224 743 läst · 2 757 svar
225k läst
2,8k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Hej blackarrowblackarrow skrev:
Man kan ju undra om effektavgiften får rätt effekt på beteendet och förbrukningsmönster.
Har man några ofrånkomliga effekttoppar ger de ju "frikort" att inte bry sig om effekttopparna övrig tid, om man vet att de inte blir högre.
Medelvärdet av 3 toppar är lite snällare än att basera effektavgiften på bara en topp.
Halva "taxan" på natten uppmuntrar högre förbrukning till lågt elpris.
Tja, en del trixande för det inte ska bli allt för ojuste eller motverka sitt syfte.
Varje elnätsbolag har ansvar att införa en effektavgift som är likadan för alla sina elnätskunder oberoende om de är i stad eller på landsbygd, om klimatet är olika eller åldern på elnätet etc.
Rimligen så önskar vi elanvändare att det ändå skall vara en rättvis, enkel och begriplig debitering.
När de flesta av dagens distributionsnät till villor byggdes, så baserades dimensioneringen på Velanders formeln som utgick ifrån årsenergin eftersom elmätarna avlästes årsvis. Sedan dess har vi genomfört mätning på timmesnivå ochen jakt på att minska elenergianvändningen men vi har tillfört t.ex. solceller och elbilsladdning.
Utifrån detta kan rimligen inte en effektavgift få ”rätt effekt” på alla beteenden och förbrukningsmönster. Men den ger ändå resultatet att vi elanvändare som grupp bättre fördelar vårt totala effektflöde genom distributionsnäten mellan oss och får betala utifrån det utrymme vi utnyttjar.
Har du ett förslag på hur man bättre hade kunnat utforma effektavgifterna utifrån det dagsläge som gäller?
Har du kastat om siffrorna?R Robert-san01 skrev:
Det är ca 440 kr högre med nya effektavgiften?
Bra jobbat att ha lyckats öka förbrukningen i år trots den mycket milda månaden vi haft.
Vi sänkte förbrukningen ca 300 kWh i år jämfört med föregående januari
Självbyggare
· Stockholm
· 9 984 inlägg
Sorry, 1507kr skulle det vara.B Boende45 skrev:
Hade en hybrid som lånebil i 2v som behövde laddas. Den har säkert dragit mer än de 100kWh som ökningen var.
Det har redan konstaterats i tråden att storförbrukare troligtvis får en sänkning av kostnaden med Ellevios effekttariffer.A Albano skrev:
Du har en relativt hög månadsförbrukning på ungefär 3 500 kwh och då blir besparingen med sänkt överföringsavgift stor. I ditt fall ca 840 kr.
För ett hushåll med en låg förbrukning, t ex 1000 kWh blir besparingen ca 240 kr vilket innebär att effektoppar för månaden med ett medelvärde över ca 3,0 kWh ger en högre elnätskostnad än utan effektavgift.
Nu är det omöjligt att någon kan hamna så exakt enligt nedan.
Ett uttag konstant under en månad med tex 4 kW/h och under en timma så är det 10 kW/h ,
endast då denna timma. Effektavgiften räknas på 3 tillfällen/dygn under 1 timma under en månad.
Det gör att det endast är en timma på denna månad som en topp inträffar.
Ska avgiften bestämmas till den toppen då, med Ellevios räkning på 81 kr ( inga ören nu,lättare att räkna ) så kostar det 810 kr extra.
Ett medeltal är ett medeltal, så övertramp är då 6 kW/h för den timman, på en hel månad.Finner det lite märkligt att det ska belastas med hela 10kW/h och ge 810 kr extra och inte den del del som överskrider 4 kW/h som är 6 KW/h som är 481 kr.
Så är tanken i mitt huvud när det gäller medeltal ( snitt som dom kallar det ) som är en summa av det högsta
per timma, under hel månad dividerat med antal dygn.
En del anser att jag inte begriper och blir idiotförklarad av vissa, för att att inte begripa, så hoppa av det om ni inte har något vettigt att komma med. Har inte fått all fakturor för januari än.
Eldar full värme och VV, ca 3 - 3,5 kW/h nu. Så ska bli intressant att se, vad som kommer för matlagning och tvätt, som kommer ge ett större uttag varje gång.
Ska vi inte laga mat eller tvätta på normala tider, utan bli nattmäniskor verkar det som. Har inga intensioner att förändra våra levnadsvanor, som nätägarna + EU + våra styrande tycker.
PS på sista fakturan ( frugans ) nu mitt abn, så är det bara halva januari som jag vet något om.
Där var det inte 81 kr avgift utan 65 kr, har Ellevio ändrat sig om taxan tro.
Ett uttag konstant under en månad med tex 4 kW/h och under en timma så är det 10 kW/h ,
endast då denna timma. Effektavgiften räknas på 3 tillfällen/dygn under 1 timma under en månad.
Ska avgiften bestämmas till den toppen då, med Ellevios räkning på 81 kr ( inga ören nu,lättare att räkna ) så kostar det 810 kr extra.
Ett medeltal är ett medeltal, så övertramp är då 6 kW/h för den timman, på en hel månad.Finner det lite märkligt att det ska belastas med hela 10kW/h och ge 810 kr extra och inte den del del som överskrider 4 kW/h som är 6 KW/h som är 481 kr.
Så är tanken i mitt huvud när det gäller medeltal ( snitt som dom kallar det ) som är en summa av det högsta
En del anser att jag inte begriper och blir idiotförklarad av vissa, för att att inte begripa, så hoppa av det om ni inte har något vettigt att komma med. Har inte fått all fakturor för januari än.
Eldar full värme och VV, ca 3 - 3,5 kW/h nu. Så ska bli intressant att se, vad som kommer för matlagning och tvätt, som kommer ge ett större uttag varje gång.
Ska vi inte laga mat eller tvätta på normala tider, utan bli nattmäniskor verkar det som. Har inga intensioner att förändra våra levnadsvanor, som nätägarna + EU + våra styrande tycker.
PS på sista fakturan ( frugans ) nu mitt abn, så är det bara halva januari som jag vet något om.
De tre topparna på natten kommer räknas på som 3 kW, så med ditt exempel kommer du få din avgift baserad på de 5,5kW-topparna du har dagtid.Nancy Biäng skrev:
Om du har konstant 4kW och en enda timme 10 kW kommer ditt värde bli (4+4+10)/3=6 kW, för detta får du betala 6*65 (+moms)= 6*81,25=487,5 kr.J jonaserik skrev:Nu är det omöjligt att någon kan hamna så exakt enligt nedan.
Då kan man fråga sig detta med medelvärde. Det är endast under 1 timma som det är 10 KW/h. Och med medelvärdesberäknig så är det endast 6 kW/h som överskrider ett medelvärde. Matematikens och dess storheter kan tydligen nätägarna bortse från och räkna som dom vill med. Har fått lära mig från skolans högre kurser vad ett medelvärde är.tveksamt skrev:
Nej!J jonaserik skrev:Då kan man fråga sig detta med medelvärde. Det är endast under 1 timma som det är 10 KW/h. Och med medelvärdesberäknig så är det endast 6 kW/h som överskrider ett medelvärde. Matematikens och dess storheter kan tydligen nätägarna bortse från och räkna som dom vill med. Har fått lära mig från skolans högre kurser vad ett medelvärde är.
Dina tre högsta toppar under månaden är 10, 4 och 4 kW, det spelar ingen roll att alla andra timmar också är 4kW.
Medelvärdet av dina tre högsta värden (=toppar) är (10+4+4)/3=6.
Hur höga topparna är i förhållande till övrig förbrukning är irrelevant och matten de använder är precis som den ska, det är återigen du som snurrar in dig i annat som inte har med saken att göra.
Medelvärdet är beräknat på de tre topparna, inte något annat.
Du kommer nog inte längre oavsett antal försök.tveksamt skrev:
Nej!
Dina tre högsta toppar under månaden är 10, 4 och 4 kW, det spelar ingen roll att alla andra timmar också är 4kW.
Medelvärdet av dina tre högsta värden (=toppar) är (10+4+4)/3=6.
Hur höga topparna är i förhållande till övrig förbrukning är irrelevant och matten de använder är precis som den ska, det är återigen du som snurrar in dig i annat som inte har med saken att göra.
Medelvärdet är beräknat på de tre topparna, inte något annat.
Har nog inte snurrat in mig i något. Ren matematik bara.tveksamt skrev:
Nu säger du, att det oavsett om det är ett konstant uttag så blir det avgift för detta. Då finns ingen som kan undkomma denna avgift, oavsett lågt eller högt uttag, förutom att stänga huvudbrytaren. Dom styrande i EU har fått till bra. I slutändan finns inget incitament att snåla på uttag av energi. Är du en som tänker förändra era livsvanor och bli nattmäniskor med tvätt och kanske matlagning, så är det tråkigt.
Jo, bevisligen när du försöker räkna på fel saker.J jonaserik skrev:Har nog inte snurrat in mig i något. Ren matematik bara.
Nu säger du, att det oavsett om det är ett konstant uttag så blir det avgift för detta. Då finns ingen som kan undkomma denna avgift, oavsett lågt eller högt uttag, förutom att stänga huvudbrytaren. Dom styrande i EU har fått till bra. I slutändan finns inget incitament att snåla på uttag av energi. Är du en som tänker förändra era livsvanor och bli nattmäniskor med tvätt och kanske matlagning, så är det tråkigt.
Att den enda timmen med 10 kW är precis 6 kW högre än övriga månaden är helt irrelevant.
Att ditt snitt övriga månaden är 4kW är helt irrelevant.
Det enda som är relevant för medelvärdesbildningen som påverkar är dina tre högsta timvärden = toppar.
Nej, ingen kan undvika denna kostnad, precis som ingen kan undvika den fasta kostnaden vi har idag med annat än att säga upp abonnemanget och vara helt utan el.
Det är liksom tänkt så, så vad är det du försöker visa på? Har någon påstått att man kan undvika effektavgiften?
I effektavgiften finns inget incitament att förbruka mindre energi, men ett incitament att sänka sina toppar.
Elpriset ger ett incitament att förbruka mindre energi totalt, men det är en helt annan fråga och har inget med effektavgiften att göra.
Det finns (förmodligen vågar jag mig på att säga) ingen som förstår effektavgiften som planerar att bli nattmäniska och börja laga mat kl 3 på natten. Det är ytterligare en villfarelse du har.
Nu har jag inte ellevio, och effektavgift är ännu inte aktuellt i mitt nät, men hade jag haft Ellevio, så hade jag under januari månad sparat ca 100-150 kr med effektavgiften mot deras gamla avtal, helt utan att göra något alls, så. Jag ser verkligen inte problemet!