200 320 läst · 2 652 svar
200k läst
2,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Hos tex ellevio kan du direkt se nytt och gammalt pris.Bo00 skrev:
Vad vi alla naturligtvis vill veta är vad räkningen hamnar på jämfört med om du inte haft effektavgiften. Att 400 kr i effektavgift skulle öka den totala räkningen är inte självklart när abonnemangsavgiften och elöverföringsavgiften är sänkt. Elöverföring från 30 öre till enbart 6 öre ger mycket i besparing.
Med sänkningen av den löpande energiavgiften hos Ellevio blir besparingen för en vintermånad, t ex nu i januari, för användning av 1000 kWh = 240 kr, 1500 kW = 360 kr, 2000 kWh = 480 kr.
Det är denna sänkning av avgiften som ska ställas mot den nya effektavgiften.
Har man t ex en total förbrukning av el under månaden på 2 000 kWh och en medel effekt på de tre högsta topparna på 6 kW så går man plus minus noll med nya systemet.
Men dessutom sjunker ju den fasta kostnaden för de vanligaste säkringsstorlekarna något.
De enda riktigt stora förlorarna på Ellevios ny prissättning är elbilsägarna och bastubadarna.
Det är denna sänkning av avgiften som ska ställas mot den nya effektavgiften.
Har man t ex en total förbrukning av el under månaden på 2 000 kWh och en medel effekt på de tre högsta topparna på 6 kW så går man plus minus noll med nya systemet.
Men dessutom sjunker ju den fasta kostnaden för de vanligaste säkringsstorlekarna något.
De enda riktigt stora förlorarna på Ellevios ny prissättning är elbilsägarna och bastubadarna.
Så klart allt detta är bra.
Och kan jag sen påverka mitt elanvändande och drastiskt minska effektavgiften så är det än bättre för min plånbok o självkänsla.
- Om det blir lite dyrare för elbilsanvändarna lär ju inte påverka
bilens driftskostnad särskilt mycket.
Sägs vara så otroligt mycket billigare än en fossilare.
Andrahandsvärdet vet jag inget om.
Och kan jag sen påverka mitt elanvändande och drastiskt minska effektavgiften så är det än bättre för min plånbok o självkänsla.
- Om det blir lite dyrare för elbilsanvändarna lär ju inte påverka
bilens driftskostnad särskilt mycket.
Sägs vara så otroligt mycket billigare än en fossilare.
Andrahandsvärdet vet jag inget om.
OK. Men då har du alltså högre effekttoppar än 6 kW i januari (6 x 81,25 kr) eller lägre löpande förbrukning än 2000 kWh?MathiasS skrev:
För säkringsstorlek upp till 25A sjunker månadsavgiften 85 kr per månad.
Sverige är ett aspirerande U-land. Man kan inte få en kopp kaffe när man åker tåg, eller ens ett glas vatten..ingenjören101 skrev:
Laddar min på enfas 10A till min laddbox. Funkar fint som snus. Ytterst få har behov av att ladda 11kw per timme i sin elbil. Har man det, så är nog elbil fel fordon. 10A ≈ 2kw per timme ger vintertid 1 mil i timmen och typ 1,5 mil på sommaren på min elbil. Laddar den förövrigt 2 ggr i veckan!B Boende45 skrev:Med sänkningen av den löpande energiavgiften hos Ellevio blir besparingen för en vintermånad, t ex nu i januari, för användning av 1000 kWh = 240 kr, 1500 kW = 360 kr, 2000 kWh = 480 kr.
Det är denna sänkning av avgiften som ska ställas mot den nya effektavgiften.
Har man t ex en total förbrukning av el under månaden på 2 000 kWh och en medel effekt på de tre högsta topparna på 6 kW så går man plus minus noll med nya systemet.
Men dessutom sjunker ju den fasta kostnaden för de vanligaste säkringsstorlekarna något.
De enda riktigt stora förlorarna på Ellevios ny prissättning är elbilsägarna och bastubadarna.
Länka!pacman42 skrev:
Vad Wallenberg tycker är nog oväsentligt. Går nog inte någon nöd på honom och tror inte ens han tänker på sin elförbrukning
https://omni.se/wallenbergs-larm-om...cQFnoECB8QAQ&usg=AOvVaw16V17dXJwzJQAf7FLCXJWdlsoderlund skrev:
Hela EUs problem är att vår ekonomi utvecklas långsammare än omvärlden. Då kan du gnälla på elpriser eller kaffe bäst du vill. Det viktigaste är att få fart på den ekonomiska utvecklingen.
Jag ser inte JW som någon guru, men det finns en hel del tänkvärt ändå.
Har du träffat svenskar förut? Allmänt gnäll är väl nationalsporten vad gäller strategi att hantera saker? 😉F Fumble skrev: