M Martin Lundmark skrev:
Hej erik_83

Investeringar i elgenerering och investeringar i elnäten får inte blandas ihop.

Det är inte regeringen, utan de som använder elnäten som bekostar elnäten.

Den som matar in eleffekt betalar sin del av elnätsanvändningen och de som tar ut eleffekt ur elnäten betalar sin andel i att använda elnäten.
Så regeringen får ge förmånliga lån och avtal för att generera el men inte till att transportera den ?

E erik_83 skrev:
Så regeringen får ge förmånliga lån och avtal för att generera el men inte till att transportera den ?
Hej erik_83

Vad man får och inte får regleras av ellagen.

M Martin Lundmark skrev:
Hej erik_83

Vad man får och inte får regleras av ellagen.
Tack. De va svaret jag va ute efter 🙂

M Martin Lundmark skrev:
Hej Anaii

Låter som en dramatisk anpassning till effektavgifter.

Vi har under de senaste åren fått dåliga råd (eller inte lyssnat) hur vi lämpligen använder den tillgång på elkraft vi har.

Det kostar både att generera elenergi och transportera elenergi. De som har elkraftutbildning lär sig detta, men tyvärr har det varit svårt att föra ut denna förståelse om kostnader och långa tidsaspekter när det t.ex. gäller att bygga och förstärka eldistributionsnät.

De som t.ex. vill ladda elbilar med hög effekt eller använda elvärme till badtunnor, bassänger och bastu är nog några grupper som riskerar att effektavgiften kan bli kostsam.

Jag beklagar att många samhället har varit dålig på att förstå villkoren för att hålla nere kostnaden för eldistribution.

Jag ser att det finns förslag att vi vid nästa val skall rösta bort effektavgifter. Men så lätt kan man nog inte eliminera kostnaderna för distributionsnäten gällande solcellseffektinmatning, höga effekttoppar till elbils laddning eller elvärme till badtunnor, bassänger och bastu.

Effektavgifter är ett alternativ till en ännu kostsammare förstärkning av distributionsnäten närmast oss elanvändare.

Att "hantera effektavgiften" är att planera in den kostnaden i elanvändningen och när man gör investeringar som rör elanvändning.

Det gäller att vi tar åt oss av information hur vi både sänker vår energianvändning och minskar effekttoppar då vi väljer elbaserad uppvärmning. Samt även tänker på detta när vi funderar på om vi skall investera i solceller på villatak, elbils laddning eller värme till badtunnor, bassänger och bastu.

Byter man ut en bensin- eller dieselbil till elbil då bör man absolut ta med eventuell effektavgift i lönsamhetskalkylen.

När såg vi det senast?
Vad fan pratar du om?
Jag gav ett sarkastiskt svar på en kommentar om att "byt till vedbastu" skulle vara någon form av lösning. Vad jag ville belysa var att det inte bara är att byta ett aggregat mot ett annat utan det är mycket annat som ska till med rökkanaler, brandskydd osv som ofta är omöjligt att lösa.

Bastun har för övrigt funnits i huset sedan 70 talet även om jag renoverade den för sådär 10 år sedan. Så vad samhället haft för diskussioner, vilken information jag tagit till mig senaste decenniet och allt annat vad du svamlar om är högst orelevant när det kommer till att konvertera bastun till vedeldad.

• Gilla
Mr Stirling
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Vad fan pratar du om?
Jag gav ett sarkastiskt svar på en kommentar om att "byt till vedbastu" skulle vara någon form av lösning. Vad jag ville belysa var att det inte bara är att byta ett aggregat mot ett annat utan det är mycket annat som ska till med rökkanaler, brandskydd osv som ofta är omöjligt att lösa.

Bastun har för övrigt funnits i huset sedan 70 talet även om jag renoverade den för sådär 10 år sedan. Så vad samhället haft för diskussioner, vilken information jag tagit till mig senaste decenniet och allt annat vad du svamlar om är högst orelevant när det kommer till att konvertera bastun till vedeldad.
Hej Anaii

Jag skriver gällande ” Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?”

När vi skriver här på byggahus då räknar vi med att fler än en (den som skrivit inlägget vi svarar på) läser det som skrivs.

Mitt svar ligger i samma riktning som ditt. Men jag försöker vara informativ och saklig, för att om möjligt fler skall kunna göra lämpliga val, för att hålla nere sina elnätskostnader.

Hur vi använder elnätet, och hur vi sänker våra elenergi- och elnätskostnader har varit en fråga för många, i alla fall i över tio år.

Jag köpte ett hus 1994 med elbastu, men bastun används sedan tiotalet år till att torka tvätt med en avfuktade, i ställer för att använda torktumlare.

Vill man behålla (och använda) sin elbastu som man gjort förut, så kan man naturligtvis göra det, men jag vill med mitt inlägg påpeka att då kostar det rimligen effektavgift.

I omgivningarna där jag bor har några personer de senaste åren byggt vedeldade bastu på hjul, en har byggt några stycken.

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej Anaii

När vi skriver här på byggahus då räknar vi med att fler än en (den som skrivit inlägget vi svarar på) läser det som skrivs.

Mitt svar ligger i samma riktning som ditt. Men jag försöker vara informativ och saklig för att om möjligt fler skall kunna göra lämpliga val, för att hålla nere sina elnätskostnader.

Hur vi använder elnätet, och hur vi sänker våra elenergi och elnätskostnader har varit en fråga för många, i alla fall i över tio år.

Jag köpte ett hus 1994 med elbastu, men den används sedan tiotalet år till att torka tvätt med en avfuktade, i ställer för att använda torktumlare.

Vill man behålla (och använda) sin elbastu som man gjort förut, så kan man naturligtvis göra det, men jag vill med mitt inlägg påpeka att då kostar det rimligen effektavgift.
Citera ett tidigare inlägg gör man normalt när man svarar på precis det inlägget eller fortsätter en dialog. Normal vett och etikett sedan internetforumens barndom. Man behöver inte citera ett annat inlägg för att skriva något, vilket man kan göra om man vill tillföra något till tråden men som inte är en direkt fortsättning på en dialog. Men behöver heller inte skriva "Hej [person jag citerar]" på varenda inlägg, speciellt inte när det man svarar inte har något med vad den personen man skriver hej till skrev.

Jag började läsa den här tråden för att jag ville se om någon hade hittat och ville dela bra lösningar på hur man ska hantera effektavgiften. Men det har inte varit mycket av.

Som någon annan skrev så har den svävat iväg en hel del.

• Gilla
Mr Stirling och 1 till
  • Laddar…
Sådär ja, nu har vi redan den första dagen där elen är billigare på dagtid än på natten. Och det beror på solenergin (dels solpaneler, dels pga uppvärmningen av luften som solen gör och som höjer temperaturen på dagen).

Blev något förvånad då min badtunna gick igång och värmde vattnet mitt på dagen.

Nu får man definitivt en utsmetning av topparna då bilarna inte skall laddas förrän framåt kvällen och natten.

hörde något om i Gbg en modell där man kunde göra ett val och ett var att inte behöva betala för effekt nattetid, någon som vet mer?

F Fixarjon skrev:
hörde något om i Gbg en modell där man kunde göra ett val och ett var att inte behöva betala för effekt nattetid, någon som vet mer?
Står inget på nätet hos Göteborg Energi i alla fall. Men det är kanske på gång?

Hittade dock denna förklaring till effektavgiften i Göteborg:

Varför behövs en effektavgift?​

Samhället elektrifieras och vi får modernare hem och många väljer att skaffa elbil. Det gillar vi! Men när fler använder mer el samtidigt på gatan där du bor kan det bli trångt i elnätet. Att bygga ut elnätet är kostsamt och tidskrävande och räcker ändå inte för den omställning som krävs. Så för att fler elbilar ska kunna rulla på våra gator och för att undvika onödig utbyggnad av det lokala elnätet, behöver vi förändra vårt beteende och bli mer effektsmarta. Effektavgiften är ett sätt att åstadkomma detta.

A Anaii skrev:
Citera ett tidigare inlägg gör man normalt när man svarar på precis det inlägget eller fortsätter en dialog. Normal vett och etikett sedan internetforumens barndom. Man behöver inte citera ett annat inlägg för att skriva något, vilket man kan göra om man vill tillföra något till tråden men som inte är en direkt fortsättning på en dialog. Men behöver heller inte skriva "Hej [person jag citerar]" på varenda inlägg, speciellt inte när det man svarar inte har något med vad den personen man skriver hej till skrev.
Hej Anaii

Nu var mitt inlägg riktat till dig, som jag tyckte inte gav mycket information till den med elbaserad bastu, och är bekymrad över effektavgifter. Vi skriver ju här för att hjälpa varandra, eller hur?

Jag inleder normalt mina email och inlägg mm, (så länge jag kan minnas), med att skriva "Hej [person jag citerar]".

Det och att inte använda svordomar, det tycker jag hör till normal artighet och respekt (”Normal vett och etikett”) för den man skriver till.

Varför skulle jag, speciellt, handla annorlunda mot dig?

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Jag började läsa den här tråden för att jag ville se om någon hade hittat och ville dela bra lösningar på hur man ska hantera effektavgiften. Men det har inte varit mycket av.

Som någon annan skrev så har den svävat iväg en hel del.
Hej Anaii

Om du är intresserad av inlägg gällande trådens frågeställning så kan du t.ex. söka på mitt namn i denna tråd.

I inläggen, så har jag dels skrivit om bakgrunden till effektavgifter, (se t.ex #850, #935 och inlägg #1 172 i denna tråd). Dels, hur jag själv gjort för att hålla nere kostnaden (se t.ex. inlägg #637 och #1 213 i denna tråd) den dag effektavgifterna kommer för mig.

Jag håller med om att tråden svävat iväg en del.

Redigerat:
F Fixarjon skrev:
Det stämmer.

Göteborg Energi har inte infört obligatorisk effektavgift ännu (samtliga elnätsbolag måste ha infört avgiften 1/1 2027.

De har dock valbart att man kan gå över till effektavgift redan nu.

Det framgår inte om den taxa som de har nu (frivilligt) är utformad enligt den tvingande som de alltså måste införa för samtliga kunder. Nuvarande effektavgift är tidsdifferentierad (vilket Ei har som krav 2027), se nedan.

Så funkar den tidsindelade elnätsavgiften med prisinformation för olika perioder och tider på året, inklusive högpris och lågpris detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är extremt dåligt dokumenterat på hemsidan att det finns en alternativ modell och hur man byter modell för effekttariffen hos Göteborg Energi, men jag hittade att man gör det via "mina sidor".

Priset för överföringen av elen är dessutom 7,5 öre/kWh.

Jämför dessutom priserna ovan med vad det kostar att ha den vanliga tariffen:
- 25 öre/kWh
- 45 kr x snittet av månadens tre högsta tim-medeleffekter i kW

Om jag med denna modellen skulle välja 6kW så skulle just precis klara mig med min förbrukning när jag laddar bilar, värmer bastun eller värmer badtunnan, samt även när jag värmer huset på dagtid.

Med modellen så betalar jag 132-45=87 kr mer per kW på dagen. För att jag skall tjäna in detta så måste jag i så fall spara in 6*87=522kr på den annorlunda taxan (om vi antar 6 kW), men jag tjänar ju även in pengar på dagen iom den lägre elöverföringsavgiften. Det är nästintill omöjligt att räkna på detta fullt ut, men om vi antar:

30*24*X*(0,25-0,075) = 522 kr, så blir X = 4,1 kW i snitt över dygnet. Detta är förbrukningen man måste ha på vintern för att det skall går runt, på sommaren så kan man dra in rätt mycket också men det ser jag som ren vinst i så fall. Här måste man nu tänka till lite...

Inte ens det värsta dygnet så når jag 6kW i snitt, så bara jag kan pytsa ut lasten så skulle jag klara mig. En kall vinterdag med billaddning så ligger jag normalt på drygt 4 kW i snitt.

Jag skulle knappast klara mig under 4kW med Göteborg Energis vanliga modell, kanske att det skulle bli 5 kW. Med det som utgångspunkt så tror jag nog att jag med all min hemautomatisering skulle kunna räkna hem detta med rätt go marginal ändå.

Nu bor jag dock inte i den kommunen...

Basta på helgen, kör badtunnan på helgen, underhållsvärm badtunnan på natten, ladda bilen på natten. Värm varmvatten på natten. Det blir inte mycket last kvar till dagtid ändå...

När jag kollar tillbaka några dygn (mycket kalla dygn) och korrigerar för det jag hade kunnat flytta till natten så är jag nere på 3,6 kW som mest på dagen. Med bad i badtunnan 4,5 kW (men det kan jag reglera ned om det behövs genom att förvärma längre tid).

Denna modellen för effekttariff hade jag kunnat dra mycket stor nytta av. Mycket bättre än den Ellevio har (inte heller den har jag).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu är jag ganska insatt och kunnig inom detta område, men det är fan inte lätt att förstå allt detta. Lider med dem som inte kan och sitter på äldre hus med dålig isolering och omodern uppvärmning

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.