Det är väl inte helt fel att tänka sig att man inte vill ha de där topparna som överstiger någon slags normalförbrukning och låt oss kalla toppen "straff" en stund och ränka på jonaseriks exempel.
J jonaserik skrev:
Då kan man fråga sig detta med medelvärde. Det är endast under 1 timma som det är 10 KW/h. Och med medelvärdesberäknig så är det endast 6 kW/h som överskrider ett medelvärde.
Om man vill tänka att det blir ett "effektstraff" för effekttoppen som ligger över normalvärdet, så kan man ju dela upp effektavgiften på "normalförbrukning" då
4kW x 81 = 320 kr/mån

Sen tillkommer toppen på 10kW, dvs 6kW över normalvärdet.
(6+0+0)/3 = 2 kW
2 kW x 81 = 162kr

Dvs Totalt 482 kr (6kW).

Sen finns det ju inget månadsmedel utan det blir väl fjärde högsta toppen eller ett rent önskevärde.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja, då har man fått den första nätfakturan med effektavgift. Den blev 17 kr dyrare än förra årets januari faktura med 19 kWh större förbrukning än förra året. Och då är även den höjda energiskatten med i priset. Så för vår del blev det inga ”jättepåslag” eller någon ”straffavgift”….

• Gilla
  • Älska
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
S
R roli skrev:
Ja, då har man fått den första nätfakturan med effektavgift. Den blev 17 kr dyrare än förra årets januari faktura med 19 kWh större förbrukning än förra året. Och då är även den höjda energiskatten med i priset. Så för vår del blev det inga ”jättepåslag” eller någon ”straffavgift”….
Du måste jämföra hur kallt det var, om du jämför med förra året. Kanske bättre att studera resultatet efetr ett helt år..? Hur var tempen januari?
edit'
även vindstyrka etc

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Fairlane
S styren skrev:
Du måste jämföra hur kallt det var, om du jämför med förra året. Kanske bättre att studera resultatet efetr ett helt år..? Hur var tempen januari?
edit'
även vindstyrka etc
Varför?
Jag förstår att man inte kan jämföra förbrukning mellan två år om temperatur skiljer, men förbrukningen är ju rätt lika.

En tanke är förstås att det jag slå olika om januari år 1 har en jämn temperatur hela månaden medan temperaturen i januari år två varierar mer så att man får 3 riktigt kalla dagar som drar upp förbrukningen. Energimässigt kan de kompenseras av några varmare dagar, men toppen finns där ändå.

Jag tycker ändå att man ser rätt klart att de rejäla "straffen" som vissa talar om är något som kommer från folk som inte alls förstår. Verkligheten verkar vara närmare det som de som faktiskt förstår modellerna säger, små variationer, plus eller minus, för den stora massan.

Nu påverkar inte värme och varmvatten min elförbrukning speciellt mycket eftersom det sköter pelletspannan, men visst den vill ju också ha el för att fungera. Men min totala elförbrukning under januari i år var 466 kWh så den är inte hög. Jag kan titta när jag kommer hem om det var någon större skillnad på pelletsförbrukningen för januari månad mellan 2024 och 2025.

S
R roli skrev:
Nu påverkar inte värme och varmvatten min elförbrukning speciellt mycket eftersom det sköter pelletspannan, men visst den vill ju också ha el för att fungera. Men min totala elförbrukning under januari i år var 466 kWh så den är inte hög. Jag kan titta när jag kommer hem om det var någon större skillnad på pelletsförbrukningen för januari månad mellan 2024 och 2025.
Pelletspanna- då förstår jag 17 kronor!:)

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker ändå att man ser rätt klart att de rejäla "straffen" som vissa talar om är något som kommer från folk som inte alls förstår. Verkligheten verkar vara närmare det som de som faktiskt förstår modellerna säger, små variationer, plus eller minus, för den stora massan.
Var ju någon som var inne på att det var "småförbrukarna" som skulle få riktigt höga avgifter ("straff") men då jag betraktar mig som en "småförbrukare" (om jag kan undvika allt för stora effekttoppar) så är inte fallet riktigt så. Vår medeltopp som bestämmer effektavgiften var för januari 2,34 kW.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Detta dygnet i SE3:
Diagram över elprisets variation under dygnet, med höjdpunkter runt 07:00 och 08:00 och en jämn snittlinje markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

All elförbrukning som kan flyttas till natten är lönsam, trots effekttariffen. Om vi antar att hälften av dygnen på månaden ser ut på detta sätt (ungefär) så ger det runt 40 öre extra i elpris för den förbrukning som körs på dagen jämfört med att köra på natten, oavsett om elpriserna skiljer eller inte mellan dag och natt.

Så det är rätt lätt att inse att effekttariffen inte är något att bry sig om så länge man sprider ut all last man kan på natten. Vinsten av detta på elpriset överskrider förlusterna på effekttariffen.

Och när du flyttar allt du kan till natten (exempelvis varmvatten, elbil mm) då har du marginaler att brassa på med elen vid matlagning mm på dagen.

Det är detta som effekttariffen handlar om. Men man skall ha timpriser och bo i SE3 eller SE4 för att denna beräkning skall löna sig.

De som vill bränna el på dagen får betala för det helt enkelt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
R roli skrev:
Var ju någon som var inne på att det var "småförbrukarna" som skulle få riktigt höga avgifter ("straff") men då jag betraktar mig som en "småförbrukare" (om jag kan undvika allt för stora effekttoppar) så är inte fallet riktigt så. Vår medeltopp som bestämmer effektavgiften var för januari 2,34 kW.
Tror inte att någon sagt så i forumet. Jag var inne på straffkänslan dock, efetrsom man tex. laddar i godan ro för 0,20 kr/kWh när man plötsligt får en kostnad på 82 kr/kWh, vilket kändes som en pungspark. :)

Men det var innan jag fattat hur smart effektavgiften är utformad.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
R roli skrev:
Låter avancerat. vad har du för panna?
Många som är sugna på att "go ofgrid" nu!

Du verkar ha en idealanläggning.

R roli skrev:
Var ju någon som var inne på att det var "småförbrukarna" som skulle få riktigt höga avgifter ("straff") men då jag betraktar mig som en "småförbrukare" (om jag kan undvika allt för stora effekttoppar) så är inte fallet riktigt så.
Vem har skrivit det? Jag har protesterat mot de som sagt att småförbrukarna är de som tjänar på det, sannolikt är vi förlorarna. Men jag har inte sagt att det skulle bli ”riktigt höga avgifter”.

Kommer inte ihåg exakt vem som skrev vad, men det var inte du som jag tänkte på. Vi får väl gå tillbaka bland trådarna för att se vem (kan ha varit jonaserik men jag är inte säker).

Det var ju kanon det här med nya tariffen!
I December betalade jag snitt 0,76kr/kWh med gamla systemet
I Januari betalade jag i snitt 0,51kr/kWh med det nya
(Det är en lite haltande uträkning då jag tog hela fakturan/total förbrukning och där ingår ju lite fasta delar men rätt samma totalförbrukning per månad.)

Vi har inte ändrat något i vårt beteende men man blir ju sugen att kolla vad det är kl. 19 varje dag som drar iväg lite, vi lagar ju mat men det måste vara något mer samtidigt som gör att vi passerar 5kWh

R roli skrev:
Kommer inte ihåg exakt vem som skrev vad, men det var inte du som jag tänkte på. Vi får väl gå tillbaka bland trådarna för att se vem (kan ha varit jonaserik men jag är inte säker).
Jag påstod vid ett tillfälle att de som kommer förlora på detta är småförbrukare, landställen och kolonilotter, det gäller såklart inte alla men generellt så...

Är ju egentligen ointressant hur det slår generellt, det intressanta är ju hur det påverkar den egna elkostnaden och hur man kan påverka den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.