209 021 läst · 2 666 svar
209k läst
2,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Nej,J jonaserik skrev:Nu är det omöjligt att någon kan hamna så exakt enligt nedan.
Ett uttag konstant under en månad med tex 4 kW/h och under en timma så är det 10 kW/h ,
endast då denna timma. Effektavgiften räknas på 3 tillfällen/dygn under 1 timma under en månad.
Det gör att det endast är en timma på denna månad som en topp inträffar.
Ska avgiften bestämmas till den toppen då, med Ellevios räkning på 81 kr ( inga ören nu,lättare att räkna ) så kostar det 810 kr extra.
Ett medeltal är ett medeltal, så övertramp är då 6 kW/h för den timman, på en hel månad.Finner det lite märkligt att det ska belastas med hela 10kW/h och ge 810 kr extra och inte den del del som överskrider 4 kW/h som är 6 KW/h som är 481 kr.
Så är tanken i mitt huvud när det gäller medeltal ( snitt som dom kallar det ) som är en summa av det högsta
per timma, under hel månad dividerat med antal dygn.
En del anser att jag inte begriper och blir idiotförklarad av vissa, för att att inte begripa, så hoppa av det om ni inte har något vettigt att komma med. Har inte fått all fakturor för januari än.
Eldar full värme och VV, ca 3 - 3,5 kW/h nu. Så ska bli intressant att se, vad som kommer för matlagning och tvätt, som kommer ge ett större uttag varje gång.
Ska vi inte laga mat eller tvätta på normala tider, utan bli nattmäniskor verkar det som. Har inga intensioner att förändra våra levnadsvanor, som nätägarna + EU + våra styrande tycker.
PS på sista fakturan ( frugans ) nu mitt abn, så är det bara halva januari som jag vet något om.
Där var det inte 81 kr avgift utan 65 kr, har Ellevio ändrat sig om taxan tro.
Gå in på Ellevios Mina sidor så ser du hur effektavgiften beräknas.
Räknesättet är följande:
1) Plocka fram de 3 timmar från olika dagar i en kalendermånad där du har haft högst förbrukning. 3 mätvärden, dvs högsta, näst högsta och nästnäst högsta.
2) Dessa 3 timförbrukningar är samma sak som timmedeleffekterna. Exempel:
Säg att du förbrukade som mest per timme 10 kWh, näst högst 8 kWh och nästnäst högst 6 kWh så motsvar detta timmedeleffekterna 10, 8 resp 6 kW.
3) För att räkna ut den debiterbara effekten tar Ellevio medelvärdet av dessa mätvärden.
4) Medelvärdet av 10, 8 och 6 är 8. (10+8+6)/3=8
5) Kostnaden blir då 8 x 81 kronor den månaden, 648 kronor.
JAJA vi får se vad det blir i slutändan med detta, så ingen ko isen just nu och för alla ni andra som har funderingar. Så kan det i vissa fall bli en överraskning, som är negativ, om ni inte förändrar era levnadsvanor till natten.
Inga överraskningar, det är bara att gå in på Mina sidor så finns prognosen där. JU!J jonaserik skrev:
Och hur många går in och kikar på grafer och förstår allt då. Samt vet hur dom ska förfara med sina elektriska apparater som finns i huset. Samt beräkna vad som är vad, som drar ström och förhålla sig till det.ClasseClas skrev:
Det är detta med överraskningen, inte alla som har kunskap hur det ska vara för att gå ner belastningen, på ett bra sätt utan att ändra sina levnadsvanor på ett radikalt sätt.
Att skriva som du gör, är att kanske att skriva någon på näsan. Att begriper ni inte, så ta överraskningen.
Sen är jag ingen duvunge på el, för många års erfarenhet och vet vad EL handlar om . Så där råder ingen tvekan.
Vilken överraskning? Med prognosen fås en bra indikation på vad det kommer att kosta.J jonaserik skrev:Och hur många går in och kikar på grafer och förstår allt då. Samt vet hur dom ska förfara med sina elektriska apparater som finns i huset. Samt beräkna vad som är vad, som drar ström och förhålla sig till det.
Det är detta med överraskningen, inte alla som har kunskap hur det ska vara för att gå ner belastningen, på ett bra sätt utan att ändra sina levnadsvanor på ett radikalt sätt.
Att skriva som du gör, är att kanske att skriva någon på näsan. Att begriper ni inte, så ta överraskningen.
Sen är jag ingen duvunge på el, för många års erfarenhet och vet vad EL handlar om . Så där råder ingen tvekan.
För min del på landet med en förbrukning på 4000 kWh och större effekttoppar när jag är där så kommer elnätskostnaden att öka från ca 8000 kr till 10000 kr på årsbasis. Givetvis kommer jag att se över hur jag ska trimma förbrukningen, förmodligen ändra på VVBn som första åtgärd.
Hur går det för dig? Vad betalade du i elnätsavgift 2024 och hur ser prognosen ut för 2025 på årsbasis?
Vet inte nu, har inte alla uppgifter än. Gör av med väldugt lite vintertid. Eldar i panna och tankar, ska bli intressnt till sommaren med pool och solfångare, då måste poolpumpen gå så inte fångarna kokar. Mer förbrukning sommartid än vintertid.ClasseClas skrev:
Vilken överraskning? Med prognosen fås en bra indikation på vad det kommer att kosta.
För min del på landet med en förbrukning på 4000 kWh och större effekttoppar när jag är där så kommer elnätskostnaden att öka från ca 8000 kr till 10000 kr på årsbasis. Givetvis kommer jag att se över hur jag ska trimma förbrukningen, förmodligen ändra på VVBn som första åtgärd.
Hur går det för dig? Vad betalade du i elnätsavgift 2024 och hur ser prognosen ut för 2025 på årsbasis?
Nu tjatar jag, men du har alla uppgifter på Mina sidor. Det är bara att summera elnätskostnaderna månad för månad för 2024 och sen göra samma för prognosen för 2025. Det tar 10-15 minuter att plussa ihop 12 + 12 månadsvärden.J jonaserik skrev:
Det var ett otroligt svar du gav, bara att lägga ihop, inga problem för 2024. Det med min sidor har du inte en susning om åtkommst idag. så där ska du nog lungna lite. Det blir nog bra till slut med vad som ska betalas, ingen tveksamhet för dig heller tydligen som vet allt.ClasseClas skrev:
Så hoppa över dina kommentarer i mitt fall och koncentreraa dig på andra, med ditt s.k. vetande.
Om du anser att jag är idiot så skriv det då och kom inte med insunationer om det.
Hej då på dig.
Jag försöker bara hjälpa till och det är inget att bli irriterad över.J jonaserik skrev:Det var ett otroligt svar du gav, bara att lägga ihop, inga problem för 2024. Det med min sidor har du inte en susning om åtkommst idag. så där ska du nog lungna lite. Det blir nog bra till slut med vad som ska betalas, ingen tveksamhet för dig heller tydligen som vet allt.
Så hoppa över dina kommentarer i mitt fall och koncentreraa dig på andra, med ditt s.k. vetande.
Om du anser att jag är idiot så skriv det då och kom inte med insunationer om det.
Hej då på dig.
Om du inte kommer åt Mina sidor så blir det svårare, men OM du gör det så går du på "Kostnadsprognos",
MENY->Kostnadsprognos
och där finns alla kostnadsuppgifter svart på vitt.
Jag tycker det är synd att du ropar på vargen tid efter annan. Vissa åker på högre kostnad, som jag, medans andra med högre förbrukning oftare landar på en elnätskostnad som är lägre än tidigare.

Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 774 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 774 inlägg
Jag fixade en effektvakt till min gamla Nibe VVB för att dess 3kW patron inte skall vara med och orsaka en effektspik:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py
Samma effektvakt kan styra torktumlare via ett uppkopplat uttag. De flesta maskiner återstartar ju där dom var efter elavbrott... Kanske mer vanskligt att styra TM/DM ifall ventiler inte skulle stängas vid dåligt tajmat elavbrott
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py
Samma effektvakt kan styra torktumlare via ett uppkopplat uttag. De flesta maskiner återstartar ju där dom var efter elavbrott... Kanske mer vanskligt att styra TM/DM ifall ventiler inte skulle stängas vid dåligt tajmat elavbrott
Redigerat:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 327 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 327 inlägg
Det är ingen idé.ClasseClas skrev:
Jag försöker bara hjälpa till och det är inget att bli irriterad över.
Om du inte kommer åt Mina sidor så blir det svårare, men OM du gör det så går du på "Kostnadsprognos",
MENY->Kostnadsprognos
och där finns alla kostnadsuppgifter svart på vitt.
Jag tycker det är synd att du ropar på vargen tid efter annan. Vissa åker på högre kostnad, som jag, medans andra med högre förbrukning oftare landar på en elnätskostnad som är lägre än tidigare.
I flera månader har folk bett honom logga in och titta, men han väljer att inte göra det.
I flera månader har folk bett honom läsa beskrivningen på Ellevios hemsida, men han väljer att inte göra det utan fortsätta att missuppfatta istället.
I flera månader har vi försöka ett förklara att har man en konstant förbrukning på 4 kW så är det också det man har i topp, men han tror fortfarande att det inte finns något högsta värde om allt är konstant.
Om jag räknat rätt innebar januari en höjning på 40 kr med effektavgift jämfört med gamla avgiften. Förbrukning 1043 kWh och effektavgiften beräknad på 4,46 kW. Dock verkar 14 kr av höjningen bero på skattehöjning på elöverföringen.
Det går nog att pressa effekttopparna något framöver men annars kan vi leva med det...
Det går nog att pressa effekttopparna något framöver men annars kan vi leva med det...
Jaha. På en kalendermånad med 31 dagar blir det 744 effekttoppar som hamnar på delad förstaplats. Lättare att räkna ut den debiterbara effekten då.Fairlane skrev: