220 149 läst · 2 729 svar
220k läst
2,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jag tog ut en excelfil för förbrukning under april med timmesintervall och där fanns en kolumn "Kvantitet" och med värden 0-3.
Vad kan man utläsa av den?
Och vår förbrukning varierar enligt bilden.
Eller visas kolumner och värden fel då jag använder Libre Office och det skiljer mot Excel (får testa senare och jämföra)
Vad kan man utläsa av den?
Och vår förbrukning varierar enligt bilden.
Eller visas kolumner och värden fel då jag använder Libre Office och det skiljer mot Excel (får testa senare och jämföra)

Redigerat:
Du måste även ha koll på vad som kan vara i drift, dom tider som visar högsta värdena. Vad det är för markering vet jag inte, kan det vara i Watt tro, dom värdena kommer med jämna mellanrum. Kanske en värmepump, men verkar vara lite klena värden för det.
Vad som ger värdena får bli en framtida fundering om det blir aktuellt och de höga värdena är när bvp går utifrån natt och kalla nätter.J jonaserik skrev:
Just nu vill jag bara få koll på vad man kan läsa ut från statistiken, glömde noter att det är från Eon.
Och svaret blev att det är programmet som luras eller kanske mera rätt "skit bakom spakarna".
Öppnade samma fil i en annan dator och även här med LibreOffice och upptäckte att felet låg i inställningar hus filen lästes in.
Med denna ikryssad blev del konstigt
Om man istället väljer
Så blir inga konstigheter och nu begripligt och att det var "kommatecken" som gjorde en uppdelning som jag slarvmissade.
Det blir lite mera lättolkade kvantitet av kWh förbrukat den timmen.
Öppnade samma fil i en annan dator och även här med LibreOffice och upptäckte att felet låg i inställningar hus filen lästes in.
Med denna ikryssad blev del konstigt

Om man istället väljer

Så blir inga konstigheter och nu begripligt och att det var "kommatecken" som gjorde en uppdelning som jag slarvmissade.
Det blir lite mera lättolkade kvantitet av kWh förbrukat den timmen.

Nu kanske en dum fråga, men finns det någon "generell" gräns gällande förbrukning/timma där man kan se att det bli högre kostnad. Vet att det finns olika implementeringar och priser beroende av nätägare.
I mitt fall har vi 20A som nättjänst, vilket troligtvis också påverkar vilket effektbehov man har.
Ni som har effekttaxa och räknat bör ju veta när kWh/timma kommer över en viss förbrukning blir det dyrare jämfört med före effekttaxans införande.
I mitt fall har vi 20A som nättjänst, vilket troligtvis också påverkar vilket effektbehov man har.
Ni som har effekttaxa och räknat bör ju veta när kWh/timma kommer över en viss förbrukning blir det dyrare jämfört med före effekttaxans införande.
Det beror på hur du räknar. Om vi antar att en kWh/h extra kostar 80kr per månad extra (tog siffran ur luften bara), hur skall jag då räkna på hur många öre/kWh detta motsvarar?A AndersS skrev:Nu kanske en dum fråga, men finns det någon "generell" gräns gällande förbrukning/timma där man kan se att det bli högre kostnad. Vet att det finns olika implementeringar och priser beroende av nätägare.
Ett par exempel:
1) Jag kan anta att jag skall spara in dessa 80kr på en enda timme, då måste man spara in 80kr på den timmen, dvs 8000 öre per kWh inkl moms
2) Om vi istället antar att vi gör det för 4h varje dygn under en hel månad, då har vi 30*4=120h på oss att spara in 80kr, då blir det 80/120 = 67 öre/kWh
3) ???
Redan efter två exempel så inser man att det sällan lönar sig att ta extra kWh för att spara på elpriset. Särskilt med tanke på att antalet dygn med 67 öre/kWh i differens för elpriset mellan de timmar en flyttbar last verkligen kan flyttas, de är få.
Är det ens lagligt göra som du tänker?T Trolltomte skrev:1kw effekttopp kostar 135kr, 3kw är det vanliga vi hamnar på, några månader 3.5
En torktumlare drar 1.5kw i ca 3 timmar. Har du en torktumlare och använder den 3 gånger på en månad vill nätbolaget ha 202kr, även om du inte använt något annat alls inte ens en led lampa.
Om jag bodde i hus skulle jag koppla bort mig från elnätet och elda ved eller bara ha fjärrvärme. Med 2000kr varje månad skulle jag köpa ett lifepo4 batteri 12v 100ah och stapla på. Ladda med generator eller enkla solpaneler.
Det är inte längre lönsamt att vara ansluten till elnätet.
Mycket du kan undvara idag är det lag på
att du måste ha.
Ja, det är fullt tillåtet. Men definitivt inte lönsamt.

Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 825 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 825 inlägg
Hittils i April har jag snittat 3.076kWh/h mellan klockan 13-14 (har timpris i SE3).
Min högsta dagtid topp i månaden var 8/4e kl 13-14 med 3.978kWh/h.
Högsta topp inkl natt var på 4.571kWh/h 8/4e kl 01-02.
Min effektkontroll av VVB verkar sköta sig...
Min högsta dagtid topp i månaden var 8/4e kl 13-14 med 3.978kWh/h.
Högsta topp inkl natt var på 4.571kWh/h 8/4e kl 01-02.
Min effektkontroll av VVB verkar sköta sig...
Tolkning?
Nu har jag inte Ellevio (jag har Vattenfall), men eftersom de redan har infört effektavgiften så är det ju enkelt att räkna på deras uppgifter.
Hade jag haft Ellevio hade deras gamla modell givit mig en kostnad på totalt 2351 kr för årets första tre månader.
Deras nya modell hade istället givit mig en kostnad på 2531 kr, en skillnad på hela 200 kr alltså. Detta alltså utan att försöka anpassa mig över huvud taget (eftersom jag ännu inte har en sådan taxa).
Tittar jag istället på hela det förra året hade Ellevios gamla modell kostat mig 8860 kr och den nya 10262 kr.
Dock kan man här notera att jag under fyra av dessa 12 månader hade besök av elbilar som laddade med fulla spjäll utan någon reglering. Räknar jag bort de topparna som blir av just dessa specifika laddningssessioner landar jag istället för hela året på 9104 kr för hela året 2024. Alltså hela 244 kr dyrare med nya modellen (eller då 1402 kr dyrare om jag även med effektbaserad avgift struntat helt i att reglera elbilsladdning).
Hade jag haft Ellevio hade deras gamla modell givit mig en kostnad på totalt 2351 kr för årets första tre månader.
Deras nya modell hade istället givit mig en kostnad på 2531 kr, en skillnad på hela 200 kr alltså. Detta alltså utan att försöka anpassa mig över huvud taget (eftersom jag ännu inte har en sådan taxa).
Tittar jag istället på hela det förra året hade Ellevios gamla modell kostat mig 8860 kr och den nya 10262 kr.
Dock kan man här notera att jag under fyra av dessa 12 månader hade besök av elbilar som laddade med fulla spjäll utan någon reglering. Räknar jag bort de topparna som blir av just dessa specifika laddningssessioner landar jag istället för hela året på 9104 kr för hela året 2024. Alltså hela 244 kr dyrare med nya modellen (eller då 1402 kr dyrare om jag även med effektbaserad avgift struntat helt i att reglera elbilsladdning).

Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 825 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 825 inlägg
A Alexn72 skrev:
Vettig implementation med bara dagtid under tre vintermånader. Säker högt per kW, men styr iaf bara mot nätflaskhals.D Daniel 109 skrev:
Jag skulle gärna få ladda bil gratis nattvintrar mot att jag kontrollerade vattnets värmeproduktion så att jag bara blir debiterad för husets värmeproduktion + måsten såsom mat/tvätt (3kW effekt vintermånader)
20kr/månad blev förändringen för dig med effekttaxan jämfört med tidigare (exkluderar elbil).tveksamt skrev:
Med de varierande elpriserna så skulle en sådan liten förändring hos oss i zon 4 hamna inom "bekvämlighetskostnad" och något vi accepterat utan att behöva fundera på effekttaxan.

Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 825 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 825 inlägg
Vänd på det och se det som en möjlighet att spara 1500kr/år (om du har elbil vinner du på den kraftigt sänkta överföringsavgiften givet att man slutar ladda med 11kW direkt när du kommer hem från jobbet)A AndersS skrev: