Bo00 Bo00 skrev:
Vad vi alla naturligtvis vill veta är vad räkningen hamnar på jämfört med om du inte haft effektavgiften. Att 400 kr i effektavgift skulle öka den totala räkningen är inte självklart när abonnemangsavgiften och elöverföringsavgiften är sänkt. Elöverföring från 30 öre till enbart 6 öre ger mycket i besparing.
Hos tex ellevio kan du direkt se nytt och gammalt pris.

Med sänkningen av den löpande energiavgiften hos Ellevio blir besparingen för en vintermånad, t ex nu i januari, för användning av 1000 kWh = 240 kr, 1500 kW = 360 kr, 2000 kWh = 480 kr.

Det är denna sänkning av avgiften som ska ställas mot den nya effektavgiften.

Har man t ex en total förbrukning av el under månaden på 2 000 kWh och en medel effekt på de tre högsta topparna på 6 kW så går man plus minus noll med nya systemet.

Men dessutom sjunker ju den fasta kostnaden för de vanligaste säkringsstorlekarna något.

De enda riktigt stora förlorarna på Ellevios ny prissättning är elbilsägarna och bastubadarna.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Så klart allt detta är bra.

Och kan jag sen påverka mitt elanvändande och drastiskt minska effektavgiften så är det än bättre för min plånbok o självkänsla.

- Om det blir lite dyrare för elbilsanvändarna lär ju inte påverka
bilens driftskostnad särskilt mycket.
Sägs vara så otroligt mycket billigare än en fossilare.
Andrahandsvärdet vet jag inget om.

B Boende45 skrev:
Har man t ex en total förbrukning av el under månaden på 2 000 kWh och en medel effekt på de tre högsta topparna på 6 kW så går man plus minus noll med nya systemet.
Just det exemplet blir ganska precis 300kr högre pris per månad för mig. Med Ellevio enligt deras kalkyl.

MathiasS MathiasS skrev:
Just det exemplet blir ganska precis 300kr högre pris per månad för mig. Med Ellevio enligt deras kalkyl.
OK. Men då har du alltså högre effekttoppar än 6 kW i januari (6 x 81,25 kr) eller lägre löpande förbrukning än 2000 kWh?

För säkringsstorlek upp till 25A sjunker månadsavgiften 85 kr per månad.

ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Härligt när vi har kommit till en tid där man "straffas" för att någon vill ha middag samtidigt som kläder behöver tvättas och en tredje person tar en dusch.

Sverige är numera som ett race mot botten när det gäller sådanahär saker :)
Sverige är ett aspirerande U-land. Man kan inte få en kopp kaffe när man åker tåg, eller ens ett glas vatten..

• Gilla
Mr Stirling och 1 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Sverige är ett aspirerande U-land. Man kan inte få en kopp kaffe när man åker tåg, eller ens ett glas vatten..
Nu har du nog missförstått det mesta!

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har du nog missförstått det mesta!
Nä. Det finns inte något område som förbättras. Praktiskt taget allt var bättre förr.
Servering på tågen var bara ett exempel.
Förstår du kopplingen nu?

• Gilla
  • Wow
  • Haha
jawen och 2 till
  • Laddar…
Ett ruskigt dåligt exempel.

Om du lyssnade på Jacob Wallenberg på SVT ikväll så fick du hans förklaring på det du beskriver.

Jag gissar att du inte gillar den...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Med sänkningen av den löpande energiavgiften hos Ellevio blir besparingen för en vintermånad, t ex nu i januari, för användning av 1000 kWh = 240 kr, 1500 kW = 360 kr, 2000 kWh = 480 kr.

Det är denna sänkning av avgiften som ska ställas mot den nya effektavgiften.

Men dessutom sjunker ju den fasta kostnaden för de vanligaste säkringsstorlekarna något.

De enda riktigt stora förlorarna på Ellevios ny prissättning är elbilsägarna och bastubadarna.
Laddar min på enfas 10A till min laddbox. Funkar fint som snus. Ytterst få har behov av att ladda 11kw per timme i sin elbil. Har man det, så är nog elbil fel fordon. 10A ≈ 2kw per timme ger vintertid 1 mil i timmen och typ 1,5 mil på sommaren på min elbil. Laddar den förövrigt 2 ggr i veckan!

• Gilla
Malainor
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ett ruskigt dåligt exempel.

Om du lyssnade på Jacob Wallenberg på SVT ikväll så fick du hans förklaring på det du beskriver.

Jag gissar att du inte gillar den...
Länka!
Vad Wallenberg tycker är nog oväsentligt. Går nog inte någon nöd på honom och tror inte ens han tänker på sin elförbrukning

lsoderlund lsoderlund skrev:
Länka!
Vad Wallenberg tycker är nog oväsentligt. Går nog inte någon nöd på honom och tror inte ens han tänker på sin elförbrukning
https://omni.se/wallenbergs-larm-om...cQFnoECB8QAQ&usg=AOvVaw16V17dXJwzJQAf7FLCXJWd

Hela EUs problem är att vår ekonomi utvecklas långsammare än omvärlden. Då kan du gnälla på elpriser eller kaffe bäst du vill. Det viktigaste är att få fart på den ekonomiska utvecklingen.

Jag ser inte JW som någon guru, men det finns en hel del tänkvärt ändå.

Temat för den här tråden är:

Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?​

Allmänt gnäll är väl knappast en strategi, eller?

Det intressanta här är att läsa om konstruktiva förslag.
Försök tänka ut vad ni kan bidra med!

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
På marginalen ja. Grön svensk el kan inte tränga undan all tysk kolkraft då.
Du förstod inte ironin.

F Fumble skrev:
Temat för den här tråden är:

Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?​

Allmänt gnäll är väl knappast en strategi, eller?

Det intressanta här är att läsa om konstruktiva förslag.
Försök tänka ut vad ni kan bidra med!
Har du träffat svenskar förut? Allmänt gnäll är väl nationalsporten vad gäller strategi att hantera saker? 😉

• Haha
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.