223 261 läst · 2 735 svar
223k läst
2,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Men de har ju två olika Effekttariffer.Attitudeswe skrev:
En ”höglast” vinter 7-21 och en åretrunt med 12 månaders glidande medelvärde på månadstopparna som de kallar Abonnemangsavgift.
Det är verkligen inte något man vänder upp och ned på världen för i SE3 heller. I alla fall inte i min budget.A AndersS skrev:
Beroende på hur den kommer att implementeras av Vattenfall kommer jag dock fundera på vilka effekter jag kan få med små medel.
Vi har hybrid idag men funderar på att byta till ren elbil så då får man ju hantera laddningen på vettigt sätt, det ser jag som ett väldigt litet problem i sammanhanget.
Idag funderar jag ju heller inte på hur jag lägger körning av andra saker parallellt när elpriset är billigt, laddning av bil och fullt ös på varmvatten kan mycket väl gå samtidigt idag, det kan man ju enkelt justera en aning när det blir aktuellt.
Nej, utifrån det exempel jag citerade så är det 20kr/månaden utifrån att våra bilar inte drivs med el.Attitudeswe skrev:
Och även med 100 kr/mån så hamnar det som bekvämlighet/lathet och göra saker enkelt, dvs en kostnad som vi utan problem kan hantera.
Det var en intressant definition av ordet tolka.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 656 inlägg
Jag skulle främst vilja ha fler mätpunkter. Sen kanske nollad effektavgift nattetid
Hittills i April, med solceller och 10kWh batteri. Nu är värmen avstängd för säsongen, den där attans peakdagen sabbar hela April.
Hittills i April, med solceller och 10kWh batteri. Nu är värmen avstängd för säsongen, den där attans peakdagen sabbar hela April.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dn gråter ut på första sidan, detta är inte en oväntad konsekvens, detta är hela poängen!
Stugägarna vill ha utbyggt nät så de kan köra maximal effekt ett par enstaka gånger per år, men eftersom de"använder så lite el totalt" tycker de inte det ska behöva betala vad det kostar..
Hej
När det gäller effektavgiften så tror jag många missar att det inte främst är användning av elenergin, som vi betalar till elhandelsbolaget, som skall utjämnas.
Utan det är snarare effektflödet i ledningarna närmast husen och dess konsekvenser för spänningens variation som skall hanteras.
Gärna ett jämnare effektflöde sett över hela året, då kan fler nyttja ledningsnätet närmast husen och dela på årskostnaden.
Jag saknar att detta tas upp när effektavgifterna beskrivs i media.
Dessutom så menar energimarknadsinspektionen att avgifterna kommer att justeras allteftersom elanvändarna ändrar beteende. Detta för att uppnå målet med ett jämnare effektflöde i ledningarna.
När det gäller effektavgiften så tror jag många missar att det inte främst är användning av elenergin, som vi betalar till elhandelsbolaget, som skall utjämnas.
Utan det är snarare effektflödet i ledningarna närmast husen och dess konsekvenser för spänningens variation som skall hanteras.
Gärna ett jämnare effektflöde sett över hela året, då kan fler nyttja ledningsnätet närmast husen och dela på årskostnaden.
Jag saknar att detta tas upp när effektavgifterna beskrivs i media.
Dessutom så menar energimarknadsinspektionen att avgifterna kommer att justeras allteftersom elanvändarna ändrar beteende. Detta för att uppnå målet med ett jämnare effektflöde i ledningarna.
Redigerat:
Ja, det är ju viktigt att se till att inte ledningarna blir överbelastade nu i påskhelgen när elnätet är särskilt ansträngt.M Martin Lundmark skrev:
😉
Hej cpalmC cpalm skrev:
Om effektflödet i villaområdet är störst över påsken så skall debiteringen då finansiera dimensioneringen av ledningsnätet som klarar den uppkomna spänningsvariationen.
Elnätet kommer rimligen då att vara överdimensionerat för resten av året.
Det är naturligtvis ett dyrt elnät som bara säsongsbelastas
Blir det en mycket kort period säg bara en månad per år, då kan effektavgiften tom ha svårt att debitera ut tillräcklig mycket, jämfört med ett boende året om.
Redigerat:
Se smiley i inlägget du citerar.😉M Martin Lundmark skrev:Hej cpalm
Om effektflödet i villaområdet är störst över påsken så skall debiteringen då finansiera dimensioneringen av ledningsnätet som klarar den uppkomna spänningsvariationen.
Elnätet kommer rimligen då att vara överdimensionerat för resten av året.
Det är naturligtvis ett dyrt elnät som bara säsongsbelastas
Blir det en mycket kort period säg bara en månad per år, då kan effektavgiften tom ha svårt att debitera ut tillräcklig mycket, jämfört med ett boende året om.
Hej AndersSA AndersS skrev:
Tackar
Den ändrar tyvärr inte på den problematiken att många har svårt att förmedla idéen med effektavgifter
Många har satt upp solceller på villataken och där är nog många missledda gällande villkoren för dessa, det håller så sakteliga på att sjunka in.
Redigerat:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 507 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 507 inlägg
Ja en typiskt "journalistisk" vinkling.A ajn82 skrev:
För att det ska bli dessa "tusenlappar" så krävs det 3 rejäla toppar 15kW under månaden. Jag tror man tänker sig att man drar på allt på max när man kommer fram, sen dag två öppnar man dörrar och fönster på vid gavel så att man kan dra på allt på max igen...
1200 kr är tydligen tusenlappar. Jag antar att man avrundar 1,2 till 2 på journalistutbildningen.