nån som vet besked, eller ännu hellre, har ett bättre förslag?

2. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 912 inlägg

Rickard.Premiumikon: Cirkelsåg

Medlem
    Bild?

3. FemTummar
    Medlem · 625 inlägg
  4. Rickard.

Medlem
    Men vänta nu, vad är det stora hålet över huvudtaget?

För övrigt ser det ju riktigt jävligt ut men det vet du kanske om ;)

• Laddar…
  5. K
    Medlem · Västerbotten · 587 inlägg

Knight

Medlem
    :crysmile:

6. FemTummar
    Medlem · 625 inlägg
    Jag är medveten om att det ser ut att leda till Mordor, men det är öppningen som leder till stupröret.

• Laddar…
  7. Rickard.

Medlem
    Jösses….

Ja vill du försöka något så är väl steg 1 att rengöra allt så all skit och löst material försvinner och då försöka komma på en plan. Jag skulle utifrån det jag ser på bilderna (kan eventuellt vara missledande) rekommendera att du bokar in en takläggare som gör om hela taket.

Redigerat
  8. FemTummar
    Medlem · 625 inlägg
    Det finns faktiskt inte särskilt mycket löst bröte på bilden, jag sopade innan jag tog bilden, och de vita fläckarna är blomblad från körsbärsträdet.
    Jag kan mycket väl tänka mig att lägga om taket, men helst inte i år, jag hade redan hela semestern planerad med andra projekt då det här dök upp. Jag är fullt nöjd med en nödlösning som håller ett år.

9. Rickard.

Medlem
    Jaha okej ja då är pappen riktigt trött.

Jag har svårt att se hur man ska lösa det där så det blir bra men du har ju inte så mycket att förlora.

Sargavlopp är inte en toppenlösning men såhär ser en godkänd ut.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    D5BAC19D-9A85-4ADD-976C-F7740765AC79.png

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.