C
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
LLVP har ju bättre COP än din bergvärme så fort det är över +4 ute...
Det är möjligt, men om det är mindre än -10 ute så är det väl inte över +4?
Det får jag inte ihop.

Attitudeswe
C cpalm skrev:
Det är möjligt, men om det är mindre än -10 ute så är det väl inte över +4?
Det får jag inte ihop.
Menar att den kan spara pengar även när det är varmt, inte bara när borrhålet är underdimmensionerat

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
LLVP har ju bättre COP än din bergvärme så fort det är över +4 ute...
Hej Attitudeswe

Det är ett bra påpekande.

Samtidigt så levererar min bergvärmepump även varmvatten och klarar samtidigt hela husets värme och varmvatten utan elspets även årets kallaste dagar (kallare än – 30 grader ute).

Tre sommarmånader behövs bara varmvatten produceras och via frikyla kan även huset kylas med 5-7 kW, utan nämnvärt elbehov (ca 50 W)

Ser man totalt, på hela husets elbehov för värme-varmvatten-kyla, så har bergvärmen en viss hehets-finess.

Attitudeswe
Har man redan väl tilltagen oump och borrhål finns ingen anledning till LLVP. Trodde vi pratade om de fall man behövde elspets. Då kan man räkna hem LLVP investeringen genom att också köra den när det är 5-15 grader ute.

Sen om man vill lyxa med kyla är det en annan sak. Har aldrig kört min LLVP för kyla, men är "ung" ännu...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har man redan väl tilltagen oump och borrhål finns ingen anledning till LLVP. Trodde vi pratade om de fall man behövde elspets. Då kan man räkna hem LLVP investeringen genom att också köra den när det är 5-15 grader ute.

Sen om man vill lyxa med kyla är det en annan sak. Har aldrig kört min LLVP för kyla, men är "ung" ännu...
Hej
Talar du om att ersätta behovet av elspets med LLVP samt att hämta hem investeringen av LLVP när det är 5-15 plusgrader ute?

Vore intressant om någon kunde berätta att han lyckats få god ekonomi på en sådan satsning.

Redigerat:
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Diagram över effektanvändning i april 2025, visar tre toppar med högst 1,9 kW, effektavgift på 56,82 kr och genomsnittlig användning 0,7 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutresultat för april. Fick mer i nätersättning än effektavgift iallafall

Mitt utfall av Ellevios effektariff hittils, Maj är såklart endast en prognos:

Tabell över Ellevios effektariff: jämförelse av månadskostnader för 16A, 20A, 25A. Visar kostnader för jan-maj och totalt för år 2025.

Vi har 25A men hade klarat oss på 20A alla dar i veckan.

Slutsatsen är kostnadsneutralt för 20A, ca 10% dyrare än 16A, ca 10% billigare än 25A

Villa, FLVP, Elbil

Anpassat beteende är Tibbers Effektkontroll som begränar effekten på elbilsladdningen

• Tabell som visar kostnader för elabonnemang för 16A, 20A och 25A i kr per månad från januari till maj, med totaler för 2025.
  • Gilla
Landbogården och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
[bild]

Slutresultat för april. Fick mer i nätersättning än effektavgift iallafall
Huset var alltså bebott under en dag i april, den 9:e?

Annars är ju knappast två av månadens tre effekttoppar på 0 kW och 0,2kW?

Rabbithole har batterier och solceller, så han köper in väldigt lite från nätet.

B Boende45 skrev:
Huset var alltså bebott under en dag i april, den 9:e?

Annars är ju knappast två av månadens tre effekttoppar på 0 kW och 0,2kW?
Solceller, men batteriet tog slut frammåt morgonkvisten då det var en köldknäpp under natten som drog iväg värmekurvan nån grad. Hade varit 0 om jag hade lite större batteri.

Ska punkten läsas som ett komma?

• Haha
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Kan styra mitt varmvatten till nattetid idag då jag har en ny anläggning. På min gamla VVB hade jag inte kunnat göra det.
Vi skruvar ur säkringen före morgonduschen, och skruvar i den igen ca 22.45. Varmvattnet räcker då till makens morgondusch och ett inte allt för hett bad till mig på kvällen. Detta förfarande sparar rätt mycket pengar, eftersom VVB annars hade gått samtidigt som vi gör frukost.

Och ja, vi ska skaffa någon sorts automatisk till det 😉

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
K Karin Svensson5 skrev:
Vad är det som behöver flyttas till natten? Det räcker att köra de olika maskinerna på olika heltimmar för att sprida ut effekten.
För oss som har Ellevio är det viktigt att flytta så mycket som möjligt till tiden 22-06 eftersom bara halva effekten räknas då.

Anna_H Anna_H skrev:
Vi skruvar ur säkringen före morgonduschen, och skruvar i den igen ca 22.45. Varmvattnet räcker då till makens morgondusch och ett inte allt för hett bad till mig på kvällen. Detta förfarande sparar rätt mycket pengar, eftersom VVB annars hade gått samtidigt som vi gör frukost.

Och ja, vi ska skaffa någon sorts automatisk till det 😉
Det är väl ineffektivt nu i sommar då priserna är billigare på dagen? Det bästa vore väl att stoppa i säkringen när ni åker till jobbet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.