220 149 läst · 2 729 svar
220k läst
2,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?

Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 825 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 825 inlägg
Hej AttitudesweAttitudeswe skrev:
Det är ett bra påpekande.
Samtidigt så levererar min bergvärmepump även varmvatten och klarar samtidigt hela husets värme och varmvatten utan elspets även årets kallaste dagar (kallare än – 30 grader ute).
Tre sommarmånader behövs bara varmvatten produceras och via frikyla kan även huset kylas med 5-7 kW, utan nämnvärt elbehov (ca 50 W)
Ser man totalt, på hela husets elbehov för värme-varmvatten-kyla, så har bergvärmen en viss hehets-finess.

Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 825 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 825 inlägg
Har man redan väl tilltagen oump och borrhål finns ingen anledning till LLVP. Trodde vi pratade om de fall man behövde elspets. Då kan man räkna hem LLVP investeringen genom att också köra den när det är 5-15 grader ute.
Sen om man vill lyxa med kyla är det en annan sak. Har aldrig kört min LLVP för kyla, men är "ung" ännu...
Sen om man vill lyxa med kyla är det en annan sak. Har aldrig kört min LLVP för kyla, men är "ung" ännu...
HejAttitudeswe skrev:
Har man redan väl tilltagen oump och borrhål finns ingen anledning till LLVP. Trodde vi pratade om de fall man behövde elspets. Då kan man räkna hem LLVP investeringen genom att också köra den när det är 5-15 grader ute.
Talar du om att ersätta behovet av elspets med LLVP samt att hämta hem investeringen av LLVP när det är 5-15 plusgrader ute?
Vore intressant om någon kunde berätta att han lyckats få god ekonomi på en sådan satsning.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 634 inlägg
Mitt utfall av Ellevios effektariff hittils, Maj är såklart endast en prognos:
Vi har 25A men hade klarat oss på 20A alla dar i veckan.
Slutsatsen är kostnadsneutralt för 20A, ca 10% dyrare än 16A, ca 10% billigare än 25A
Villa, FLVP, Elbil
Anpassat beteende är Tibbers Effektkontroll som begränar effekten på elbilsladdningen

Vi har 25A men hade klarat oss på 20A alla dar i veckan.
Slutsatsen är kostnadsneutralt för 20A, ca 10% dyrare än 16A, ca 10% billigare än 25A
Villa, FLVP, Elbil
Anpassat beteende är Tibbers Effektkontroll som begränar effekten på elbilsladdningen
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 634 inlägg
Solceller, men batteriet tog slut frammåt morgonkvisten då det var en köldknäpp under natten som drog iväg värmekurvan nån grad. Hade varit 0 om jag hade lite större batteri.B Boende45 skrev:

Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 825 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 825 inlägg
April 2.007 kW snitteffekt över hela månaden. Maxeffekt dagtid vardagar 4.014kW.
Siktar på 2.5kW för Maj som maxeffekt under "dyrtid".
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log#L211
Siktar på 2.5kW för Maj som maxeffekt under "dyrtid".
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log#L211
Ska punkten läsas som ett komma?
Vi skruvar ur säkringen före morgonduschen, och skruvar i den igen ca 22.45. Varmvattnet räcker då till makens morgondusch och ett inte allt för hett bad till mig på kvällen. Detta förfarande sparar rätt mycket pengar, eftersom VVB annars hade gått samtidigt som vi gör frukost.G Ganescha skrev:
Och ja, vi ska skaffa någon sorts automatisk till det 😉
Det är väl ineffektivt nu i sommar då priserna är billigare på dagen? Det bästa vore väl att stoppa i säkringen när ni åker till jobbet...Anna_H skrev:
Vi skruvar ur säkringen före morgonduschen, och skruvar i den igen ca 22.45. Varmvattnet räcker då till makens morgondusch och ett inte allt för hett bad till mig på kvällen. Detta förfarande sparar rätt mycket pengar, eftersom VVB annars hade gått samtidigt som vi gör frukost.
Och ja, vi ska skaffa någon sorts automatisk till det 😉